وقف میراث ماندگار و جاودان/ لزوم تبیین و روشنگری موضوع وقف در جامعه

رحیمی با اشاره به اینکه وقف میراث ماندگار و جاودان است گفت: وقف موضوعی است بسیار فراگیر که نیاز به تبیین و روشنگری بسیار زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شفت، دهه وقف فرصتی برای تلاش و خدمتی بزرگ به جامعه و انجام کارهای ارزشمند و ماندگار به منظور برقراری عدالت و توسعه اجتماعی و دسترسی محرومین و نیازمندان به خدمات و امکانات رفاهی و اقتصادی است.

 

وقف یکی از سنت‌های دیرپای دینی و فرهنگی جوامع به خصوص در ایران اسلامی بوده است، دین اسلام از هر دین و مذهبی بهترین‌ها را گلچین کرده است و از جمله احکام امضایی اسلام، وقف است.

 

حفظ و صیانت از موقوفات از جمله رسالت های اداره اوقاف و امور خیریه است که در این گام از اموال و املاک وقف با توجه به اعتماد و امانتی که مردم به آن ها سپرده اند عمل می کنند.

 

دهه وقف فرصت مناسبی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف است و با توجه به اهمیت وقف در جامعه در تقویم ملی کشور یک روز به نام وقف نامگذاری شده است.

 

دهه آخر صفر را دهه وقف می‌نامند و امسال  12 مهر لغایت 22 مهر دهه وقف و فرصتی برای بیان عملکرد ادارات اوقاف و امور خیریه و شناساندن و احیای موقوفات و تشکیل انجمنهای یاوران وقف و معرفی یاورانی از ادارات شهرستان است.

 

در این راستا با «حمید رحیمی» رییس اوقاف و امور خیریه شفت به مناسبت هفته وقف مصاحبه‌ای ترتیب داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم؛

 

- در زمینه وقف و پیشینه آن توضیح بفرمایید؟

خدمت در بقاع و اماکن مذهبی خدمت به اسلام و قرآن و اهل بیت(ع) و بهترین بندگان خداست، قرآن می‌فرماید؛ ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید از آنچه به شما روزی کردیم، انفاق کنید پیش از آنکه بیاید روزی که نه کسی برای گشایش خود چیزی تواند خرید و نه دوستی و شفاعتی بکار آید.

روش وقف کردن اهل بیت(ع) هم برای ما درس است رسول اکرم(ص) از اولین واقفین در اسلام بودند، اهل بیت(ع) اول مشکل را پیدا می‌کردند و سپس برای رفع آن وقفی انجام می‌دادند که تاابد برای حل آن خرج شود.

پس از پیروزی انقلاب فتوای تاریخی امام که فرمودند موقوفات باید به حالت وقفیت باقی وعمل به وقف شود درسال 63 تصویب قانونی ماندگار در تاریخ وقف منجر شد که کلیه موقوفاتی که بدون مجوز شرعی به فروش رسیده یا بصورتی به مالکیت درآمده است به وقفیت خود بر گردد و اسناد صادره باطل و از درجه اعتبار ساقط شود.

بطور کلی انسان به دنبال جاودان ماندن است و دوست دارد همیشه باشد و هرگز نمیرد، اسلام برای آن هم راه کار دارد وآن هم صدقه جاری، فرزند صالح وعلمی که برای مردم ماندگار باشد است.

وقف موضوعی است بسیار فراگیر که شاید نیاز به تبیین و روشنگری بسیار زیادی دارد.

 

- اداره اوقاف شفت در راستای حفظ موقوفات و رقبات چه کارهایی انجام داده است؟

اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان شفت با توجه به وظیفه ذاتی و ابلاغی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور در بحث احیا و حفظ موقافات و رقبات و مدیریت بقاع متبرکه و امامزادگان برنامه ریزی دارد و خدمت رسانی به عامه مردم مهمترین رویکرد این اداره است .

 

این اداره در راستای شناسایی، احیاء و ساماندهی موقوفات از کلیه شهروندان که هر گونه اسناد وقفی شامل، وقف‌نامه، حبس‌نامه، وصیت‌نامه و هِبه‌نامه‌ای در اختیار دارند که دال بر وقفیت مالک یا املاکی دارد، دعوت به عمل می‌آورد تا با تحویل اسناد مذکور به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ضمن شریک شدن در اجر معنوی و صیانت از سنت نبوی وقف بهره‌مند شوند.

 

 

- در زمینه عرصه و اعیان اوقاف و تخلفاتی که توسط برخی‌ها صورت می‌گیرد چه اقداماتی صورت گرفته است؟ 

ممکن است گاهی برخی فکر کنند که می‌توانند اوقاف را دور بزنند یا مثلا کلک بزنند، مثلا موقوفاتی داریم که واقف برای روضه سیدالشهدا(س) وقف کرده است، مستاجر اولا که اجور معوقه را پرداخت نمی‌کند یا مغازه اجاره شده را به شخص غیر واگذار می‌کند که طبق ماده ۲قانون اوقاف تخلف محسوب می‌شود.

برخی موارد مستاجران زمین یا مغازه‌ای که دستشان است بدون اجازه اوقاف واگذار و شخص جدید ساخت وساز می‌کند و این درصورتی است که اعیان برای آنها است ولی عرصه برای اوقاف است.

 مثلا می آید طبقه اضافه می‌کند یا بالکن یا اتاق می‌گذارد، اینها تخلفاتی است که صورت می‌گیرد، در توضیح عرصه و اعیان اینکه زمین را که موقوفه است رویش مستاجر می‌سازد، درواقع زمین را به حالت اجاره مانندی خریداری می‌کند. پس زمین برای اوقاف است و فرد می آید روی آن ملکی می‌سازد.

اعیان برای خریدار است ولی ریشه و عرصه برای اوقاف است و هر ساخت و سازی باید با مجوز اوقاف باشد، واگذاری و نقل و انتقال در مجموع با اوقاف است، گاهی پشت دست بدون اطلاع به سازمان به یکدیگر واگذار می‌کنند تا اوقاف را دور بزنند.

 اوقاف هم قوانین محکمی در برخورد با متخلفین دارد، ابتدا متخلف را دعوت به تمکین از قانون می‌کنیم، اگر توجه کرد که هیچ، اگر نکرد تذکر و اگر باز هم افاقه نکرد، اظهار می‌دهیم اگر باز توجهی نکرد به دادگاه و قلع و قمع خواهیم رسید که دیگر آخرین برخورد سخت اوقاف با متخلفین خواهد بود.

 

- عملکرد این اداره از سال گذشته تا کنون در این زمینه چگونه بوده است؟

از سال گذشته با رایزنی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان سند مالکیت 14هکتار از موقوفه مرحوم حاکم نصیر رشتی در روستای مرخال که شش دانگ عرصه واعیان است، دریافت کردیم و تعداد 20 سند دفترچه‌ای بقاع متبرکه و مساجد شهرستان را جهت تبدیل به سند مالکیت تک برگ اقدام و درحال گرفتن آن هستیم.

از عملکرد دیگر اوقاف شهرستان احیای اراضی موقوفات غیرمتصرفی مرحوم عباسقلی کازرانی واقع در ناصران و مدرس شفتی واقع در چوبر شفت است.

در راستای احیای موقوفات دارای معارض از جمله رقبات متصل به بقعه امامزاده اسحاق و طرح مطالعاتی مقاوم سازی امامزاده ابراهیم و دیوار حایل امامزاده اسحاق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا با عنایت مسئولین شهرستانی و کشوری درخصوص قرار دادن کد اعتباری و ردیف بودجه، بتوانیم این طرحها را به مرحله اجرا بگذاریم.

در خصوص طرح عمرانی بقعه امامزاده ابراهیم امسال توانستیم سرداب حرم و همچنین حسینیه امامزاده را تکمیل و به مرحله بهره برداری برسانیم که مبلغ 700میلیون هزینه شد.

در امامزاده اسحاق وخانم خیرالنسا گنبد بقعه متبرکه و سنگ مزار تعویض شد و گچکاری و آینه کاری وسنگکاری صحن درحال اجرا است.

مضافا براینکه برنامه مدونی با همکاری ادارات ثبت واوقاف شهرستان شفت جهت صدور سند مالکیت اعیان در حال اجرا است که بدینوسیله این نوید به همگان می دهیم که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای اراضی واملاک موقوفه هستند می توانند ضمن حضور در اداره اوقاف و تنظیم سند اجاره از شرایط مساعد موجود فی مابین ادارات دخیل در صدور سند مالیکت استفاده کرده ونسبت به اخذ سند مالکیت اعیان اقدام کنند و ضمنا در خصوص قانون تسطیع اراضی روستایی نیز لازم به ذکر است که اداره اوقاف و امور خیریه شفت به عنوان اداره پیشگام در بین ادارات اوقاف استان وتحت عنوان عمده مالک همکاری همه جانبه ای را با اداره امور اراضی شهرستان شفت آغاز کرده که ماحصل آن جلوگیری از هرگونه آشفتگی و تداخل در مالکیت اراضی اوقافی وشخصی است، به عنوان دارندگان اراضی اوقافی املاک خود را با زمین های موقوفه جایگزین کرده و مالکیت شخصی هیچ گاه در این میان دخیل نخواهد شد. روستاهای نوده ومرخال به عنوان نمونه قابل اشاره هستند.

 

- در زمینه فرهنگی چه عملکردی داشته‌اید؟

اداره اوقاف در خصوص کار فرهنگی در سطح بقاع متبرکه با توجه به تاکید رهبر انقلاب در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، این امر را سرلوحه کارهای اجرایی خود قرار داده است، از جمله اجرای طرح آرامش بهاری در سطح بقاع و امامزادگان، در ماه مبارک رمضان طرح ضیافت الهی، در ایام شهادت حضرت زهرا(س) سوگواره یاس نبوی، در تابستان نشاط معنوی، در ایام محرم بصیرت عاشورایی، در ماه صفر  بحث یاوران وقف و ولادت ائمه و شهادت آنها برنامه‌های دیگر را داریم.

۱۲ طرح در بقاع و امامزادگان با حضور مبلغان دینی از قم را در طول سال داریم، که امسال بخاطر ویروس منحوس کرونا بیشتر در فضای مجازی از مبلغین استفاده شده که با تشکیل کانال مطالب مورد نظر توسط مبلغین احصا و بارگزاری و در بحث شبهات دینی و اعتقادی کارهای شایانی انجام گرفته است.

 

- در بخش هیئت امنای مساجد چه کارهایی صورت گرفته است؟

در بخش هیئت امنا  مساجدی که حکم نداشتند  برنامه ریزی کردیم با عنایت  امام جمعه شهرستان و حضور رییس تبلیغات اسلامی، نماینده ولی فقیه در سپاه و اداره اوقاف شهرستان و معتمد محلی تحقیقات انجام و با هماهنگی ستاد امور رسیدگی مساجد افراد از طریق فرمانده پایگاه شورا و امام جماعت مسجد یا بقعه متبرکه معرفی و بعد داخل کمیسیون یا احراز یا عدم احراز و در نهایت  برای افراد از طریق اداره اوقاف حکم هیئت امنا صادر می‌شود که در شش ماهه اول سال برای 150نفر در 15 مسجد وهفت بقاع متبرکه وامامزادگان واجب التعظیم حکم صادر و تقدیم هیات امنا شده است .

 

- عموم برنامه‌های برگزار شده توسط این نهاد را بفرمایید

برپایی کلاس های سبک زندگی اسلامی در سطح بقاع متبرکه شفت، تشکیل مراکز افق در بقاع متبرکه وامام زادگان شهرستان، کمک نقدی توسط خیر شهرستانی به مبلغ 140میلیون تومان برای تعمیر و بازسازی مساجد سطح شهرستان وبا همکاری معاونت بهره‌وری اداره کل استان سه هزار و 530 عدد سیمان جهت عمران وآبادی تقاضا و اقدام خواهد شد و با عنایت فرماندار شهرستان 150میلیون اعتبار برای ساخت وساز مساجد شهرستان تخصیص یافته که ان شاالله با هماهنگی اداره کل استان تقدیم هیئت امنا مساجد خواهد شد.

 

- این اداره در دوران کرونا چه عملکردی داشته است؟

در بحث کرونا هم به هیئت امنا ابلاغ شد باتوجه به دستورالعمل ستاد کرونا از هر گونه تجمع در سطح اماکن مذهبی و اجرای مراسم ختم وعزاداری پرهیز کنند و همچنین هرگونه انجام مراسم تدفین با هماهنگی بهورزان و کارشناسان شبکه بهداشت شهرستان  باید صورت بگیرد وگزارش مکتوب به اداره اوقاف جهت ثبت وقایع حیاتی ارسال شود.

دربحت طرح مبارزه با کرونا و طرح مواسات، خیرین درحد توان مساعدت لازم را لحاظ کردند،  530 لیتر مواد ضد عفونی، 2 هزار و 900عدد ماسک، 500عدد دستکش، 2 هزار عدد ژل ضد عفونی و در طرح مواسات مبلغ 15میلیون تومان با کمک خیرین بقاع متبرکه به افرادی که درایام کرونا با مشکل تهیه وسایل زندگی روبرو شده بودند، تقدیم شد

 

-  برنامه‌های دهه وقف اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت را بفرمایید؟

تبلیغات محیطی، نشست مطبوعاتی، برگزاری محفل انس با قرآن با رعایت پروتکل بهداشتی با حضور قاریان کشوری، دیدار با خانواده محترم شهدا، غباروبی گلزار شهدا، دیدار با فرماندار و امام جمعه شهرستان، نشست تخصصی با جامعه پزشکی شهرستان در خصوص چگونگی احیا موقوفات و وقف جدید، سخنرانی بین خطبه نماز جمعه، برپایی نمایشگاه همه واقف باشیم، برگزاری همایش یاوران وقف، برگزاری مسابقه ورزشی درسطح بقاع متبرکه بمناسبت دهه وقف با شعار وقف میراث جاویدان و تفاهم نامه همکاری فعالیت‌های قرآنی با اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت گیلان از برنامه‌های شاخص دهه وقف است. 

 

 

کد خبر 1101777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha