وقف سنتی دیرینه برای اقتصاد اسلامی

وقف سنت حسنه دیرینه در کشور ایران و با کارآمدی به روز برای تحقق اقتصاد اسلامی است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: وقف، احسان ماندگار و سنت حسنه بر پایه مبانی اقتصادی و راه نجاتی برای رفع چالش های اقتصادی که درآمد پایدار ایجاد می کند.

 

نیت های متفاوت در موقوفات فرصت های استثنایی برای حوزه های مختلف بوده که منابع مالی آن ها تامین شده است.

 

تبلیغ دین، گسترش فرهنگ عاشورا و مراسم های مربوط به این قیام، توسعه فعالیت های قرآنی، کمک به نیازمندان، مدرسه و مسجدسازی، بهداشت ودرمان و نیازهای پرندگان و جانوران از جمله نیات است.

 

از صدر اسلام تاکنون سنت حسنه وقف توانسته بسیاری از نیازهای مالی و اقتصادی جامعه را رفع کند و به ترویج و تبلیغ دین کمک برساند و این موضوع مهم با تشکیل انقلاب اسلامی و احیا موقوفات فرصت خوبی برای توسعه مبانی دینی و احداث و توسعه مراکز دینی و فرهنگی بشود.

کمک به نیازمندان و انجام فعالیت های خیرخواهانه با درآمد موقوفات محقق شد و هر آنچه که در گذشته در زمان پادشاهان وقف شده بود احیا و به مصرف نیات افراد خیرخواه رسیده و اگرچه اختلافات و تعرضاتی درباره املاک وجود داشت اما با تلاش و همت مضاعف رفع اختلاف صورت گرفته و مسیر تبدیل به احسن انجام گرفته و یا در حال انجام است.

 

توصیه و سفارش های زیادی در خصوص وقف صورت گرفته تا انگیزه سرمایه گذاری و باقیات و صالحات برای مردم فراهم شود و از این رو به وقف به عنوان احسان ماندگار اشاره شده تا اینکه فرد با هدیه از دارایی خود و وقف آن در خصوص موضوع خاصی، فرصت جمع آوری توشه پس از مرگش را داشته باشد چرا که آنچه نزد خداوند می ماند، ماندگارتر و پایداری بیشتری دارد.

 

بر اساس ایه 92 سوره آل عمران «هرگز به مقام نیکوکاران و خاصان خدا نخواهید رسید، مگر آنکه از آنچه دوست دارید در راه خدا انفاق کنید» این یعنی جدایی از دنیا برای آخرت و کاهش حرص و طمع است.

بخشش اموال از سوی امام حسن مجتبی(ع)، حفر چاه های زیادی و بخشیدن آن از سوی امیرالمومنین و دیگر خدمات ائمه معصومین نشان می دهد که دوستداران آن حضرت در خصوص وقف و انفاق و بخشش همت گمارند.

 

*سیمای وقف در استان اصفهان

 

مردم استان اصفهان که همواره در امور خیریه پیشتاز بوده اند از گذشته تاکنون نسبت به سنت حسنه وقف هم همت گمارده و این استان جز مناطق دارای بیشترین موقوفه است که وجود بیش از  ۱۵ هزار موقوفه از جمله آن است.

از میان کل نیات موقوفات این استان بیش از پنج هزار مورد آن برای مسجد، نزدیک به هزار مورد آن مربوط به حسینه، 150 مورد درباره هزینه ها و توسعه مدارس علمیه و مابقی در خصوص کمک های عام المنفعه، فرهنگی و خیرخواهانه است.

موضوعات جدیدی نیز به نیات وقف استان اصفهان افزوده شده که این موضوع دغدغه بسیاری از کارشناسان و متولیان حوزه وقف است چرا که با توجه به نیازهای جدید مثل گسترش مبانی دینی در فضای مجازی ضرورت وجود منابع مالی پشتوانه ضرورت دارد و با توجه به بیماری ها نیاز به درمان و کمک در این خصوص لازم است.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه یکصد موقوفه سال قبل به تعداد موقوفات اصفهان افزوده شد، گفت: نیات جدیدی در جمع این موقوفات متناسب با نیاز جامعه به ویژه در حوزه سلامت بود.

حجت الاسلام «ولی الله روان» افزود: امسال نیز تبلیغ وقف در حال انجام و مشاوره در بقاع متبرکه و ادارات اوقاف به خیرین برای جلب مشارکت به موضوعات جدید انجام می شود.

 

*تبلیغ وقف و ضرورت گسترش آن

 

یکی از دغدغه های جدی امروز جامعه ما، منابع مالی و ضرورت حمایت از جریان های سازنده و موثر است که برای تبلیغ دین و مقابله با تهاجم فرهنگی اجرای رویدادهای فرهنگی و قرآنی لازم است اما منابع مالی محدود بسیاری از فعالیت ها را کم کرده و از طرفی هم کمک به نیازمندان و فقرزدایی هم نیاز به اعتبار و بودجه های پایدار است تا اقشار آسیب پذیر مورد حمایت قرار گیرند.

 

تبلیغ وقف و ضرورت گسترش آن موضوعی است که مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به آن اشاره کرد و از رسانه‌ها خواست تا به آن بپردازند که البته تلاش های آنان تاکنون موثر بوده است.

حجت الاسلام «محمدحسین بلک» افزود: افزایش کمی و کیفی موقوفات مورد توجه بود و از گروه های تاثیر گذار جامعه خواسته شده تا در این امر تبلیغ کنند و اوقاف و امور خیریه نیز از نیات واقفان حمایت می کند.

وی سنددار کردن موقوفات، احیا آن و درآمدزا شدن این املاک را مورد توجه قرار داد و گفت: نیت واقفان مورد اهمیت و توجه و هزینه درآمدها و بر اساس نیات واقف توسط امین موقوفات انجام می شود.

 

*جایگاه وقف در ایجاد درآمدپایدار

 

توجه به موضوع وقف و برنامه ریزی برای هدایت و راهبری این سنت حسنه جز ضرورت هایی است که باید مسئولان امر به آن توجه کنند و با درآمدساز شدن این موقوفات فرصت برای چاره گشایی از مشکلات فراهم خواهد شد و البته توجه صرف به درآمدزایی کفایت نمی کند بلکه باید محرومیت زدایی و توجه به نیازهای جامعه ضرورت دارد.

امام جمعه اصفهان پیرامون این موضوع گفت: وقف با رسیدگی به فقرا به اقتصاد مقاومتی کمک می کند و در رفع نیازهای اقتصادی چاره گشا است.

 

 آیت الله سید «یوسف طباطبایی نژاد» افزود: بی توجهی نسبت به نگهداری موقوفات و عدم مصرف آن بر اساس نیت خود موجب کاهش رغبت مردم به وقف می شود.

وی شفافیت و گزارش دهی آن به مردم را سبب ترغیب به انجام این سنت حسنه بیان کرد و گفت: بازتاب آن در پیشرفت کشور و جامعه و رشد متناسب با فرهنگ و تکنولوژی و نیازهای جامعه در ایجاد انگیزه برای انفاق و وقف اثر دارد.

کد خبر 1102064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha