توسعه حوزه گردشگری در حل مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال اثرگذار است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: کردستان در حوزه صنایع دستی و گردشگری ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد و بی‌شک توسعه حوزه گردشگری در حل مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال اثرگذار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، یعقوب گویلیان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد، ورزش، اقتصاد هنر اتاق بازرگانی و صنایع معادن و کشاورزی سنندج اظهار کرد: کردستان در حوزه صنایع دستی و گردشگری ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد و اگر می‌خواهیم مشکل بیکاری و اشتغال استان حل شود توسعه حوزه گردشگری می‌تواند کمک بزرگی در این راستا باشد.

 

 

وی اعلام کرد: در چند سال اخیر حرکات زیرساختی در استان انجام شده گرچه نسبت به استان‌های همجوار پائین‌تر است اما باز هم اقداماتی از جمله ریل آهن، احداث جاده سنندج- مریوان،فرودگاه سقز و غیره می‌تواند کمک حال توسعه گردشگری در استان باشد.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به ثبت جهانی هورامان در پنجم مرداد ماه امسال افزود: این اتفاق افتخار بزرگی برای همه ماست و اگر پلان مدیریتی همه جانبه‌ای چه در بخش خصوصی و چه دولتی و همچنین جامعه محلی برای حفظ فرهنگ تمدن هزار ساله که افتخار ماست، داشته باشیم تا ثبت جهانی هورامان ماندگار بوده و تداوم یابد.

 

 

گویلیان اضافه کرد: اصحاب رسانه می‌تواند کمک حال گردشگری استان باشد و با چینش یک ساختار جدید در توسعه گردشگری و رونق اقتصادی متولیان استان را همراهی کنند.

 

 

وی اعلام کرد: ثبت جهانی هورامان توسعه استان‌های کردستان و کرمانشاه و غرب کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه رسانه‌ها و اداراتی که با حوزه گردشگری در ارتباطند هر ایده، نظر و پیشنهادی در حوزه گردشگری ارائه دهند مورد استقبال و توجه خواهد بود.

 

 

آثار فرهنگی و هنری سنندج باید حفظ شوند

 

کمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی شهر سنندج نیز در این نشست گردشگری استان اظهار کرد: سنندج به عنوان شهر خلاق و فرهنگ از قدیم‌الایام زبانزد بوده و باید آثار فرهنگی را در این شهر حفظ کنیم.

 

 

وی با اشاره به اینکه نازک‌کاری به وسیله بزرگان نازک‌کاری مانند استاد بهزادیان در سنندج نام و نشان جهانی پیدا کرد، افزود: این ابتکارات باید جایگاه مرتفع‌تری به خود بگیرد و با تبادل افکار در این زمینه به ماندگاری این اثار هنری و صنایع دستی کمک شود.

 

 

وی اعلام کرد: باید با دیدگاه اقتصادی با مشارکت توانمندان و صاحبنظران هم ملی و هم بین‌المللی تبادل نظر کرد تا جایگاه هنر کردستان و شهر سنندج و صنعت توریسم مرتفع‌تر شود.

 

نشان جغرافیایی و بین‌المللی نازک‌کاری ثبت ملی شد

 

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان نیز در این نشست با اشاره به جایزه بهزادیان در حوزه هنرهای چوبی اظهار کرد: سنندج قبل از ثبت جهانی هورامان کاندیدای ثبت نازک‌کاری بود که با توجه به شاخص‌های ارزیابی به نتیجه نرسید اما در تلاشیم تا در آینده به نتیجه برسد.

 

حامدی اعلام کرد: نشان جغرافیایی و بین‌المللی نازککاری در حوزه هنرهای چوبی و نازک‌کاری در استان ثبت ملی شده است.

 

 

وی با بیان اینکه تولید نازک‌کاری آینده روشنی ندارد،افزود: محصولات نازک‌کاری فقط مختص به تخته نرد شده و باید بیشتر و متنوع‌تر شود تا آینده خوبی در پیش داشته باشد.

 

معاون میراث فرهنگی و گردشگری کردستان اضافه کرد: حفاظت از محیط زیست نیز در هنرهای چوبی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

حامدی یادآور شد: با ایجاد جشنواره دو سالانه هنرهای چوبی در استان می‌توان در ماندگاری هنرهای چوبی و نازک‌کاری تلاش کنیم‌.

 

وی با تشریح برگزاری جایزه بهزادیان اضافه کرد: اهداف این طرح شامل هدایت هنرهای  سنتی و صنایع دستی چوبی در مسیر خلاقیت و نوآوری، کمک به توسعه اقتصاد هنر و معرفی سنندح بعنوان مرکز جهانی برای هنرهای چوبی است.

 

کد خبر 1103398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha