عدم رشد سرانه مطالعه با افزایش فضاهای فیزیکی/ لزوم بازخوانی اهداف انجمن کتابخانه های عمومی

بیکی گفت: با افزایش سرانه فیزیکی کتابخانه ها، سرانه مطالعه کتاب در کشور بالا نرفته است بنابراین باید در حوزه فرهنگ کتابخوانی اقدامات عمیق تری انجام دهیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مجید بیکی» امروز (19 مهر) در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی اظهار کرد: سرانه مطالعه کشور قابل قبول نیست، لذا انجمن کتابخانه ها در سطح شهرستان، استان و در سطح ملی باید یک بازخوانی در اهداف خود داشته باشد.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی مهم نیست، افزود: امروز کتاب و کتابخوانی نیاز به ایجاد فضای فیزیکی ندارد و انجمن کتابخانه ها باید به دنبال ارتقای فرهنگ کتابخوانی و سرانه کتابخوانی باشد.

 

بیکی تصریح کرد: با افزایش سرانه فیزیکی کتابخانه ها، سرانه مطالعه کتاب در کشور بالا نرفته است که نشان دهنده این است که باید در حوزه فرهنگ کتابخوانی اقدامات عمیق تری انجام دهیم، فضای اجتماعی با همه تهدیدها، فرصت بی نظیری است تا با بالا بردن سواد رسانه ای از این ابزار به صورت بهینه استفاده کرد.

 

وی بیان کرد: سایت های خبری باید در کنار انتشار اخبار روزانه، کتاب های خوب را معرفی کنند، در کار فرهنگی باید به صورت آتش به اختیار اقداماتی انجام داد تا با ارتقای یک فرهنگ در یک جامعه، بتوان مشکلات را راحت تر حل کرد.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه در بخش فرهنگی باید اقدامات فرهنگی نرم و زیر پوستی انجام داد، ادامه داد: اقدامات فرهنگی نرم برای تغییر دیدگاه ها و افکار بهترین روش است.

 

بیکی ادامه داد: شیوع بیماری منحوس کرونا سبب تعطیلی و آسیب به کتابخانه ها شده است، برای جبران این آسیب ها باید از فضای مجازی به بهترین نحو بهره برد.

 

وی تصریح کرد: در طرح توسعه نهبندان که به دستور ریاست جمهوری در حال بازنگری است، باید پیشنهادات حوزه کتابخوانه های نهبندان به استان ارسال شود.

 

فرماندار نهبندان گفت: نیم درصد از درآمد شهرداری ها به صورت قانونی باید به حساب کتابخوانه ها واریز شود اما همواره مورد اختلاف است، ملاک این اقدام تفریق بودجه در شهرداری است و باید نیم درصد کتابخانه ها از طریق شهرداری به حساب کتابخانه ها واریز شود در غیر اینصورت دیوان محاسبات از حساب شهرداری ها برداشت و به حساب انجمن کتابخانه های عمومی کشور واریزخواهد کرد.

 

کد خبر 1103956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha