خراسان شمالی، استان شاخص در مصرف آرد است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: ۱۵۰ درصد کشوری، آرد تحویل می گیریم و در مصرف شاخص کشوری هستیم.

«امین کلاته» در پاسخ به مطالبه شماری از اعضای شوراهای روستایی فاروج در خصوص کمبود آرد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: مصرف آرد به چند دلیل در استان ما بالاست اما با توجه به اینکه از سرانه کشوری بیشتر دریافت می کنیم امکان افزایش بیش از این نیست.

 

مدیرکل  دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی بیان کرد: استان ما با سایر استان ها در مصرف آرد متفاوت و مصرف بیشتر است که بخشی مربوط به فرهنگ ما در مصرف نان است.

 

کلاته، وضعیت اقتصادی ضعیف، کیفیت پایین آرد، فروش آرد از سوی بعضی نانوایان و تناسب نداشتن جریمه ها با تخلف آنان را از جمله عوامل مصرف بالای آرد عنوان کرد و گفت: سرشماری های کشور در زمانی انجام می شود که بسیاری از ساکنان روستاها، مستقر نیستند و این تفاوت آمار، مشکل آفرین شده است.

 

وی با بیان اینکه برای کاهش این مشکل با رایزنی های انجام شده، سرانه آرد روستایی براساس آمار خانه های بهداشت اعمال می شود، افزود: از فرمانداران هم درخواست شده است که در حد امکان آرد به روستاها ارائه شود.

 

کلاته بیان کرد: سرانه مصرف آرد در کشور تا هفت کیلوگرم است اما ما 12 تا 15 کیلو سرانه داریم و دیگر مازاد براین به ما اختصاص داده نمی شود.

 

وی با اشاره به اینکه برطرف شدن مشکلات در روستاها همیشه هم نیازمند اعتبار نیست، افزود: بعضی کارها با کمی مشارکت و خوش سلیقگی قابل انجام است از جمله ساماندهی آرامستان ها، جمع آوری زباله  و آب های سطحی که معمولا مغفول می ماند.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی به در پیش رو  بودن سفر رئیس جمهور به استان هم اشاره کرد و افزود: برای این سفر 12 هزار میلیارد تومان درخواست اعتبار داریم که اگر 30 درصد آنهم محقق شود شاهد جهش بزرگی در استان هستیم و بسیاری از مشکلات زیر ساختی برطرف می شود.

 

کلاته بیان کرد: تلاش ما توانمندسازی خانه به خانه در روستاهاست تا پوشش 40 درصدی خانوارها در کمیته امداد به 10 درصد برسد.

 

 

 

کد خبر 1104219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha