پژوهشکده استاندارد کشاورزی در گیلان تشکیل می شود

جعفریان از تشکیل پژوهشکده استاندارد کشاورزی در استان گیلان خبر داد و گفت: به همین مناسبت و تا به امروز سه گروه پژوهشی در اداره کل استاندارد گیلان تعریف شده که به زودی تبدیل به پژوهشکده می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، « مهناز جعفریان» امروز (چهارشنبه، 21 مهر) در نشست با خبرنگاران شعار امسال روز جهانی استاندارد را بیانگر اهمیت استاندارد در راستای حرکت به سمت توسعه پایدار خواند و اظهار داشت: اداره کل استاندارد برای تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

 

مدیرکل استاندارد استان گیلان حذف موانع احتمالی و تقلیل برخی از بروکراسی‌های زمانی را در راستای کمک به واحد‌های خدماتی و تولیدی برای اخذ نشان استاندارد را از جمله این اقدامات خواند و تصریح کرد: در شش ماهه امسال 9 گواهینامه استاندارد را برای فرآورده‌های کشاورزی صادر کردیم که این گواهینامه‌ها بیانگر این است که محصول فاقد هرگونه مواد غیرمجاز اعم از کود و سم شیمیایی است.

 

جعفریان با تاکید بر اینکه 2 گواهینامه حلال امسال برای دو فرآورده لبنیاتی صادر شده است تنها مرجع رسمی که اجازه صدور گواهینامه حلال دارد را اداره استاندارد خواند و اضافه کرد: تدوین استانداردها در حوزه فعالیت‌های مختلف از جمله رویکردها و اقدامات اصلی اداره کل استاندارد گیلان محسوب می‌شود.

 

وی از پیگیری اداره کل استاندارد برای تشکیل پژوهشکده استاندارد کشاورزی استان گیلان خبر داد و با اشاره به اینکه و تا امروز سه گروه پژوهشی در اداره کل تعریف شده و به زودی تبدیل به پژوهشکده می‌شود افزود: در حوزه صنایع دستی و گردشگری هم با توجه به فعالیت‌ها و بازدیدهایی که داشتیم، امیدواریم یک یا دو گواهینامه را تا پایان سال در این بخش صادر کنیم.

 

مدیرکل استاندارد استان گیلان هدایت و کمک به واحد‌های تولیدی استان را هم از دیگر اولویت‌های این دستگاه اعلام کرد و بیان داشت: اداره کل استاندارد گیلان در مورد تمام کسانی که در مسیر تولید مرتکب تقلب و جعل شوند بدون هیچ مماشاتی ورود کرده و کلیه فرآیندها را نظارت می‌کند تا آسیبی به سلامت مردم وارد نشود.

 

وی علامت استاندارد را نشانه صحت و سلامت کالا دانست و گفت: وقتی مردم کالایی را می‌خرند در زیر نشان استاندارد درج شده روی کالا یک کد ده رقمی وجود دارد که می‌توانند تمام مشخصات کالای واحد تولیدی و صحت نشان استاندارد آن را به شماره 10001517 ارسال کنند سپس اگر مغایرتی دیدند می‌توانند مراتب را با شماره 1517 در میان بگذارند.

 

مدیرکل استاندارد گیلان با اشاره به اینکه مصرف کننده مشخصات کالا را باید به شکل تلفنی اعلام کند اظهار داشت: بعد از اطلاع‌رسانی مردم بازرسان اداره کل استاندارد در کمتر از 24 ساعت به محل مورد نظر مراجعه می‌کنند سپس اگر کالا دارای مشکل باشد نسبت به جمع‌آوری یا توقیف آن اقدام و با تولید کننده هم برخورد می‌شود.


*  150 استاندارد بازنگری شد

معاون استانداردسازی و آموزش اداره کل استاندارد گیلان نیز در این جلسه عنوان کرد: اداره کل و سازمان ملی استاندارد نقش فعالی در تدوین استانداردهای ملی به خصوص تدوین استانداردهای محیط زیستی داشته است به طوری‌که هم‌اینک 36 هزار استاندارد ملی داریم. 

 

« مهدی محمدی» از پیشتاز بودن سازمان ملی استاندارد به لحاظ فعالیت‌های کمی خبرداد و اظهار داشت: اداره استاندارد به همین خاطر فعالیت‌های کیفی بخشی خود را در دستور کار قرار داد به طوری‌که در سال گذشته 18 مورد تدوین استاندارد داشت و برای امسال هم ده برنامه استاندارد ملی را در برنامه کاری خود دارد.

 

وی انجام بازنگری در استانداردهای ملی مطابق با نرم جهانی به صورت هر پنج سال یکبار را مورد توجه قرار داد و گفت: امسال 150 استاندارد را بازنگری کردیم همچنین در بحث استانداردهای بین المللی سه کمیته متناظر را شامل کمیته محیط زیست، کمیته پنل های چوبی و کمیته بامبو و خیزران تشکیل دادیم.

 

* شناسایی 23 جایگاه عرضه سوخت CNG پرخطر در گیلان
معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان گیلان نیز در این جلسه از فعال بودن بازرسان استاندارد در محل واحدهای تولیدی و همچنین حوزه واردات و صادرات کالاها سخن گفت و ابراز داشت: در شش ماهه نخست امسال تعداد 42 پروانه علامت استاندارد اجباری و شش پروانه استاندارد تشویقی در گیلان صادر شد.

 

«علیرضا نیک‌کار» با بیان اینکه در بخش صادرات و واردات کالا نیز کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند باید نسبت به رعایت ضوابط و مقررات اقدام کنند افزود: در مدت اخیر 953 اظهارنامه صادراتی و 566 گواهی اظهارنامه وارداتی را ارزیابی کردیم.

 

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای امسال تاکنون هزار مورد بازرسی را از سطح بازار انجام دادیم و این مقدار تا پایان سال به 10 هزار مورد خواهد رسید گفت: در بخش بازرسی از سطح جایگاه‌های سوخت عرضه مایع و گاز در استان گیلان هم در مدت اخیر دو هزار و 200 نازل جایگاه سوخت را بازرسی کردیم که 223 مورد آن نامنطبق بود.

 

نیک‌کار از شناسایی 23 جایگاه عرضه سوخت CNG پرخطر در گیلان خبر داد و با اشاره به اینکه در این جایگاه‌ها بلافاصله توزیع سوخت متوقف شد اضافه کرد: جایگاه‌های پرخط عرضه سوخت تنها در صورت رفع نقص مجاز به ادامه فعالیت خود خواهند بود.

 

معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان گیلان ادامه داد: در حوزه جایگاه‌های کم خطر و خطر متوسط عرضه سوخت در استان گیلان هم اعلام کردیم که جایگاه‌های مربوطه دو ماه فرصت دارند نواقص خود را برطرف کنند وگرنه نواقص شناسایی شده در این جایگاه‌ها به حالت پرخطر درآمده و توزیع سوخت در آن‌ها متوقف می‌شود.

 

نیک‌کار با بیان اینکه با وجود شرایط کرونایی بازرسان اداره کل استاندارد گیلان در دو سال اخیر واحدهای تولیدی استان را مورد نظارت و پایش قرار دادند افزود: در شش ماهه نخست امسال دو هزار و 500 مورد بازرسی نمونه‌برداری و هزار و 500 مورد آزمون ساده انجام شد که اگر نتایج آن با استاندارد منطبق نباشد اقدامات بعدی را انجام خواهیم داد.

 

وی نظارت بر آسانسورهای اماکن شخصی و دولتی و شرکت‌های عرضه کننده آن را هم مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در طول این مدت 680 مورد گواهی عملکرد آسانسور صادر شده است و در همین جا اعلام می‌کنیم پایان کار برای هیچ طرح صادر نمی‌شود مگر آنکه گواهینامه استاندارد را گرفته باشند.

کد خبر 1104634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha