امضای طلایی، انحصار یا بازار سیاه  با تصویب طرح تسهیل شروع کسب وکار از بین رفت

متفکر آزاد درباره طرح تسهیل شروع کسب وکار گفت: هر جایی که احساس می‌شد که امضای طلایی، انحصار یا بازار سیاه از مجوزها وجود دارد ذیل بار این مصوبه رفتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، روح الله متفکر آزاد، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شب گذشته (چهارشنبه ۲۱ مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره طرح تسهیل شروع کسب وکار با اشاره به اینکه بر خلاف آن چه گفته می‌شود این طرح در حوزه وکالت یا سردفتران خلاصه می‌شود این طرح که الان مصوبه مجلس است برهمه حوزه‌های کسب وکار تمرکز دارد، گفت: هر جایی که احساس می‌شد که امضای طلایی، انحصار یا بازار سیاه از مجوزها وجود دارد ذیل بار این مصوبه رفتند. متفکر آزاد درباره ضمانت اجرایی این طرح هم گفت: هر نهادی که این کار را انجام ندهد مجوزهای آن نهاد بصورت خودکار ثبت محور می‌شود.

 

متفکر آزاد با بیان اینکه تعدادی ضمانت برای اجرای این طرح دیده شده استت، گفت: اول صدور مجوزهای خودکار در سه روز برای این است که اگر ضمانت، تاخیر داشت این اتفاق از دست رفت است و دوم اگر فردی اطلاعات نادرست وارد کند تا دو سال نمی‌تواند درخواست مجوز کند و البته ضمانت‌های دیگر هم برای این فرآیند دیده شده است، اما ضمانتی بالاتر از نظارت مجلس نیست.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس درباره شرایط بهداشت عمومی اجتماعی در مجوزهای تایید محور هم گفت: هر آن چه که در حوزه بهداشت قرارمی گیرد که بخش‌های بزرگی هم در بر دارد تنها در حوزه سلامت نیست و بهداشت عمومی اجتماعی همه ابعاد حوزه بهداشت را در بر می‌گیرد بنابراین ممکن است برخی از این‌ها در ذیل وزارت بهداشت نباشد و در حوزه نیروی انتظامی و بهزیستی باشد. در این مصوبه به صراحت آمده که هر دلیلی که بخواهد براساس تعداد، حدود صنفی، محدودیت ظرفیت، اشباع بازار، فاصله جغرافیایی صدور مجوز را محدود کند ممنوع است؛ اگر هم موردی باشد در تبصره ۴، برخی از حوزه‌ها مانند منابع طبیعی، محیط زیست و حوزه‌هایی که نیاز به تشخیص دارند نظر هیئت مقررات زدایی ملاک عمل قرار می‌گیرد.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این مصوبه در برابر هیچ کانونی و یا برای اینکه یک امتیاز را از جایی بگیرد نیست، ادامه داد: ما در این طرح تسهیل گری می‌کنیم و سعی می‌کنیم به کیفیت کار هم لطمه نزنیم. متفکر آزاد درباره سوالی مبنی براینکه آیا بهتر نیست که سازمان سنجش با همکاری کانون وکلا اقدام به برگزاری آزمون کند گفت: برای اینکه انحصاری که گفته می‌شود در نوع و طراحی سوال و آزمون ایجاد نشود ما در اینجا نتیجه را شناور کردیم یعنی پذیرفته شدگان این آزمون افرادی هستند که ۷۰ درصد نمره یک درصد بالای آزمون را بدست بیاورند. در حوزه حقوقی‌ها خواستیم خدمات حقوقی در اختیار باشد و در حقیقت کسب و کارها را مین زدایی کردیم و امیدوار هستیم اشکالات احتمالی طرح در آینده جبران شود.

کد خبر 1104767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha