اندیشمندان باید تلاش کنند تا تقریب و وحدت به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

آیت الله نورمفیدی گفت: علما، اندیشمندان، هنرمندان و ورزشکاران باید تلاش کنند تا تقریب مذاهب و وحدت اسلامی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، آیت الله «سیدکاظم نورمفیدی» در دیدار اعضای ستاد گرامیداشت برنامه های هفته وحدت گفت: امروز وظیفه همه است که در زمینه وحدت و تقریب فعال باشد و علما، اندیشمندان، هنرمندان و ورزشکاران همه و همه باید تلاش کنند تا تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان با تاکید براینکه، باید در مسئله مهم و حیاتی اسلام، یعنی تقریب و وحدت اسلامی توجه داشته باشیم، افزود: از همان روزهای اول هجرت پیامبر گرامی اسلام به مدینه جریاناتی پیش آمده بود که باعث شد کینه ها و عداوت های جاهلیت دومرتبه بروز پیدا کند اما پیامبر (ص) ورود پیدا کرده و جلوی جریانات انحرافی را می گرفتند.


وی با ذکر این مطلب که اولیا و بزرگان دین از همه مذاهب چه اهل سنت و چه تشیع به مسئله تقریب توجه خاص و ویژه ای داشته اند، گفت: در روایات آمده است مولای متقیان امیرالمونین (ع) فرموده است «هیچ کس به اندازه من نسبت به جماعت اسلامی حساسیت ندارد و من از همه بیشتر توجه دارم که امت اسلامی همدلی و یکپارچگی خودش را حفظ کند».

 

آیت الله نورمفیدی با اشاره به اینکه، متاسفانه همیشه و در طول ایام اندیشه ها و تفکراتی وجود داشته است، اظهلرداشت: امروزه هم چنین مسائلی وجود دارد، ولی هیچ وقت نباید از وجود چنین اندیشه های جامدانه و بسته ای هراسی به دل راه داد.

 

وی تصریح کرد: چنین تفکراتی هم در اهل سنت وجود دارد و هم در تشیع که محدوده خاص دارد که محور خود را حق دانسته و بقیه را باطل می دانند.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان خاطر نشان کرد: امروز مسلمانی که شرایط و راه و روش دنیای کفر و دشمنان قسم خورده مسلمانان را در پیش می گیرد، نه شیعه را دوست دارد و نه سنی را بلکه با اصل موضوع یعنی وحدت و تقریب امت اسلامی مخالف هست.

 

وی با بیان اینکه، اینگونه افراد برای مسلمانان دام پهن می کنند که مسلمین را در دام خودشان گرفتار کنند، افزود: اگر فرد مسلمان چنین موضوعی را درک نکند باید در مسلمان بودنش شک و تردید کرد.

 

آیت الله نورمفیدی با اشاره به اینکه، دلی که مومن باشد خداوند نیز هدایش خواهد کرد، گفت: همه آنهایی که دلشان برای پیامبر اسلام (ص) و حقایق اسلامی می سوزد باید دل در گرو راه و روش رسول خدا بگذارند و به هر نحوی که شده در این زمینه ورود پیدا کرده و هر مقداری که از دستشان بر می آید برای تقریب بین مذاهب و وحدت امت اسلامی تلاش کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: علما، اندیشمندان، هنرمندان و ورزشکاران همه و همه باید تلاش کنند تا تقریب مذاهب و وحدت اسلامی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

 

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: وقتی تقریب مذاهب و وحدت اسلامی به یک فرهنگ در بیاید، دشمن هم بالاخره می فهمد که دیگر مکرش بجایی نخواهد رسید.

 

وی با اشاره به اینکه، معنی وحدت و تقریب این نیست که مذاهب خصایص خودشان را از دست بدهند، گفت:  اگر اختلافی بنا باشد حل شود باید در جو خاص خودش مطرح شود و لازم است علما، اندیشمندان و فلاسفه کنار هم بشینند و موضوع را حل کنند و اگر هم نشد، دو مرتبه با کمال صفا و صمیمیت هر کدام سرجای خودشان قرار بگیرند.


نماینده ولی فقیه در گلستان افزود: این موضوع همان عقلانیت است که ما باید به آن پاینبد باشیم و یکی از جاهایی که باید عقل فعال شده و سخن بگوید در همین موضوعات است.

 

آیت الله نورمفیدی با ذکر این مطلب که، نزاع و دشمنی مسلمانان، شادی دشمنان را فراهم می سازد، گفت: امروز آمریکایی ها طالبان را به جان مردم افغانستان انداخته اند تا مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کنند زیرا دشمن به دنبال ایجاد جنگ مذهبی است تا مردم را خسته کرده تا به موفقیت برسد.

 

وی با بیان اینکه، امروز مسلمان باید بسیار هوشیار باشد، افزود: قرآن کریم نیز این مساله را مطرح می کند اما متاسفانه امروز بعضی ها عقل خود را به کار نمی برند و زود تحریک می شوند.


نماینده ولی فقیه در گلستان با ذکر این مطلب که، اختلاف و درگیری آرد در آسیاب دشمن ریختن است، گفت: توهین و اختلاف تمام بشو نیست بلکه ریشه دار است ولی باید به دشمنان نشان بدهیم که ما گول شما را نمی خوریم.

 

آیت الله نورمفیدی افزود: لازم است مرکز اسلامی نیز با کمال دقت و ظرافت برنامه های هفته وحدت را اجرا کند تا دوستان را خوشحال و دشمنان را مایوس کند.

 

وی اظهار کرد:  امیدواریم برنامه  های هفته وحدت فقط در حد مراسم نباشد بلکه فرهنگ وحدت را به معنای حقیقی کلمه در جامعه اسلامی به عنوان یک فرهنگ عمومی دربیارد.

کد خبر 1105164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha