در حوزه جامعه شناسی سیاسی پیشرفت چندانی نداشتیم/« انسان سیاسی»؛ زمینه ساز تحقیقات وسیع در حوزه جامعه شناسی سیاسی

دکتر محسنی تبریزی کتاب «انسان سیاسی» را یکی از منابع مهم از منظر تجربی و پژوهشی برای محققان دانست و گفت: تحقیق و تفحص در حوزه جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه های ما وسیع نبوده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «دکتر علیرضا محسنی تبریزی» امروز شنبه 24 مهر در نشست «نقد و بررسی کتاب انسان سیاسی مبانی اجتماعی علم سیاست» که به همت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری انتشارات سمت برگزار شد، گفت: سیمور مارتین 25 کتاب تالیف کرده است که کتاب انسان سیاسی یکی از آثار فاخر، پر مراجعه و اثرگذار در بین آثار اوست. ترجمه این کتاب به زبان فارسی از سوی دکتر فریبرز مجیدی که از مترجمان شاخص هستند، صورت گرفت و سازمان سمت این کتاب را منتشر کرد.

 

این جامعه شناس و روانشناس اجتماعی با بیان اینکه جامعه شناسانی چون سیمور مارتین در ایران شناخته شده نیستند، عنوان کرد: متاسفانه ما در حوزه جامعه شناسی سیاسی چندان پیشرفتی نداشتیم. با وجود جامعه ما انقلابی است، تحقیق و تفحص در این حوزه در دانشگاه ها زیاد و وسیع نبوده است.

 

وی اظهار کرد: سیمور مارتین در مارس 1922 در روسیه متولد شد. پدرش صاحب چاپخانه ای بود و بعدها به ایالت متحده مهاجرت کردند. والدین سیمور علاقه مند بودند که او دندانپزشکی بخواند. سیمور به دلیل گرایش به مباحث سیاسی و اجتماعی به علوم انسانی روی آورد و در طول دوران تحصیل به شدت تحت تاثیر تفکرات سوسیالیستی بود.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سیمور مارتین در طول حیات علمی در بسیاری از دانشگاه های پر آوازه و موسسات علمی فعالیت داشت، افزود: وی در انجمن های متعدد عضویت و مدیریت داشت. سیمور مارتین تنها شخصیت علمی در آمریکاست که توانست دو انجمن پر آوازه را ریاست کند. وی در طول حیات علمی خود 400 مقاله در مجلات آمریکایی به چاپ رساندند و 24 کتاب را ویراستاری کرد. می توان گفت سیمور مارتین یکی از فعال ترین و پر اثرترین غول های جامعه شناسی است. در واقع وی یکی از پر آوازه ترین جامعه شناسان سیاسی آکادمی ها محسوب می شود. بسیاری از آثار وی به 9 زبان ترجمه و منتشر شدند. وی در سال 2006 در اثر سکته مغزی فوت کرد.

دکتر محسنی تبریزی خاطرنشان کرد: سیمور مارتین در طول دوران تحصیل با افرادی که بعدها در علوم اجتماعی چهره شاخص شدند، مجالست داشت. شاگردی افراد بزرگ را کرد و استادی افراد بزرگ را بر عهده داشت. کتاب انسان سیاسی بر چند موضوع عمده از جمله دموکراسی، سازوکارهای دموکراسی، اهداف، انتخابات و رفتار سیاسی استوار است. سیمور مارتین ویژگی های بارز و متفاوت آمریکا و بسیاری از کشورهای صنعتی را مقایسه کرده و مدعی است آمریکا کشوری است که در آن حرکات اجتماعی، کارگری، انقلابی و جنبش های سیاسی پدید نیامده است. وی می گوید آمریکا برخلاف بسیاری از کشورهای غربی فاقد ساختار فئودال است و از یک نظام مبتنی بر اشرافیت برخوردار نبوده است. اتحادیه ها در آمریکا برخلاف اروپا به نوعی بر رهبری غیر متمرکز تاکید داشتند و از مناسبت کارگری کارفرمایی مطلوب تر همراه با مزایای خدماتی و بهداشتی برخوردار بودند.

 

این نویسنده و محقق کتاب انسان سیاسی را مهمترین اثر سیمور مارتین دانست و گفت: به این اثر بیش از آثار دیگری سیمور مارتین مراجعه می شود. کتاب انسان سیاسی به زبان های بسیاری ترجمه شده است. این کتاب مشتمل بر 5 فصل است و موضوع اصلی آن دموکراسی، مشارکت سیاسی، احزاب، انتخابات و رفتار سیاسی است. سیمور مارتین یک جامعه شناس ساختاری کارکردی بود و در کتاب انسان سیاسی نیز در همین کسوت و در هیئت یک جامعه شناس واقعیت گرا ظاهر شد. وی معتقد است رفتار سیاسی تابع عواملی است که برخی فردی و روان شناختی و بعضی اجتماعی هستند. وی می گوید منابع اقتصادی تنها مورد اثرگذار در رفتار سیاسی نیست، ارزش های سیاسی و علایق اخلاقی نیز انگیزش ها به شکل سیاسی را در افراد تقویت می کنند.

 

این جامعه شناس تصریح کرد: کتاب انسان سیاسی زمینه ای برای تحقیقات و تلفیقات بیشتر و وسیع تر در حوزه جامعه شناسی سیاسی در باب مطالعات رفتار سیاسی را فراهم کرده است. این کتاب یکی از منابع مهم علمی از منظر نظری، تجربی و پژوهشی برای محققان و دانش پژوهان محسوب می شود و سازمان سمت مفتخر است که این اثر وزین را به زبان فارسی ترجمه کرده است.

 

گفتنی است، کتاب «انسان سیاسی مبانی اجتماعی علم سیاست» نوشته سیمور مارتین لیپست، جامعه شناس آمریکایی با ترجمه دکتر فریبرز مجیدی مشتمل بر 568 صفحه با قیمت 63 هزار تومان از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.

 

 

کد خبر 1105375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha