ذخایر معدنی کشور را  به ۱۰۰ میلیارد تُن افزایش می هیم

شهیدی گفت: هم اکنون ذخایر معدنی کشور ۶۰ میلیارد تُن است که تلاش می شود در پنج سال آینده ذخایر معدنی کشور به عدد ۱۰۰ میلیارد تن افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا شهیدی» امروز (25 مهر) در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی اظهار کرد: ما به عنوان یک سازمان حاکمیتی دو وظیفه تولید ثروت از طریق اکتشاف مواد معدنی و صیانت از ثروت تولیدی با شناسایی و کاهش مخاطرات طبیعی را برعهده داریم که هفت و یا هشت درصدGDP کشور را به خود اختصاص می دهد.

 

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بحث مخاطرات زمین شناسی رویه ای که در کشور اتفاق نمی افتد رویه پیشگیری است و منتظر هستیم اتفاقی بیفتد بعد خسارت ها را جبران کنیم، افزود: وظایف اصلی سازمان تولید اطلاعات پایه، پایش و فراوری و نگهداری، انتشار و مستند سازی و یا استاندارسازی اطلاعات است.

 

وی افزود: از 34 مخاطره موجود؛ 33 مخاطره در کشور اتفاق می افتد همچنین در حوزه تکثر مواد معدنی امروزه 81 ماده معدنی وجود دارد که تعداد زیادی از آن در 22 منطقه کشور وجود دارد.

 

وی ادامه داد: امروزه بیشتر معادنی که در کشور مورد بهره برداری قرار گرفته اند سطحی یا نزدیک به سطح هستند، آمار ذخایر معدنی نشان می دهد ذخایر کشور حدود 60 میلیارد تن است و ذخیره واقعی 40 میلیارد تن است.

 

معاون ویز صمت با اشاره به اینکه از این عدد حدود 62 درصد مصالح ساختمانی است و مابقی غیر فلز و فلز است، گفت: ذخیره سنگ آهن 2.7 تا 2.8 میلیون تن در کشور است، همچنین در حوزه طلا ذخایر ما هیچ بوده اما در حال حاضر روز به روز بیشتر می شود، اخیر نیز معادنی شناسایی شده اند، امیدواریم با کاری که آغاز کرده ایم در پنج سال آینده ذخایر معدنی کشور را به عدد را به 100 میلیارد تن برسانیم و 60 تا 70 درصد افزایش یابد.

 

شهیدی اضافه کرد: معادن بیشتر سطحی بوده اند و باید به دنبال معادن و ذخایر پنهان برویم آمارها نشان می دهد تا سال 2050 میلادی ذخایر معادن سطحی یا به اتمام می رسد یا توجیه اقتصادی نخواهد داشت همچنین از سال 1950 اکتشاف ذخایر پنهان در حال افزایش است.

 

وی با تاکید بر اینکه هزینه اکتشاف گران شده است، ادامه داد: در دهه 80 حدود 945 هزار کیلومتر از سطح کشور مورد اکتشاف قرار گرفته است و طبق پتانسیل سنجی در کشور متوجه شدیم 2 میلیون و 700 هزار خطی نیاز داریم که تاکنون 640 هزار کیلومتر خطی انجام شده و با هدف ما فاصله زیاد است، لذا با تفاهم نامه سه جانبه؛ قرار شده بتوانیم به بحث تولید اطلاعات پایه در ژئوفیزیک هوایی سرعت ببخشیم، هم اکنون مجوزها را دریافت کرده ایم و به زودی در منطقه دیوان دره اکتشاف آغاز می شود.

 

کد خبر 1105695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha