مسابقات مدهامتان استعدادهای قرآنی را شناسایی و معرفی می کند

حجت الاسلام ذوالفقاری گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد با برگزاری مسابقات مدهامتان زمینه شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی را در کشور فراهم کرده است و از طرفی استعدادهای بچه های قرآنی در این مسابقات شناسایی می شوند.

حجت الاسلام «مصطفی ذوالفقاری» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در مشهد، بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال 91 در جمع ائمه جماعات و روحانیون خراسان شمالی فرمودند: کانون های مساجد را موثر کنید، برای حضور جوان و نوجوان در مساجد فکر و مطالعه کنید و موارد مورد نیاز آنها را فراهم کنید و در مسجد ارائه دهید تا موجب جذب جوان و نوجوان شود. همچنین گروههای خاکستری تر که دلهایشان پاک است اسیاب جذب اینها را به مسجد فراهم کنید.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مرکزی در خصوص مسابقات قرآنی مدهامتان گفت: مدهامتان از مسابقاتی است که در کشور به عنوان یک برند معرفی شده و برای گروههای مختلف از جمله بچه های مسجد و اصحاب قرآنی شناخته شده است، شاید روزگاری می پرسیدند معنی مدهامتان چیست و چه کاری انجام می دهد اما با برگزاری دوره های مختلف، امروز اصحاب قرآنی پیگیر زمان برگزاری برای شرکت در مسابقه مدهامتان هستند.

 

وی افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد با برگزاری مسابقات مدهامتان زمینه شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی را در کشور فراهم کرده است و از یک طرف استعدادهای بچه های قرآنی و کسانی که در زمینه قرائت و ترتیل قرآن و یا رشته های دیگر مدهامتان استعدادهایی دارند در این مسابقات شناسایی می شوند و در ادامه استعدادها از طریق ادامه آموزش، جلسات سنتی قرآن کریم در مساجد و کلاسهای قرآنی شکوفا می شوند و بعد هم نتیجه آن شرکت بچه های مسجد در مسابقات مدهامتان است.

 

حجت الاسلام ذوالفقاری با بیان اینکه افرادی که در مسابقات مدهامتان شرکت می کردند الان در مسابقات سراسری اوقاف، مسابقات حرفه ای قرآن شرکت می کنند و حائز رتبه های برتر نیز شدند؛ گفت: الیته ما ثمره پرورش و رشد استعدادهای قرآنی را در مساجد داریم، کرسی های تلاوتی که در مساجد برگزار می شود و یا طرح تلاوت نور، از قاری های برتر مدهامتان استفاده می شود، در مرحله داوری نیز برخی از متسابقین سالهای گذشته الان برای داوری برخی رویدهای قرآنی در سطح استان از آنها بهره مند می شویم.

 

وی افزود: این نشان می دهد روند برگزاری مدهامتان و نتایجی که مدهامتان از برگزاری آن گرفته شود و زحماتی که کشیده شده تا حدود زیادی ثمر بخش بوده و امیداریم هر روز باعث رشد استعدادهای قرانی در کشور باشیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مرکزی بیان کرد: هر رویداد قرآنی در فضای کلی جامعه اثر گذار است، همین جنب و جوش و شور و نشاط در اصحاب قرآنی، بچه های مسجد و موسسات قرآنی در ایام برگزاری مسابقات تاثیر خود را در فضای عمومی خواهد داشت و منجر به سبک زندگی قرآنی می شود و فضای عمومی جامعه را در مدت زمان تغییر خواهد داد. همچنان که افراد زیادی از ظاهر تلاوت قرآن جذب آن شدند اما بعد از آن با قرآن مانوس شدند.

 

وی تصریح کرد: یکی از عمده ترین فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد بحث قرآنی است، جایگاه اصلی قرآن در مسجد است و مساجد به طرق مختلف به حرکت قرانی در جامعه کمک می کنند. کانون های مساجد طرح های قرانی مختلفی در طی این سالها داشته است و هر کدام از این طرح ها اثرگذاری خود را در زمینه حرکت قرآنی در کشور داشته است از جمله تلاوت نور  یک طرح جامع ابتکار کانون مساجد است که حتی مساجدی که کانون ندارند اکنون از این طرح استفاده می کنند.

 

حجت الاسلام ذوالفقاری گفت: اکنون تلاوت نور به عنوان طرح ماندگار فضای قرآنی خوبی در کشور برقرار کرد، جلسات سنتی قران در مساجد برای آموزش، ترجمه، تفسیر، روخوانی، روان خوانی و .... موجب شده بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان در این مسیر قرار گیرند و استعدادهای خوبی شناخته شود و به جلسات حرفه ای تر راهنمایی شوند و افتخارات قرانی کشور ما شوند.

 

وی افزود: مشارکت در طرح های قرآنی مانند طرح 1454 که با مشارکت صدا و سیما انجام شد موجب سبقت بچه های کانون های مساجد در فعالیت قرآنی کشور شد در مجموع، کارهای قرآنی کانون مساجد اثرات آن علاوه بر رشد و شکوفایی استعدادهای قرآنی، به روند کلی جامعه برای حرکت به سمت زندگی قرآنی کمک کرد.

کد خبر 1107146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha