برقراری عدالت اجتماعی نیازمند یک عزم ملی و هم افزایی بین قوای کشور است

حجت الاسلام میهن پرست با بیان اینکه برقراری عدالت اجتماعی خصوصا در ابعاد اقتصادی نیازمند یک عزم ملی و هم افزایی بین قوای سه گانه کشور است، گفت: مبارزه با فساد یربنایی ترین دلیل ایجاد بستر سالم و مناسب برای رویش و پویایی اقتصاد به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، امام جمعه شهر چوار، ظهر امروز( ۳۰ مهر) در خطبه های این هفته نماز جمعه در مسجد مقدس صاحب الزمان(عج) این شهر با اشاره به خطبه هفتاد و چهارم کتاب شریف نهج البلاغه، اظهار کرد: حضرت امام علی(ع) در این خطبه می فرماید که شما خوب می دانید که من از هر کس، به این امر خلافت شایسته تر هستم، (ولی به خاطر نیات سوء خود و این که مرا در مسیر منافع شخصی خود نمی بینید، مانع شدید) ولی به خدا سوگند، تا هنگامی که اوضاع مسلمین رو براه باشد (و عثمان راه سلامت را پیش گیرد) و تنها به من ستم شود، سکوت اختیار می کنم تا از این طریق پاداش و فضل الهی را به دست آورم و در برابر زر و زیورهایی که شما به خاطر آن با یکدیگر رقابت دارید، پارسایی ورزیده باشم.

 

حجت الاسلام« شهاب الدین میهن پرست» با بیان اینکه حضرت امام علی(ع) در این عبارت کوتاه حقایق مهمی را بیان فرموده است، افزود: نخست این که او از همه افراد برای جانشینی رسول خدا(ص) شایسته تر بود و آنهایی که به خاطر منافع شخصی یا کینه و حسادت او را از حق خود بازداشتند، هم بر او ستم کردند، و هم بر مسلمین (که آنها را از چنین پیشوای شایسته ای، محروم نمودند).
 

 

وی افزود: دیگر این که سکوت حضرت امام علی(ع) و تسلیم در برابر شرایط موجود، هرگز بی قید و شرط نبود، بلکه مشروط به این بوده که کار مسلمانان سامان یابد و بر کسی ظلم و ستمی نشود و دیگر این که امام(ع) در برابر این سکوت تلخ و بسیار رنج آور، اجر و پاداش الهی را می طلبید و در ضمن می خواست اثبات کند آنچه را آنها از زرق و برق دنیا به خاطر آن بر سر و سینه می زنند و به اصطلاح «سر و دست می شکنند» چیز بی ارزشی است، که در ترازوی سنجش فکر بلند امام(ع) وزنی ندارد.

 

امام جمعه چوار در ادامه با اشاره به اینکه صدور حکم محکومیت رئیس بانک مرکزی و معاون وي، حکایت از تداوم خط تحول و تعالی در و دستگاه قضا دارد، گفت: ریشه کن کردن فساد و مفسدان، در شرایط کنونی و در همیشه ادوار قوه قضاییه، مهمترین ماموریت دستگاه قضا به شمار می رود. لذا هم اولویت و هم فوریت دارد.

 

حجت الاسلام میهن پرست افزود: مبارزه با فساد در قوه قضائیه از جنبه های مختلف دارای اولویت فراوان است که زیربنایی ترین دلیل آن ایجاد بستر سالم و مناسب برای رویش و پویایی اقتصاد به شمار می آید، در ماجرای تخلفات بانک مرکزی، اختلال و اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمدة ارز به صورت سازمان يافته و شبکه ای بدترین ضربات را به تولیدکنندگان و مردم و وارد کرد.

 

وی بیان کرد: سوءاستفاده از قدرت و خیانت به بیت المال، باعث تجمیع ثروت و خسته کردن سرمایه داران و تولیدکنندگان می شود، چراکه هر مقدار تلاش خود را مضاعف کنند و هر میزان که سرمایه گذاری سالم انجام دهند، دست آخر، رانت خواران و دانه درشت ها هستند که گوی سبقت را از آنها می ربایند و نورچشمی ها، بدون کمترین زحمت و مشقت، پول های بادآورده را درو می کنند.

 

امام چمعه چوار یادآور شد: شرایط جدید همکاری و هم افزایی بین قوای سه گانه و عزم مجلس بر ریل گذاری درست در اقتصاد و نیز اراده جدی رئیس جمهور و دولت، لازمه اصلی این حرکت است، زیرا نقش مجلس و دولت در پیشگیری و مقابله با فساد و گسترش و تعمیق آن نقش اولی و پیشینی است.

 

حجت الاسلام میهن پرست گفت: نکته قابل ملاحظه و قابل تقدیر در این میان، حساسیت دستگاه قضا برای مبارزه با فساد در راستای تحقق عدالت و توجه به حقوق مردم، ممانعت از ویژه خواری و تعدی به حقوق محرومان است، دستگاه قضا به همان میزان که بر روی جرائم و تخلفات مالی تمرکز کرده، نسبت به زمینه ها و ریشه های دیگر نیز حساسیت دارد. گلوگاههایی که در گذشته های نه چندان دور، هرگاه اراده برای مسدود کردن آنها وجود داشت فشارهای فراوانی از طرق صاحبان قدرت و ثروت برای متوقف کردن ایی رویه وارد می شد.

 

وی بیان کرد: برقراری عدالت اجتماعی خصوصا در ابعاد اقتصادی نیازمند یک عزم ملی و انسجام درونی و هم افزایی بین قوا و دستگاههای مختلف است، امروزه، مبارزه با فساد و مفسدان ہدون ملاحظات دست و پاگیر مطالبه به حق مردم است که باید با تلاش مضاعف و هماهنگی دوچنداث بين قوا ادامه یابد، قوه قضاييه در این باب نقشی مهم و اساسی دارد که خوشبختانه به آن اهتمام ورزیده شده است ولی این توحة و اهتمام بايد آن سه ویژگی تداوم، تعمیق و گسترش برخوردار شود تا مردم طعم عدالت انقلابی را بیش ار پیش بچشند.

 

امام جمعه چوار در ادامه با اشاره به سالرور فرحنده میلاد حضرت رسول الله(ص) افزود: قرآن کریم، حضرت حتمی مرتبت محمد مصطفی(ص) را در راستای الگو بودن آن حضرت برای جامعه بشری توصیف کرده است و از این رو، یکی از اصلی ترین شئونات مبارک آن  حضرت، شان اسوه بودن ایشاب است،دو شخصیت بررگ در قرآن با صراحت به عنوان اسوه و الگو معرفی شده اند. یکی حضرت ابراهيم عليه السلام و دوم حضرت ختمی مرتبت صلى الله عليه و اله است.

 

حجت الاسلام میهن پرست با اشاره به سالروز میلاد فرحید امام صادق (ع)، گفت: حضرت امام صادق(ع) ساختار فرهنگی جامعه تشیع را ساماندهی نموده و تحولی شایسته در پیشرفت فرهنگی جامعه اسلامی ایجاد نمود، ایشان با طرح ها و ابتکارانی که آفریدید، شنوں مختلف جامعه شیعه زا مهندسی کردند، مهندسی فرهنگی به معنای ترسیم نقشه و هندسه برداری برای شئون مختلف جامعه با رویکرد فرهنگی و از زاوبه فرهنگ می باشد.

 

وی بیان کرد: با تحول فرهنگی ای که امام صادق (عليه السلام) در شهر کوفه ایجاد کرد، تاریخ کوفه شاهد حضور نهصد نفر راوی که همگی از امام صادق(ع) نقل روایت می کردید، می شود، در مکتب امام صادق(ع) افراد ویژه ای با استعدادهای درخشان ظهور کردند که قدرت بیان و تبلبع بالایی داشته و در موقعیت اجتماعی مناسبی برخوردار بودند که فعالیت آنها در دستگاه فرهنگی امام صادق(ع)، توانست عده بسیاری را با جامعه شیعه همراه کند.

 

کد خبر 1107343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha