جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هنری آمیخته با زندگی مردم

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هنری آمیخته با زندگی مردم است که بی‌هیچ فاصله‌ای با مخاطب خود در گفتگو‌ست و این بار نیز این دوره از جشنواره عامل ایجاد نشاط و شادی میان مردم مریوان شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، مریوان از شهرهای مرزی کردستان است که پانزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی را با استقبال مردمانش از هنرمندان عرصه تئاتر همراهی کرد و‌ هر بار نیز در روند اجرای این جشنواره نشان می‌‌دهد که خشم و خشونت بیرون از دامنه‌های مرزی نمی‌تواند مانع از برگزاری رویدادهای هنری، فرهنگی بانشاط‌ و بزرگ در این شهر مرزی باشد.

 

 

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در واقع بعنوان تریبون و رسانه‌ای برای مردمان این خطه از میهن ایران است تا هنردوستی و هنرپروری و فرهنگی بودن این شهر و استان کردستان را به تمام کشور و حتی خارج از مرزهای جغرافیای این کشور پهناور نشان دهد.

 

 

پانزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان امسال از پنجم آبانماه آغاز و تا دهم این ماه در شهر مریوان ادامه داشت.

 

 

امسال ۴۱ اثر به این دوره از جشنواره راه یافتند که ۱۶ اثر در بخش آزاد، ۶ اثر در بخش آئینی‌ و سنتی، پنج اثر در بخش کودک و نوجوان، سه اثر در بخش دگرگونی‌های اجرایی‌و پنج اثر هم در بخش ویژه (ایثار و شهادت) به مرحله نهایی راه یافت.

 

 

اجرای آثار فوق در روزهای برگزاری جشنواره امسال با استقبال مردم شهر مریوان در تمام سنین و اقشار همراه بود و    بیش از 50 خبرنگار و عکاس این جشنواره را به تصویر و تعریف کشیدند.

 

 

آئین اختتامیه این جشنواره نیز دهم آبان ماه ۱۴۰۰ با حضور مسئولان، هنرمندان و مردم هنردوست شهر مریوان برگزار شد و با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

 

رسالت هنر تلطیف فضا و ایجاد نشاط میان مردم


دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در این آئین اعلام کرد: در طول چهار روز برگزاری جشنواره ۸۵ اجرا در مناطق مختلف این شهر اجرا شد که متوسط بازدید از هر نمایش ۸۰۰ نفر بوده است.

 

 

عبیدالله رستمی با اشاره به اینکه رسالت هنر تلطیف فضا و ایجاد شور و نشاط در میان مردم است، افزود: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در راستای ایجاد شور و نشاط در مردم به رسالت خود عمل کرده است.

 

 

وی اعلام کرد: گرچه توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر کردستان در شرایط کرونا بسیار سخت بود اما مسئولان در کنار پرداختن به زیرساخت‌های عمرانی از فرهنگ و هنر نیز غافل نشدند.

 

 

دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اضافه کرد: مردم مریوان ثابت کردند که هنر با زندگی و شخصیت آنها عجین شده و بی‌شک جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هنری آمیخته با زندگی مردم است.

 

 


جشنوارەها و برنامە‌های فرهنگی کردستان باید ادامە داشتە باشند

 

 

استاندار کردستان نیز در اختتامیه این جشنواره تاکید کرد: جشنوارە‌ها و برنامە‌های فرهنگی در استان باید با توان و قدرت هرچە بیشتر ادامە پیدا کنند.

 

 
بهمن مرادنیا با بیان اینکه کردستان به فرموده رهبر معظم انقلاب یک استان فرهنگی است، افزود: وظیفه ما است در راستای توسعه فرهنگی و افزودن بر غنای آن تلاش و زیر ساخت های مورد نیاز بخش فرهنگ را ایجاد کنیم.

 

 


وی اضافه کرد: علیرغم مشکلات موجود و بیماری کرونا اعتقاد داریم که برنامه های فرهنگی در استان نباید تعطیل شوند،  بلکه باید با قدرت این جشنواره و برنامه ها تداوم پیدا کنند و اعتبار آنها را نیز تامین خواهیم کرد.

 

 


مرادنیا اظهار کرد: ما در چند سال گذشته چندین کار فرهنگی را در دستور کار قرار دادیم که مهمترین آن تسریع در ساخت تالار فرهنگ سنندج با ۱۴ هزار متر مربع زیربنا است.

 

 


استاندار کردستان با بیان اینکه تالار فرهنگ در سنندج هم اکنون ٨۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سه سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص دادیم، گفت: امیدوارم این پروژه مهم فرهنگی تا پایان سال به اتمام برسد و در اختیار برنامه های فرهنگی و هنرمندان قرار بگیرد.

 

 


وی اضافه کرد: در راستای اعتلای هنر تئاتر ساخت شش پلاتو در دستور کار قرار گرفت که در سه شهرستان به بهره برداری رسید و در سه شهرستان دیگر در دست ساخت قرار دارند.

 

 


مرادنیا به ساخت سه سریال از مفاخرکردستان برای معرفی در سطح ملی اشاره کرد و گفت: سریال سنجر خان با حضور هنرمندان ملی و استانی برای پخش از شبکه یک در شرف اتمام و ساخت دو سریال امیر نظام گروسی و مستوره اردلان به زودی شروع خواهند شد.

 

 


استاندار کردستان با تاکید بر اینکە زیرساخت های مورد نیاز برای جشنوارە های مختلف تئاتر مانند تئاتر خیابانی مریوان و جشنوارە تئاتر کردی سقز باید ایجاد گردند، افزود: مریوان با اقلیم کردستان عراق هم مرز است و باید تبادلات فرهنگی با اقلیم توسعە پیدا کند.

 

 


مرادنیا در پایان ضمن تقدیر از همە دست اندرکاران و هنرمندان شرکت کنندە در جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان گفت: امیدوارم شما هنرمندان هر کدام معرف فرهنگ و هنر کردستان در شهر و دیار خود باشید.

 

 


لزوم فعالیت دبیرخانه تئاتر خیابانی مریوان در طول سال

    

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آئین بر لزوم فعالیت دبیرخانه جشنواره مریوان در طول سال تاکید کرد و گفت: مردم مریوان که در جهان به هنردوستی شهره هستند، شاهد اجراهای عمومی تئاتر خیابانی باشند و  هدف از این کار قدردانی از مردم هنردوست مریوان است که بتوانند در طول سال از این هنر بهره ببرند.

 

قادر آشنا با بیان اینکه در شرایط کرونا، تئاتر خیابانی جور تئاتر صحنه‌ای را کشید، افزود: در این شرایط، دلگرمی استاندار و مدیران عالی استان که برای برگزاری این جشنواره همت بالایی داشتند، باعث شد جشنواره با همه تردیدها برگزار شود.

 

 

وی بیان کرد: کرونا مصیبت‌هایی را عارض و مشکلات اقتصادی را در دنیا به وجود آورد که بیشترین ضرر را اهالی فرهنگ و هنر و به ویژه هنرمندان تئاتر متحمل شدند.

 

 

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با وجود تردیدها برای برگزاری حضوری این دوره، با بکارگیری تمهیدات توسط مسوولان استان، دوره پانزدهم موفق ظاهر شد و مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جانی دوباره به تئاتر خیابانی دادند.

 

 

وی، وجه تمایز تئاتر با دیگر رشته‌های هنری را در این دانست که تئاتر، زبان و هنر مردمی است که شرایط اجتماعی و اقتصادی را نقد و زبان مطالبه مردم از مسوولان می‌شود.

 

 

آشنا اضافه کرد: ذات هنر نمایش، گزنده است و در نظام‌های مبتنی بر رای مردم تئاتر ساری و جاری است، چیزی که در همه نقاط ایران با آثار مبتنی بر فرهنگ و هنر ایرانی جاری است.

 

 

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از شاخص های تئاتر امنیت است و بدون امنیت تئاتری نخواهد بود، گفت: امنیت موجود را مدیون شهدای دفاع مقدس و شهدای سلامت هستیم.

 

 

معرفی برگزیدگان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان
هیات داوران این جشنواره متشکل از فرهاد قائمیان، سعید اسدی، فرهاد قائمیان و محسن اردشیر بودند که داوری ۲ بخش آزاد و آیینی و سنتی را برعهده داشتند.

 

 

داوری بخش‌های ویژه، دگرگونه‌های اجرایی، جشنواره جشنواره‌ها و کودک و نوجوان پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان توسط سیمین امیریان، سیروس همتی و علیرضا استادی انجام گرفت.

 

 

در بخش کودک و نوجوان "تصمیم سمندر" اثر مسعود کردی از بروجرد حائز لوح تقدیر و تندیس شد و لوح تقدی  و مبلغ نقدی نیز به نمایش "سبزک و مبارک" به کارگردانی مهدی ملکی از تهران رسید.

 

 

در بخش دگرگونه‌های اجرا هم به دلیل خلاقیت و نوآوری از گروههای شرکت کننده بدون اولویت تقدیر شد و نمایش "کروکی" اثر علی زیستی از کرمانشاه، "ژانی ئاو" اثر فرزاد حسن میرزایی از بانه و "دلدار دلوار" اثر مهدی روزبهانی از تهران شایسته تجلیل شدند.

 

 

در بخش ویژه ایثار و شهادت هم نمایش "یادآوری" اثر پویان عطایی جایزه نقدی و تندیس جشنواره را به خود احتصاص داد و "خاتون" اثر مهرداد حواسی‌پور از ایلام هم لوح تقدیر و جایزه نقدی گرفت.

 

 

در بخش برگزیده جشنواره نیز " داشتن و نداشتن" اثر مرجان قاسمی از دهلران برتر شد و لوح تقدیر هم به " دریا زمین ماهی هاست" اثر فاطمه بحرینی رسید.

 


از نمایش " ماهیان عاشق" اثر صباح مجیدی که در بخش مهمان حضور داشت بصورت ویژه تقدیر شد.

 

 

در بخش برگزیده طرح و ایده، اثر "خصوصی" از مرجان موسی‌نژاد، "ماشین مشدی ممدلی" اثر مهدی ملکی، " ارتباط چشمی با مادر" اثر امیر امیری "مرگ، بازی و دروغهای حقیقی" اثر وحید درویش و چند خان از علی قهرمان برگزیده شدند.

 

 

در بخش آزاد و آیینی و سنتی در بخش طراحی لباس رتبه اول به نمایش طوطی و بازرگان اثر نادره حیدریان رسید در همین بخش سیاوش و سعید عبداللهی رتبه دوم را به خاطر مرغ همسایه غاز نیست به دست آورد و رتبه سوم هم به آدینه رحیم نژاد به دلیل نمایش اسطوره رسید.

کد خبر 1111847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha