نمایشگاه دستاوردهای هنری هنرمندان به مناسبت روز مازندران در نکا برگزار شد

داداشیان از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هنری هنرمندان صنایع دستی نکا خبر داد و گفت: به مناسبت بزرگذاشت روز مازندران این نمایشگاه در نکا گشایش یافت و هنرها و دستاوردهای مختلف بومی و محلی مازندران به معرض نمایش قرار گرفت.

«امید دادشیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان مازندران اظهار کرد: تحکیم هویت فرهنگی و هنری مازندران از مسائل مهمی است که باید در دستور کار باشد و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نکا هم از تمام توان خود برای بزرگداشت و هویت بخشی به فرهنگ مازندرانی استفاده می کند.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نکا افزود: برگزاری نمایشگاه یکی از برنامه های مهم برای هویت بخشی فرهنگی و هنری مازندران است که در هفته مازندران در نکا گشایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: تلاش برای زنده نگه داشتن فرهنگ و آداب و رسوم و سنت ها از برنامه های مهمی است که باید در دستور کار باشد و نمایشگاه دستاوردهای هنری هنرمندان نکا هم یکی از برنامه های مهم برای حفظ  آداب و رسوم و سنت های جامعه است.

 

داداشیان از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هنری هنرمندان صنایع دستی نکا خبر داد و گفت: به مناسبت بزرگذاشت روز مازندران این نمایشگاه در نکا گشایش یافت و هنرها و دستاوردهای مختلف بومی و محلی مازندران به معرض نمایش قرار گرفت.

 

وی تصریح کرد: این نمایشگاه به همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نکا در سالن ارشاد این شهرستان از 16 الی 20 آبان ماه از ساعت 9 صبح تا 19  دایر است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نکا یادآور شد: حفظ آداب و رسوم مازندران و مردمان هر سرزمینی باید در تمام طول سال مورد توجه باشد و این اداره هم در این بخش اهتمام ویژه در بخش حفظ هویت و آداب و رسوم سنتی مازندران و تبیین آن در بین نسل جدید دارد.

 

دادشایان گفت: 450 هنرمند در شهرستان نکا در بخش های مختلف هنری در قالب البسه محلی، گلیم و جاجیم،  رودوزی‌های سنتی، مصنوعات چرمی، لاک‌تراشی، منبت، خراطی، ساز تراشی و زیورآلات سنتی و صنایع دستی فعالیت دارند.

 

به گزارش شبستان،14 آبان سال 243 هجری شمسی برابر با 25 رمضان سال 250 هجری قمری، روزی است که مردم تبرستان در رویان با حسن بن زید علوی، بیعت کردند و این بیعت، شروع تاسیس و استقرار حکومت علویان در تبرستان شد و از این رو شورای فرهنگ عمومی مازندران، این روز را به «روز مازندران» نامگذاری کرد.

روزگاری مرد و زن، پیر و جوان، روستانشین و شهر نشین این دیار با  آغوش باز، حکومت علویان را پذیرا شدند و با حسن بن زید، بیعت کردند بنابراین 14 آبان، نقطه عطفی جهت  فكر و فرهنگ دیار مازندران به شمار می آید كه با اسلام و تشيع، پيوند ناگسستنی و محکم دارد.

کد خبر 1114047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha