مراسم رونمایی از کتاب «مجموعه شعر طرّه» در رشت برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب «مجموعه شعر طرّه» نوشته پونه نیکوی از شعرا و نویسندگان مطرح کشور و استان گیلان با حضور علیرضا نیکویی، منتقد برجسته آثار ادبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، مراسم رونمایی از کتاب «مجموعه شعر طرّه» نوشته پونه نیکوی از شعرا و نویسندگان مطرح کشور و استان گیلان امروز (چهارشنبه، 19 آبان) با حضور علیرضا نیکویی، منتقد برجسته آثار ادبی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و فرهیختگان استان در سالن مجتمع توانبخشی رشت برگزار شد.

 

«علیرضا نیکویی» در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه شاعران قدیمی و برتر ایران بسیار اهل مطالعه بودند عنوان کرد: شاعر باید اهل تفکر و تأمل و مطالعه داشته باشد زیرا بدون اینها شعر بی مایه می‌شود.

 

این منتقد برجسته آثار ادبی فقر مطالعاتی را امر مخربی که هم اینک به شدت خود را در برخی آثار ادبی کشور نشان می دهد خواند و گفت: مجموعه شعر طره را که مطالعه کردم متوجه شدم که شاعر آن اهل مطالعه و تفکر است.

 

وی در مورد اثر شعری طره با تاکید بر اینکه وی قبل از خوانش این کتاب شعر هیچ تصور ذهنی از شاعر آن نداشت اذعان کرد: این مجموعه نشان میدهد ما با یک شاعر خود روبه‌رو هستیم و او کسی است که درک شاعرانه مطلوبی دارد.

 

نیکویی نوع مواجهه شاعر کتاب مجموعه شعر طره را با کلمات، اشیا و نمونه این‌ها بسیار خوب و خاص و به دور از کلیشه دانست و ابراز داشت: من اشعار این کتاب را به دو بخش عالی و متوسط تقسیم می‌کنم و معتقدم بیشتر شعرهای آن در سطح مطلوبی قرار دارند.

 

این منتقد برجسته آثار ادبی رعایت یکپارچگی و محور عمودی در قالب‌هایی مانند غزل را بسیار سخت و پیچیده دانست و اظهار داشت: غزل باید دارای مولفه‌هایی مانند وحدت روایی، زنجیره تداعی، دیالوگ گفت و گویی و نظایر این‌ها باشد.

 

وی با اشاره به اینکه در اشعار برخی شاعران معاصر وحدت و یکپارچگی از دست می‌رود خاطرنشان کرد: دایره واژگان یک شاعر کاملا نشان می‌دهد که او چقدر مطالعه و تفکر دارد و ما با خوانش اشعار یک شاعر کاملا می‌توانیم متوجه شویم که شاعر در چه سطح ادبی قرار دارد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان در پایان این مراسم و محفل ادبی مراسم رونمایی از کتاب «مجموعه شعر طرّه» توسط مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، عاقل‌منش مدیرعامل انجمن خیران، معاون سازمان بسیج کارمندان و شاعران برجسته انجام شد.

 

کد خبر 1114964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha