کارخانه ای که با اعتماد بر جوانان به جهش تولید رسید/ کارآفرینی راه برون رفت از بحران بیکاری

این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا، صدا‌هایی از رکود و خاموش شدن چراغ‌ کارخانه‌ها به گوش می رسد و یا شاهد بیکاری قشر عظیمی از کارگران هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، افزایش استحکام ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف تاثیر غیرقابل انکاری در افزایش کیفی زندگی مردم دارد. از طرف دیگر ارتقا کیفیت ساخت‌وساز با محصولات بتنی رابطه مستقیم دارد و افزایش کیفی این محصولات موضوع مهمی است که مدت‌هاست زیر ذره‌بین اداره استاندارد قرار گرفته است.

شرکت عمران بتن اکباتان در سال 1391 تأسیس شده و در زمینه تولید بتن آماده و محصولات بتنی و اجرای سازه‌های بتنی، بتن‌های پیش تنیده، تولید بتن‌های خاص و مصالح بتن از سال 1392 فعالیت دارد.

این واحد تولیدی با گذراندن مراحل لازم به عنوان یکی از واحدهای کیفی برتر در سال 1400-1399 برگزیده شد و با اهدای لوح تقدیر از این شرکت تقدیر شد.

مدیرکل استاندارد استان همدان با اشاره به اینکه بالاترین بخش سرمایه در گردش مربوط به بخش مسکن است گفت: اداره استاندارد از واحدهای موفق و کیفیت محور حمایت می‌کند تا بتوانند منافع مصرف کننده و کالای باکیفیت که همواره دغدغه بخش مسکن کشور است را سرلوحه کار خود قرار دهند و تعداد آنها نیز ارتقا یابد.

محمد مددی با بیان اینکه بسیار خرسندیم که واحدهای تولیدی استان کیفیت محوری را مبنای کار خود قرار داده‌اند، افزود: در بحث بتن آماده استان کارهای خوبی انجام شده و امیدواریم در آینده نزدیک وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: چند هفته پیش قول داده بودیم که واحد‌های بتن آماده که پروانه کاربرد نشان آن‌ها ابطال یا تعلیق شده‌اند با جزییات اعلام شود که خوشبختانه از آن زمان به بعد تعداد واحد‌های تعلیقی کمتر شده و متاسفانه تعداد واحد‌های ابطالی بیشتر شده است لذا در عرض یک هفته بعد از پالایش اسامی واحد‌ها با مشخصات کامل اعلام می‌شود.

وی اظهارکرد: از بین 700 واحد مشمول نشانگر شرکت عمران‌بتن اکباتان به عنوان واحد کیفی برتر شناخته شدند و این موضوع اهمیت تولید بتن باکیفیت را نشان می‌دهد.

مدیر کل استاندارد استان همدان تصریح‌کرد: پیش بینی می‌شود سال آینده این مجموعه جزء واحد‌های برتر ملی باشد و به جد پیگیری خواهیم کرد که از این دست تشکل‌ها با قدرت بیشتر حمایت شود که بتوانند ضمن اینکه نسبت به منافع تولیدکنندگان دغدغه‌مند هستند بیشتر از آن به منافع مصرف کنندگان نیز پرداخته شود.

شرکت عمران بتن اکباتان بنیانگذار استفاده از ماسه کوهی

مدیرعامل شرکت عمران بتن‌اکباتان نیز با بیان اینکه کیفیت هدف اصلی این شرکت است،‌ گفت: این واحد تولیدی از سال1392 فعالیت‌ها‌ی خود را به صورت گسترده ادامه داد و از سال 1393 تحت‌عنوان مجموعه دانش‌بنیان در زمینه بتن خودمتراکم استان مطرح شده است.

سعید درویشی تصریح کرد:شرکت عمران بتن اکباتان بنیانگذار استفاده از ماسه کوهی در تولید بتن در داخل استان به شمار می‌رود و این امر موجب شد ورود مصالح از استان‌های همجوار به کلی منتفی شود و موجب افزایش واحدهای تولیدی شن و ماسه در استان شده است.

وی با بیان اینکه رونق تولید در تمام لایه‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه تأثیرات مثبت خواهد داشت، ابرازداشت: تولید مظلوم است، زیرا به دلیل موازی کاری در کشور از تولید حمایت کمی صورت می‌گیرد و همین امر باعث شده سرمایه‌گذار برای ورود به این عرصه استقبال نکند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سال 1394 نخستین تولیدکننده بتن ضد اشعهC40 جهت پروژه مرکز سرطان بعثت همدان بودیم و در پروژه‌های شهرداری، پروژه تقاطع پل‌ها، پارکینگ‌ها، پیاده‌راه‌ها مشارکت داشتیم.

درویشی در خصوص مشکلات این شرکت گفت: کیفیت سیمان یکی از مشکلاتی پیش روی ما است چرا که کیفیت آن متغیر است و با ورود سیمان به بازار بورس این معظل تشدید شد زیرا  تولید کننده نمیداند سیمانی که در هفته بعد در بازار بورس عرضه می‌شود به چه قیمت است و این نوسان قیمت مصالح اولیه برای مدیر یک مجموعه بزرگ‌ترین دغدغه است، زیرا ازسرمایه در گردش اطلاعی ندارد لذا از منعقد شدن قرارداد‌ها جلوگیری می‌کند.

وی بیان داشت: ۷۰ درصد از محصول سیمان فله‌ کشور را کارخانه‌های بتن استفاده می‌کنند و زمانی که در مورد کیفیت اعتراض می‌شود می‌گویند که حداقل کیفیت را دارد و بیشتر واحد‌های سیمانی بازار را ملاک قرار می‌دهد با اینکه سازه‌ها ارتقا پیدا کرده‌اند، اما سیمانی که در بازار عرضه می‌شود همانند سنوات قبل بدون تغییر است و این امر باعث شده مسئولیت به عهده واحد بتن بیفتد.

مدیرعامل شرکت عمران بتن‌اکباتان تصریح کرد: در حال‌حاضر هم با بهره‌گیری از جوانان با علم و متخصص به دنبال توسعه حوزه فعالیت و تنوع در محصولات هستیم.

وی با بیان اینکه واحد عمران بتن اکباتان در سال‌های 96 و99 عنوان واحد نمونه صنعتی و معدنی را کسب نموده است، اظهارکرد: در کنار واحد تولیدی، باشگاه فرهنگی و ورزشی عمران بتن اکباتان در سال گذشته تأسیس شد که در سال 1400 در رشته فوتسال عنوان قهرمانی لیگ برتر استان را کسب کرد.

وی با بیان اینکه سیمان محصولی نیست که آن را بتوان در درازمدت نگهداری کرد، گفت: در بازه زمانی که استاندارد تعیین می‌کند باید سیمان مصرف شود در غیر این صورت فاسد شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت عمران بتن اکباتان اظهارکرد: این واحد تولید بتن آماده با مساحتی بالغ بر 18 هزار مترمربع برای 40 نفر به صورت مستقیم و به صورت غیرمستقیم نیز با بخش حمل و نقل معادن، اکیپ‌های اجرایی آرماتوربندی، ساختمان سازها، انبوه سازان و پیمانکاران که در ارتباط می‌باشد، اشتغال‌زایی داشته است.

درویشی در خصوص  فرایند صدور مجوز نیز گفت: در برخی از موارد به قدری صدور مجوز طول می‌کشد که منجربه فرسایش و عدم اسقبال می‌شود در برخی موارد برای صدور یک مجوز ۵ الی ۶ سال زمان صرف می‌شود که این امر سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند.

وی بیان داشت: استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز در کنار نیروهای متخصص و جوانان سبب شده تولیدات این شرکت در شرایط مناسبی قرار بگیرد و استانداردهای لازم را برای تأمین منافع مصرف‌کنندگان تأمین کند.

مدیر کنترل کیفیت شرکت عمران بتن اکباتان نیز با بیان اینکه بتن با کیفیت از ترکیب سیمان، آب و سنگندانه تشکیل شده است، افزود: بتن بی‌کیفیت نیز ترکیبات فوق را دارا است نکته مهم در این موضوع دانشی است که در فرایند تولید به کار گرفته شده است.

مهندس فرشید زارعی بیان کرد: خوشبختانه شرکت عمران‌بتن علاوه بر استفاده از تجهیزات و سیستم کنترل فرایند تولید بتن‌آماده، از برنامه مدونی در این راستا بهره برده و توانسته تولیدات با کیفیتی در حال‌حاظر تا رده مقاومتیC50 را به بازار عرضه کند و رضایت مصرف‌کنندگان را  جلب کند.

 وی با اشاره به استقرار واحد کنترل کیفی با هدف نظارت دائم در روند طراحی و تولید گفت: دانه‌بندی و تفکیک مصالح سنگی و کنترل مکرر نسبت آب به سیمان با توجه به میزان آب موجود در شن و ماسه و اختلاط مصالح توزین شده در بچینگ، تحقیق و پژوهش در حوزه نیاز بازارهای هدف به منظور تولید محصولات جدید از جمله عواملی است که سبب شده محصول عمران بتن در سطح کیفی مناسبی به بازار ارائه شود.

زارعی همچنین به استقرار سیستم‌های بین‌المللی ISO45001 ،ISO14001 ، ISO9001 ،ISO10004، ISO1002 ، ISO10668  و کسب مقام واحد نمونه صنعتی و معدنی در سال‌های 1396و1399 به همت و تلاش روزافزون همکاران شرکت اشاره کردند.

به گزارش شبستان: به تازگی تفاهم نامهای بین اداره استاندارد همدان با انجمن صنفی بتن آماده و فرآورده‌های بتنی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف هماهنگی و هم‌افزایی در خصوص ساماندهی، استانداردسازی تولید، عرضه، توزیع و مصرف فرآورده بتن آماده در سطح استان منعقد شده است که امید می‌رود راه‌گشای مسیر واحدهای تولیدی باشد.

این کارخانه علاوه بر حفظ و رونق تولیدات، جهش تولید و چند محصولی را سر لوحه کار خود قرار داده و اشتغال آفرینی را توسعه داده است.

گزارش: سمیرا قادری

کد خبر 1115786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha