سوگواری بانوی کرامت درآینه آیین‌ها؛از سیاه‌پوشان تا شمعدان‌گردانی

به مناسبت رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) آیین‌های سنتی متنوعی در بارگاه بانوی کرامت برگزار می‌شود تا عرض ادبی به خواهر بزرگوار امام رضا(ع) صورت گیرد.

خبرگزاری شبستان،گروه قرآن و معارف،در آستانه رحلت آن حضرت نگاهی گذرا خواهیم داشت، به آئین‌های مرسوم در این مکان مقدس که نه فقط محل دفن دختری عالمه، معصومه، شفیعه و محدثه از فرزندان امام کاظم علیه‌السلام است بلکه در روایات از آن به‌عنوان حرم اهل‌بیت (ع) یادشده و در شهری قرار دارد که اهل‌بیت به آن آشیانه آل محمد صلوات الله علیها و آله و پناهگاه فاطمیون نام نهاده‌اند.

 

آئین‌ها، فعالیت‌های نمادین، متعارف و مرسومی‌اند که در جامعه‌های انسانی در مناسبت‌های خاص اعتقادی، اجتماعی و تاریخی برگزار می‌شوند که نشان‌دهنده ارزش و عظمت آن واقعه و تاریخ در میان آن قوم دارد، به‌گونه‌ای که در طول سالیان متمادی و در میان نسل‌های مختلف بزرگداشت شده است.

 

آئین‌ها در واقع نشان‌دهنده فرهنگ هر ملت است که برای چه چیزهایی ارزش قائل بوده و چگونه از ارزش‌های خود پاسداری می‌کردند و آن را گرامی داشته و خود را با انتساب به آن متعالی تلقی می‌کردند، بنابراین کارکرد نماد هویت‌سازی برای جامعه است و از طرف دیگر آئین‌ها به دلیل اینکه نماد هر فرهنگ محسوب می‌شوند سبب عقلانی جلوه دادن آن فرهنگ و جذب افراد به آن فرهنگ می‌شود.

 

اسلام و مذهب تشیع نیز از قاعده نمادسازی از طریق آئین‌ها مستثنا نیست و هویت ملت خود را بر مبنای توحید بر هر نشانه‌ای که انسان را به خدای واحد گره می‌زند ترسیم کرده است؛ ازاین‌رو بسیاری از آئین‌ها در مناسبت‌های منتسب به اهل‌بیت عصمت و طهارت به جهت انتساب‌شان به خدای متعال در اسلام شکل‌گرفته است.

 

اگرچه که همه اهل‌بیت (ع) در سرتاسر جهان تشیع محور برگزاری آئین‌های مذهبی‌اند و ارادتمندان به خاندان پیامبر (ص) آیین‌هایی را در شادی و غم آن‌ها برگزار می‌کنند اما این آئین‌ها در شهری که حرم هرکدام از ائمه (ع) در آن قرار دارد گاهی منحصربه‌فرد است.

 

اکنون در آستانه رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها نگاهی گذرا خواهیم داشت به آئین‌های مرسوم در این مکان مقدس که نه‌تنها محل دفن دختری عالمه، معصومه، شفیعه و محدثه از فرزندان امام کاظم علیه‌السلام است بلکه در روایات از آن به‌عنوان حرم اهل‌بیت (ع) یادشده و در شهری قرار دارد که در روایات به آشیانه آل محمد صلوات الله علیها و آله و پناهگاه فاطمیون نام‌گرفته است.

 

آئین سیاه پوشان

آئین سیاه‌پوشان از آئین‌های سنتی در میان دوستداران اهل‌بیت (ع) است که قدمتی به‌اندازه تاریخ اسلام دارد و نمادی آغازین برای عزاداری اهل‌بیت (ع) است که در سراسر جهان تشیع رواج دارد و از حرم‌ها، مساجد و خیابان‌ها گرفته تا سر در خانه‌ها و لباس تن شیعیان برای عزای اهل‌بیت به رنگ سیاه درمی‌آید و چهره شهر و دیار شیعیان مانند دل‌هایشان به پشتوانه روایتی از امیرالمؤمنین (ع) که فرمودند «خداوند پیروانی برای ما اختیار کرده که در عزای ما عزادار می‌شوند» عزادار می‌شود.

 

آری، سیاه‌پوشان اولین آئینی است که رحلت حضرت معصومه سلام‌الله علیها در شهر مقدس قم و حرم مطهر ایشان نمایان می‌شود و هرساله مراسمی با همین عنوان در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار و در و دیوار حرم با پارچه‌های سیاه پوشیده می‌شود و امسال هم این مراسم صبح قبل از روز وفات در جوار ضریح مطهر برگزار می‌شود.

 

کد خبر 1116462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha