خط فقر به دهک های میانی جامعه رسیده است

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمد سرانه ملی با پیش بینی های برنامه ششم فاصله زیادی دارد،گفت: خط فقر به دهک های میانی جامعه رسیده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،سید محمدرضا میرتاج الدینی در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه (26آبان)مجلس شورای اسلامی  با اشاره  به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد وضعیت شاخص های اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: اگر معدل عملکرد دولت در شاخص ها را بگیریم، اکثر نمراتی که دولت دریافت می کند، زیر 10 است و در مقایسه با اهداف برنامه ششم فاصله زیادی دارد. در مورد درآمد سرانه ملی با پیش بینی های برنامه ششم فاصله زیادی دارد، همچنین در ضریب جینی عدد 10 واحد درصدی را نشان می دهد که بیانگر این است که خط فقر به دهک های میانی جامعه رسیده و وضعیت فقر در جامعه  بدتر شده و شرایط اقتصادی برای اقشار متوسط و پایین سخت شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس  شورای اسلامی اظهار کرد: نرخ بیکاری در برنامه باید به 10 درصد می رسید که در عملکرد دولت 11 درصد را نشان می داد که البته در این موضوع فاصله زیادی با برنامه نداشت، اما در مقابل حجم نقدینگی 30 درصد از اهداف برنامه انحراف داشت که آثار تورمی خود را در جامعه داشته است.

محمدتقی نقدعلی،نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی  نیز در مورد این گزارش گفت: شاخص‌گذاری در این زمینه نشان می‌دهد که ما در چه شرایطی دولت را تحویل گرفتیم ضمن اینکه بیانگر این است که دولت یازدهم و دوازدهم در تمام شاخص‌ها کمتر از میزان استاندارد عملکرد منفی داشته است.این گزارش باعث می‌شود فراموش نکنیم در یک زمانی در این کشور دولتی حاکم بود که با حراج ارز 4200 تومانی و طلای خزانه، کشور را در آستانه سقوط قرار داد.

مجتبی یوسفی نیز در مورد این گزارش گفت: رشد اقتصادی سالانه در تولید ناخالص ملی 2 درصد بوده که براساس برنامه ششم توسعه باید 8 درصد می بود متوسط رشد سالانه و تورم که معیشت مردم را به خصوص در زمینه تامین کالاهای اساسی یا موضوعات مرتبط به سبد خانواده مانند مسکن تحت تاثیر قرار داده در 8 ساله دولت گذشته 980 درصد رشد قیمت داشتیم به نوعی که رهن و اجاره هم برای مردم به آرزو تبدیل شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تورم سالانه به طور حداقل به 21 درصد رسید که براساس برنامه ششم توسعه باید 8.8 درصد می شد سرمایه گذاری در اقتصاد به عنوان یکی از مولفه های ایجاد اشتغال به منفی 4.4 رسید در صورتی که باید به 21.4 طبق برنامه ششم توسعه می رسید.

وی ادامه داد: ظرفیت های اقتصادی در دولت قبل به فراموشی سپرده شد و نقش خود را به کشورهای نوظهور حاشیه خلیج فارس دادند به نوعی که آن ها نقش و جایگاه ما را در آب های منطقه گرفتند. گره زدن اقتصاد ایران به برجام و 5 کشور خارجی و اقتصاد کشور را دچار بیماری هلندی کردن به این معنی که وقتی در شرایط نفوذ ارزی بودیم واردات را افزایش دادند و وقتی مشکلات ارزی پیدا کردیم، معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دادند.

حسن محمدیاری نیز با اشاره به این گزارش گفت: آقای رئیسی در مبارزه با فساد در قوه قضائیه موفق بود و امیدوارم در مبارزه با فساد اداری و حذف بروکراسی، ایجاد زیرساخت و تسهیل در صدور مجوزها به ویژه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز گام های بلندی بردارد، جهش مسکن طی سال های اخیر بسیار زیاد بوده، به گونه ای که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در سال 92 حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان بوده که طی سال های اخیر با جهش 647 درصدی مواجه شده است و این موضوع با توجه به مشکلات معیشتی، دغدغه های بسیاری برای مردم به وجود آورده است.

نماینده مردم طالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نقدینگی 50.9 برابر شده است که این موضوع کاهش ارزش پول ملی را رقم زد، رکورددار نرخ تورم سالانه بودیم و نرخ ارز در طی سال های اخیر رشد بسیاری داشته و حدود 700 درصد افزایش یافته است.در ارائه تسهیلات بانکی ، بی عدالتی حاکم است، برخی مراجعان برای دریافت وام های خرد با مشکل مواجه می شوند، در مقابل برخی افراد با رانت و ارتباطات ناسالم از این تسهیلات استفاده می کنند که این موضوع موجب شده برخی از کارخانجات به تعطیلی کشیده شوند.

همچنین مرتضی محمودوند درباره گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد شاخص های اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازدهم، گفت: از کمیسیون اقتصادی خواهش می کنم در پی همین گزارش هر کسی که خیانت کرده با دست توانمند قوه مربوطه حتما تنبیه و مواخذه شود چرا که امروز خیل عظیمی از آقازاده ها با ثروت های افسانه ای در آمریکا زندگی می کنند در حالی که آقای قالیباف شما اشاره کردید این انقلاب برای محرومان است و آن هایی که 8 سال دفاع مقدس مقابل دشمنان ایستاده اند همین مردم محروم هستند اما آقازاده هایی که در آمریکا هستند از قبل همین رانت های اقتصادی (که در گزارش آمده) به چنین ثروت هایی دست پیدا کرده اند.

 نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: دولت جدید در شرایطی کشور را در دست گرفته که به گفته آقای نوبخت هیچ چیز در خزانه نمانده است در واقع به دنبال سیاست گذاری های غلط، رانت ها، لابی های کثیف شیطانی و باند بازی ها، ثروت ایران در آمریکا، اتریش، کانادا و سوئیس است.خواهش می کنم مجلس براساس گزارش کمیسیون اقتصادی و گزارشات امنیتی بررسی کند.

کد خبر 1117157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha