تریبون نماز جمعه نیاز به تحول دارد/سازوکارهای غلط اصلاح شود تا مردم تغییرات را احساس کنند

نراقی با بیان اینکه تریبون نماز جمعه هم نیاز به تحول دارد، گفت: در چند هفته گذشته نیمی از دانش آموزان در نماز جمعه حضور داشتند و بسیاری از سخنرانان قبل از خطبه دانشجویان بودند که این امر قابل تقدیر است اما کافی نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محسن نراقی، دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی امروز (جمعه 28 آبان) در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان اینکه بخشی از مطالبات دانشجویان در خصوص تحول در خبر صدا و سیما در موضوع اختلال در شبکه توزیع بنزین محقق شد، گفت: به حمدالله بسیج دانشجویی توانسته است در چند سال گذشته نهضت چند محوری را پایه گذاری کند و این اتفاق مورد تایید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه باید بتوانیم در آینده با استفاده از ظرفیت بدنه تشکلی بسیج دانشجویی، تشکیل حلقه‌های میانی که مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است را رقم بزنیم و همچنین به رسالت جهاد‏ تبیین که از جانب رهبر انقلاب مشخص شده است، عمل کنیم، گفت: این که تریبون نماز جمعه در اختیار دانشجویان باشد از فرامین رهبر انقلاب است. محور اول بحث را به بحث تحول که مورد تاکید رهبر انقلاب در دیدار اخیر با تشکل‌های دانشجویی بود اختصاص می‌دهم. رهبر انقلاب فرمودند تحول در بخش‌های گوناگون باید انجام شود.

 

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه در برخی موارد تحول توسط مسئولان و مدیران انجام می‌شود و برخی زمان‌ها هم باید مطالبه صورت گیرد، ادامه داد: همان طور که در خبر صدا و سیما با حضور ریاست جدید آن تحول خوبی انجام شده که این امر ثمره مطالبات نهاد‌های مختلف و دانشجویان بوده است که خوشبختانه به نتیجه رسید. شاید اگر رویکردی که صدا و سیما در مسئله اختلال در شبکه توزیع بنزین داشت در مسایل سابق مثل گران شدن بنزین در آبان ۹۸ داشت خسارت‌هایی به کشور تحمیل نمی‌شد.

 

نراقی با اشاره به اینکه اگر صدا و سیما آن زمان به این مسئله توجه می‌کرد اتفاقات بهتری می‌افتاد که امیدواریم این تحولات در سایر بخش‌های صدا و سیما هم انجام شود، افزود: تریبون نماز جمعه هم نیاز به تحول دارد. البته در چند هفته گذشته نیمی از دانش آموزان در نماز جمعه حضور داشتند و بسیاری از سخنرانان قبل از خطبه دانشجویان بودند که این امر قابل تقدیر است، اما کافی نیست. به نظر امام راحل نماز جمعه عبادتی سرتا پا سیاسی است و می‌تواند اثرگذارتر باشد از این رو تحول در نماز جمعه می‌تواند باعث اعتماد بیشتر مردم به نظام اسلامی شود.

 

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی با بیان اینکه نماز جمعه می‌تواند به محلی تبدیل شود که مطالبات نظام اسلامی از مسئولان در آن مطرح شود، چون مطالبات نظام اسلامی چیزی جز مطالبات مردم نیست،  افزود: اگر ائمه جمعه این مطالبات را بشنوند و در خطبه‌ها به گونه‌ای آن را مطرح کنند که مسئولان حساب ببرند این باعث اعتماد بیشتر مردم به نظام اسلامی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه اسلامی بودن این نظام به این است که در راس آن، ولی فقیه نائب امام زمان (عج) باشد و اوامر او اطاعت شود، اما وقتی کسی مخالفت کند و یا مسئولان خیانت کنند این به حساب نظام اسلامی گذاشته نمی‌شود، افزود: اگر در صورت محرز بودن تخلف مسئولان، خطیب جمعه آن را در تریبون نماز جمعه مطرح کند این باعث اعتماد بیشتر مردم به نظام اسلامی می‌شود. تریبون نماز جمعه می‌تواند به محلی برای پاسخگویی مسئولان تبدیل شود مثلا کارشناسان از مسئول مورد نظر در خصوص طرح‌ها و برنامه‌ها سوال کنند.

 

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی با بیان اینکه خوشبختانه در چند ماه گذشته اقدامات خوبی از جانب سه قوه انجام شده که شایسته تقدیر است، افزود: متاسفانه بی تدبیری بعضی از مسئولان در گذشته وضعیتی را رقم زده که باعث ناامیدی برخی از مردم شده است. یکی از مسایل امیدآفرینی در میان مردم این است که مردم ببینند با مسببان این وضعیت برخورد صورت می‌گیرد یا خیر؟

 

نراقی با ابراز تاسف از اینکه اگر مسئولی به وظیفه خود عمل نکند و در سطوح مختلف ناکارآمد باشد هزینه اش را فقط مردم پرداخت می‌کنند، باید تدبیری اتخاذ شود که مسئولان خود را پاسخگوی اعمال و رفتارشان بدانند، افزود: اگر آن‌ها ببینند بابت بی تدبیری شان مورد سوال واقع می‌شوند، بابت ترک فعل‌ها مورد محاکمه قرار می‌گیرد دیگر دست به چنین اقداماتی نمی‌زنند و به راحتی مسئولیتی که در آن تخصص ندارند را نمی‌پذیرند.

 

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی خطاب به رئیس قوه قضاییه گفت: متاسفانه برخی از اتفاقات از قبیل ارز ۴۲۰۰ تومانی، نحوه اجرای قانون گران شدن بنزین، خصوصی سازی‌های غلط و مسایل مربوط به پرونده کرسنت باعث ایجاد بستر‌های فساد و نا امیدی شده که خسارت‌های زیاد و جبران ناپذیری را برای نظام اسلامی ایجاد کرده است. از آقای اژه‌ای درخواست داریم اکنون که دولت فعلی برخلاف دولت قبل در مبارزه با فساد مصمم است بدون وقت و ملاحظه با مسببان این وضعیت برخورد جدی صورت گیرد.

 

وی با بیان اینه بعد از گذشت ۵ ماه از انتخابات و ۳ ماه از تشکیل دولت با وجود تلاش‌های فراوان رئیس جمهور و مسئولان متاسفانه هنوز راهبرد کلان و مشخصی از دولت مشاهده نشده است، گفت: سازوکار‌های غلطی از دولت قبل وجود دارد که باید اصلاح شود و مردم تغییرات واقعی را احساس کنند.

 

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین مواردی که دولت جدید باید به آن به نتیجه برسد راهبرد اقتصادی دولت است، گفت: متاسفانه اقدامات ناصحیح قبل وضعیت اقتصادی را برای برخی از اقشار جامعه سخت کرده است امیدواریم با ارائه راهبرد مشخص اقتصادی، این وضعیت بهبود یابد.

 

وی با اشاره به اینکه در همین مسایل اقتصادی لازم است تصمیمات دولت طوری اتخاذ شود که اگر کسی قرار است فشاری متحمل شود این فشار بر روی سرمایه داران و سوداگران باشد نه عامه مردم ابراز امیدواری کرد که مجلس هم ضمن نظارت بر امور به این مسئله توجه جدی داشته باشد.

 

نراقی با بیان اینکه هنوز برخی از مسئولیت‌های کشور بر عهده کسانی است که در دولت عملکرد قابل قبولی نداشته اند هنوز استاندار برخی از استان‌ها انتخاب نشده است و معاونان مهم برخی از وزارتخانه‌ها تعیین تکلیف نشده اند،  ادامه داد: تحلیل ما از فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر تسریع در تشکیل دولت جدید مشخص شدن این موارد است و نه فقط تشکیل کابینه. باید هر چه زودتر و با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر به کارگیری نخبگان و جوانان اقدامات لازم صورت گیرد.

 

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی در خصوص مسئله مذاکره افزود: حرف اولیه ما این است که تعامل با جهان در چند کشور غربی خلاصه نمی‌شود دولت باید پیش از رفع کلیه تحریم‌ها برای بی اثر کردن آن‌ها تلاش کند و به حمدالله این نگاه در مواضع بیشتر دولتمردان فعلی دیده می‌شود.

 

نراقی با بیان اینکه نهاد‌های بین المللی ظاهرا مستقل نیز باید بدانند که جمهوری اسلامی به تمامی تعهدات خود عمل کرده است و طرفی که غیرمسئولانه از برجام خارج شده است باید برای بازگشت هزینه پرداخت کند، گفت: تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند نباید انتظار داشته باشد که جمهوری اسلامی کار خاصی را انجام دهد. آقای گروسی هم قبل از سفر مجدد به ایران باید بداند هر تقاضایی از جمهوری اسلامی قبل از محکوم کردن اقدامات خرابکارانه رژیم منحوس صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران نشان از پادویی شما برای اربابان غربی خود دارد، کمی در ظاهر آزادگی آژانس بین المللی را حفظ و اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم کنید.

 

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: انتظار ما از مجلس انقلابی اول این است که به صورت جدی کار کنند و بر کار دولت نظارت داشته باشند و دوم به تعهدات و قول‌هایی که داده اند پایبند باشند. حدود یک سال و نیم است که از عمر مجلس طی شده، اما برخی از قول‌های نمایندگان از قبیل شفافیت که شعار آن‌ها بود به نتیجه نرسیده است.

 

نراقی با اشاره به اینکه هم اکنون شاهد هستیم که برخی از طرح‌ها پشت در‌های بسته در حال بررسی و تایید است که جای تاسف دارد چون نمایندگان مجلس به مردم وعده داده اند و با گذشت یک سال و نیم از عمر مجلس آن‌ها باید پاسخگو باشند، گفت: نمایندگان مجلس باید بدانند اگر قرار است دولت اصلاحات جدی اقتصادی داشته باشد آن‌ها باید به طور ویژه بر روی این وضعیت نظارت داشته باشد و اگر قرار است منافع برخی افراد تحت شعاع قرار گیرد به طور قطع آن افراد از مردم عادی نیستند.

 

دبیر قرارگاه تبیین بسیج دانشجویی با بیان اینکه با توجه به نزدیک بودن ۱۶ آذر و روز دانشجو به نمایندگی از تمام دانشجویان کشور از مسئولان دعوت می‌کنم که در بین دانشجویان حاضر شوند و به حرف آن‌ها گوش دهند و به مطالبات شان پاسخ دهند، گفت: این اتفاق در دولت قبل صورت نگرفت.

کد خبر 1117816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha