سیدی که دلبسته خدمت به دین و خلق بود/ حاج کاظم مسجد را پناه محرومان کرده بود

حجت‌الاسلام والمسلمین احتشام حسینی، امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج)، طی بیش از سی سال امامت جماعت این مسجد، در قامت یک روحانی خدوم، وارسته، مقدس و اهل ذکر حاضر شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانونهای مساجد: حجت‌الاسلام و المسلمین سید کاظم احتشام حسینی، امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) (واقع در تهران، خیابان ری، کوچه دردار) که بیش از سی سال امام جماعت این مسجد بود، روز چهارشنبه، 27 آبان ماه دار فانی را وداع گفت.

 

پیکر مرحوم احتشام حسینی در جوار سیدالکریم(ع) به خاک سپرده شد

پیکر وی روز پنجشنبه پس از تشییع از مقابل مسجد صاحب الزمان (عج) به سمت حسینیه احتشام (این حسینیه را حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل احتشام حسینی، پدر این مرحوم بنا کرد و بیش از شصت سال است که علاوه بر برگزاری مجالس هفتگی و مناسبتی، به یک خیریه بسیار بزرگ تبدیل شده است) تشییع شد و از آنجا به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) (طبق وصیت مرحوم سید کاظم) روانه و پس از تشییع باشکوه در حرم سیدالکریم (ع) در این بارگاه ملکوتی به خاک سپرده شد.

 

پنج شب پیاپی مراسم ترحیم در مسجد صاحب الزمان (عج) و حسینیه احتشام برگزار می شود

مراسم ترحیم (و به اصطلاح شام غریبان) وی، روز 27 آبان ماه در مسجد صاحب الزمان (عج) برگزار شد و قرار است از (29 آبان ماه) تا روز سه شنبه (دوم آذر ماه)، هر شب، از ساعت 19 تا 21 مراسم ترحیم و بزرگداشتی برای مرحوم احتشام حسینی در حسینیه احتشام برگزار شود.

 

هر لحظه آماده ام که عذر من را از مسجد بخواهند

مرحوم احتشام حسینی که پیش از این در سال 1395 انگیزه خود از حضور و اقامه نماز در مسجد صاحب الزمان (عج) را خدمت به مردم معرفی کرده بود، تاکید داشت: «بارها به دوستان و نمازگزاران این مسجد تاکید کرده‌ام، هر وقت صلاح می دانید، فرد دیگری را به جای من بیاورید».

 

مرحوم احتشام حسینی، مسجد صاحب الزمان (عج) و حسینیه احتشام را پایگاه خدمت به نیازمندان در جنوب شهر و شهرستان های جنوب استان تهران تبدیل کرده بود. سید احمد علوی، ذاکر اهل بیت (ع) و معلم قرآن که در این مسجد و حسینیه، مداحی و قرآن را تدریس کرده بود، در این خصوص گفت: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین احتشام حسینی باور داشت، ارزش انسان به جز بندگی خدا و خدمت به خلق به ویژه مستضعفین نیست. از همین رو مسجد صاحب الزمان(عج) و حسینیه ای را که مرحوم پدرشان تاسیس کرد، به پایگاه خدمت به نیازمندان تبدیل کرد.

 

روزی نبود که نیازمندان به مرحوم احتشام مراجعه نکنند

این معلم قرآن ادامه داد: روزی نبود که من به مسجد صاحب الزمان (عج) و حسینیه احتشام بروم، و عده ای برای دریافت کمک به حاج آقای احتشام مراجعه نکنند. شاهد بودم که نیازمندان از مناطق مختلف شهر تهران و حتی شهرستان هایی همچون ورامین و شهر ری برای دریافت کمک به ایشان مراجعه می کردند.

 

توصیه جاودان حاج کاظم به طلاب

مسجد صاحب الزمان (عج) برای مساجد محلات دردار و آبشار همچون یک نمونه بود در خدمت به انسان ها. حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی، امام جماعت مسجد محمدی در این خصوص به خبرنگار شبستان گفت: وقتی ما قرار بود کارمان را در این مسجد را شروع کنیم، تصمیم گرفتیم برای اطلاع دقیق از وضعیت محله ای که این خانه خدا در آن قرار داریم خدمت دو سه تن از ائمه جماعات قدیمی بروم که یکی از آن عزیزان، مرحوم احتشام حسینی بود که مهم ترین توصیه شان این بود که «به هیچ وجه، از نظر مالی به نمازگزاران متکی نباشید. برای خودتان یک منبع درآمد ثابت درست کنید، در غیر این صورت، نمی توانید، مدیر خوبی برای مسجد باشد.» این توصیه نه تنها برای من مفید بود بلکه برای همه ائمه جماعات مساجد و تمام روحانیون، اعم از منبری و استاد و در سمت و جایگاهی ارزشمند است.

 

هر سال حداقل چهل مجموعه جهیزیه به دست نیازمندان می رساند

کار بزرگ احتشام حسینی در مسجد صاحب الزمان (عج) و حسینیه احتشام، تهیه جهیزیه برای نوعروسان است که به این منظور گروه بزرگی را تعیین کرده بود تا وضعیت مالی درخواست کنندگان را بررسی کنند تا در صورت تایید، به طرق مختلف، مشکل آنان حل شود و طوری نباشد که به خاطر نداشتن جهیزیه ساده، نتوانند زندگی مشترک را شروع کنند. یک خادم حسینیه احتشام که البته ترجیح داد اسم وی بیان نشود به خبرنگار شبستان گفت: مرحوم احتشام، با کمک های مردمی که در مسجد صاحب الزمان (عج) و حسینیه احتشام جمع می کرد، در طول سال، حداقل، چهل مجموعه جهیزیه را به دست نیازمندان می رساند. ضمن اینکه اول هر ماه شمسی به همت ایشان بسته های ارزاق میان نیازمندان توزیع می شد.

 

مسجدسازی سخت تر از حسینیه سازی است

کار جالب دیگر مرحوم احتشام حسینی، تلاش برای ساخت مسجد بود. وی در این خصوص نکته بسیار جالبی را مطرح کرده بود: «مرحوم آیت الله العظمی سید حسین بروجردی به مرحوم پدر ما فرمودند: کار ساخت مسجد را جدی بگیرید زیرا وقتی مردم از ساخت حسینیه ای مطلع می شوند، خیلی زود دست به کار می شوند ولی در ساخت مسجد، باید همیشه دنبال بانی باشیم.» همین توصیه را مرحوم والد به ما هم گفتند و این موضوع موجب شد از زمانی که کارمان را در مسجد صاحب الزمان (عج) شروع کردیم از اعضای هیئت امنا و خیران مختلف درخواست کنم که باید هر سال دست‌کم به کار ساخت و نوسازی و تجهیز یک مسجد، یاری برسانیم.

 

به گزارش شبستان، از برکت مسجد صاحب الزمان (عج) تاکنون چند مسجد در شهرهای مختلف استان تهران مانند شهر ری، خیرآباد، علی آباد و قاسم آباد شهریار ساخته شد. همچنین، مسجد امین دربار تهران (واقع در خیابان امیرکبیر) که اخیرا به «سیدالشهدا (ع)» تغییر نام یافت و مدتی تعطیل شده بود، با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر توسط سید کاظم احتشام حسینی و تلاش‌های وی، احیا شد.

 

کد خبر 1118076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha