لزوم شناخت ذائقه مخاطب در جنگ روایت ها

آل داوود گفت: بدون شناخت ذائقه مخاطب نمی‌توان کاری در عرصه جنگ روایت ها انجام داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، وبینار نقش رسانه‌های داخلی در جنگ روایت‌ها شامگاه چهارشنبه( ۳آذر) با حضور اصحاب رسانه و فعالان مجازی و سیاسی استان گیلان با سخنرانی سید علیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی برگزار شد.

 

سید علیرضا آل داوود در این وبینار ضمن تبریک فرارسیدن هفته بسیج به تمام بسیجیان کشور و استان گیلان عنوان کرد: بعد از ترور حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکایی ها سپاه به پایگاه عین الاسد حمله کرد اما نتوانستیم روایتگری درستی از آن ارائه دهیم.

 

پژوهشگر فضای مجازی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با روایت سازی کل اقدام سپاه در حمله به پایگاه عین الاسد را منحرف کردند افزود: جالب آنجاست که آمریکایی ها اخیرا آمده‌اند و اعتراف کرده اند که حمله سپاه به پایگاه عین الاسد حمله بسیار دقیقی بوده است و به این امر اذعان داشته اند.

 

وی اهمیت حوزه جنگ روایت ها را به ویژه در دنیای کنونی بسیار تعیین کننده و مهم دانست و اظهار داشت:‌ در حوزه جنگ روایت ها ما با دو مولفه کلان روایت و خرده روایت مواجه هستیم که بدون آشنایی با این دو مولفه نمی توانیم اثرگذاری خوبی در حوزه جنگ روایت ها داشته باشیم.

 

این پژوهشگر فضای مجازی نگاه اسلام به زن را که در رسانه‌های ما سالهاست به آن پرداخته می شود را یک کلان روایت ذکر کرد و افزود: وقتی که رسانه‌های ما به موضوعاتی مثلاً برقراری عدالت جنسیتی و موضوعات اینچنینی در حوزه زن می پردازند در واقع به حوزه روایت خرد وارد شده‌اند.

 

آل داوود با تاکید بر اینکه خرده روایت ها باید دو مولفه مهم داشته باشند ابراز داشت: قدرت توزیع شوندگی و قدرت برانگیختگی دو مولفه مهم در خرده روایت گری محسوب می شود از طرفی باید توجه داشته باشیم برای تولید محتوا ابتدا باید کلان روایت ساخته شود بعد از آن به سمت خرده روایت رفته و روی افکار مردم موج سواری کنیم.

 

وی ادامه داد: باید روایت را در ذهن مخاطب بکاریم تا آن موضوع به حوزه‌های مختلف شناختی و رفتاری فرد نفوذ پیدا کند و تنها در این صورت است که می‌توانیم خروجی درست و دقیقی از روایتگری خود و میزان اثرگذاری آن داشته باشیم.

 

 این پژوهشگر فضای مجازی تسلط بر روی علوم شناختی و علوم داده را نیز در حوزه جنگ روایت ها مقوله هایی بسیار مهم ذکر کرد و گفت: علوم شناختی و علوم داده از جمله نیازهای اساسی امروز هستند و ما برای روایتگری کلان و خرد به آن نیاز اساسی داریم.

 

آل داوود روایت‌گری بر اساس سلیقه و ذائقه مخاطب را امر دیگری که باید به آن توجه داشت دانست و عنوان کرد: باید روایتی را بسازیم که مخاطب آن را بپذیرد و در زندگی فکر و اندیشه خود با آن درگیر باشد زیرا بدون شناخت ذائقه مخاطب نمی‌توان کاری در عرصه جنگ روایت ها انجام داد.

 

وی اینکه اگر بخواهیم یک روایت دقیق بسازیم باید حوزه جنگ روایت ها را بشناسیم را مهم تلقی کرد و یادآور شد: موضوع بعدی که باید به آن در حوزه جنگ روایت‌ها در دنیای امروز توجه داشته باشیم ساختن کانال انحرافی برای یک موضوع است.

 

آل داوود کنشگری هوشمند با دشمن در جنگ روایت ها را دیگر مقوله ای که باید مد نظر قرار گیرد اعلام کرد و بیان داشت: در راستای تولید محتوای موثر برای جامعه حتماً باید حوزه علوم داده و علوم شناختی را که قالب های بسیار متنوع و مختلفی دارد بشناسیم.

 

این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: اگر قدرت توزیع شوندگی روایت ما به اندازه کافی قوی باشد کنشگران خودشان شخصا برای انتشار روایت ما اقدام می‌کنند و آن را در اختیار سایر مخاطبان قرار می دهند.

 

وی با اشاره به اینکه تولید محتوا باید مخاطب را به سمت هیجان و احساس ببرد اظهار داشت: معمولاً در حوزه مقابله با جنگ روایت ها روایت اول اثرگذار خواهد بود اما این پدیده صد در صدی نیست و می‌توان آن را جابجا و بی اثر کرد بنابراین ما باید به این امر توجه داشته باشیم.

 

آل داوود حوزه فعالیت های بسیج و نوع عملکرد دشمن در این حوزه را بهترین مصداق برای این امر ذکر کرد و بیان داشت: وقتی که می خواهیم به سمت جنگ روایت ها حرکت کنیم و با دشمن مقابل نماییم برای روایت سازی ابتدا باید تکنیک ها را بشناسیم و بدانیم که چگونه باید روایتگری کنیم.

 

وی تخریب و ترور شخصیت علیه بسیج و بسیجیان توسط جنگ دشمن را روایتگری اولی که توسط دشمن انجام شد اعلام کرد و افزود: درست است که روایت اول را دشمن ساخت اما در گام های بعدی این بسیج بود که با کار و فعالیت جهادی روایت دشمن را ناکام گذاشت و ما با روایتگری درست توانستیم برنامه دشمن را خنثی کرده و بشکنیم.

 

این پژوهشگر فضای مجازی در پایان خاطرنشان کرد: برای حضور مؤثر،  خوب و اثرگذار در جنگ روایت ها باید در مرحله اول بدانیم که باید از چه تکنیکی استفاده نماییم از طرفی در خیلی از مواقع در جنگ روایت ها باید سکوت کنیم تا در پازل دشمن قرار نگیریم و بدین وسیله در میدان آنها بازی نکنیم.

 

کد خبر 1120005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha