مرحوم استاد محمد عابد؛ به دور از هرگونه افراط و تفریط می سرود

آل هاشم گفت: یکی از فرهیختگان اهل معرفت، زنده یاد استاد محمد عابدتبریزی بود که اشعاری متین، فاخر، بدیع و به دور از هرگونه افراط و تفریط می سرود و از هرگونه غلوگرایی پرهیز می کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» شب گذشته در مراسم رونمایی از پوستر گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی که در بیت امام جمعه تبریز با حضور شعرای پیشکسوت و شاگردان آن مرحوم برگزار شد، اظهار داشت: اشعار این شاعر فرزانه مستند بود و استحکام شعری وی چه در مضمون و چه الفاظ مثال زدنی است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با آثار ارزنده استاد عابد خاطرنشان کرد: زنده یاد استاد محمد عابدتبریزی اشعاری متین، فاخر، بدیع و به دور از هرگونه افراط و تفریط می سرود و از هرگونه غلوگرایی پرهیز می کرد.

وی با بیان این‌که استاد عابد؛ شاعری آشنا به فنون و آداب شعر، فصیح و بلیغ و مسلط به معانی و علم ادبیات بود، گفت: زنده یاد عابد تبریزی با مردم و در کنار مردم زندگی می کرد و در دوران حیات خود از مشهور شدن می گریخت و عابد خلوت نشین تعبیری صحیح از شخصیت متعالی این شاعر شهیر است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به ویژگی هاش شخصیتی مرحوم استاد عابد ادامه داد: استاد عابد را شاعری عارف برشمرد که با واژه واژه ی اشعارش خدا را فریاد می زد و هنر خویش را وقف دفاع از کیان مذهب تشیع کرده بود.

امام جمعه تبریز گفت: استاد عابد شاعری سلیم النفس بود که اشعارش مملو از معرفت بود و مناعت طبع و سروده های ترکی و فارسی مشحون از زیبایی و لطافت و بلاغت اش نشان از هنرمندی خارق العاده و اعتقادات محکم او دارد.

وی تصریح کرد: مشاهیر و مفاخر در جوامع مختلف مایه مباهات ملت ها و منشاء تحول و تغییرات اساسی هستند و تجلیل و تکریم  این بزرگان که عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و ادب صرف کرده اند موجب تقویت روحیه و ایجاد خودباوری و انگیزه در نسل جوان و آتیه دار کشور می شود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی افزود: جامعه حسینی و ادبیات عاشورایی در آذربایجان شرقی و علی الخصوص تبریز از پیشینه ای غنی و قوی برخوردار است و حضور و ظهور بزرگان شعر رثایی و شعرای نام آور مرثیه سرا در این استان گواهی بر این ظرفیت عظیم است.

گفتنی است زنده یاد استاد محمد عابد تبریزی در سال 1314 هجری شمسی در محله خیابان تبریز و در خانواده ای مذهبی چشم بر جهان گشود و پس از عمری فعالیت در عرصه ادبیات رثایی در چهاردهم آذرماه 1385 دار فانی را وداع گفت.

 

 

کد خبر 1120586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha