لزوم تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری برگرفته از فرهنگ مساجد/ رویداد ملی فهما مورد توجه بچه‌های مسجدی باشد

معاون امور هنری و سینمایی ارشاد اسلامی کردستان بر لزوم تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری برگرفته از فرهنگ مساجد توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، سامان احمدی معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در نشست برخط «بچه‌های مسجد و ادبیات پایداری» به مناسبت بزرگداشت هفته بسیج با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای گرانقدر و تبریک هفته بسیج اظهار کرد: امسال سومین دوره اجرایی طرح فهماست و حضور بچه‌های مسجد در فضای مجازی و پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی و هنری که از سوی کانون‌های مساجد کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته در استان ضروری است.

 

وی با تاکید بر اینکه همه کانوهای فرهنگی استان باید در این رویداد ملی حضور پرشور داشته باشند، افزود: در حال حاضر بیش از 610 کانون فرهنگی هنری مساجد در کردستان فعالیت دارند که این کانون‌ها می‌توانند با تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری در حوزه‌های شعر نو، داستان نو، نمایشنامه و غیره که برگرفته از قرآن و فرهنگ مساجد باشد گام‌های موثری بردارند.

 

معاون امور هنری و سینمایی ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اهمیت پررنگ کردن مبحث ادبیات پایداری در مساجد افزود: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری که تاکید ویژه‌ای به نشر روحیه انقلابی در کشور و مرجعیت قرار گرفتن مسجد به عنوان اولین پایگاه اجتماعی دارند، باید بحث مشارکت اجتماعی و ادبیات پایداری در مساجد پررنگتر شود.

 

احمدی اضافه کرد: ادبیات پایداری واژه جدیدی نیست چرا که با این واژه روزمره سروکار داریم و در نظام اسلامی آنچه که ادبیات پایداری را پررنگتر کرده است، رشادت و ایستادگی هشت سال دفاع مقدس است.

 

وی ایستادگی ماموستایان و روحانیون در مقابل جریان تکفیری را از نقاط قوتی دانست که در راستای شکل‌گیری ادبیات پایداری در این استان فرهنگی تبلور یافته است.

 

معاون امور هنری و سینمایی ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه باید بدنبال این باشیم که ویژگی‌های ادبیات پایداری و مقاومت را پررنگتر کنیم، اضافه کرد: یکی از این ویژگی‌ها «بهره‌گیری از نماد کردستان» است که فداکاری‌های بزرگ، صفا و فاداری مردم به انقلاب و نظام اسلامی نماد کردستان محسوب می‌شود و کانون‌های مساجد و بچه‌های مسجدی با روحیه ای که برگرفته از سنگر مسجد است باید کوچه ها و محلات را از آسیب‌های اجتماعی دور نگه دارند.

 

احمدی اعلام کرد: امروزه بسیاری از ماموستاها در عرصه پژوهش فعالیت دارند که اگر این پژوهش‌ها مبنای کاربردی پیدا کند می‌تواند کوچه‌ها و محلات ما را از آسیب‌ها دور نگه دارد.

 

وی تصریح کرد: نباید منتظر باشیم هر اقدامی ابتدا از سوی دولت شروع شود، اگر همه ما از امت محمد هستیم پس باید هر کداممان در حد توان با استفاده از ظرفیت مساجد و بچه‌های مسجد برای فع مشکلات و آسیب‌ها تلاش کنیم.

 

 

معاون امور هنری و سینمایی ارشاد اسلامی کردستان افزود: ویژگی دیگر ادبیات پایداری و مقاومت «چهره انسانی عام داشتن» است براین اساس که نمونه‌های شاخص و برجسته ادب پایداری هرچند نمود و نمادهای قومی، منطقه‌ای و ملی را در خویش دارند اما به دلیل اینکه زبان وجدان عام بشری هستند، همه انسان‌ها در هر زمان و مکان می‌توانند با آنها ارتباط درونی بیابند.

 

احمدی «مشترکات ادبی، زبانی و فکری» را دیگر ویژگی ادبیات پایداری و مقاومت دانست و بیان کرد: زمانیکه رهبراز ادبیات کوردی به عنوان یک ثروت ملی یاد می‌کند این فرصت را فراهم می‌آورد که بیشتر به این ادبیات کوردی توجه ‌شود.

 

وی بیان کرد: آثار ماندگار و موفق ادب پایداری همچون آثار بزرگ ادبی در حوزه‌های یگر می‌توانند در قالب سبک‌های گوناگون تجلی یافته و از نظرگاه و ساختارهای گوناگون ادبی، زبانی و فکری تحلیل و ارزیابی شوند.

 

وی همچنین به شاخص‌های ادبیات مقاومت و پایداری پرداخت و اعلام کرد: ترسیم چهره رنج کشیده و مظلوم مردم، دعوت به مبارزه، بیان جنایت‌ها و بیدادگری‌ها، القای امید به آینده و پیروزی و ستایش آزادی و آزادگی و معرفی ابعاد شخصیتی شهدا و تلاش‌های آنها از جمله این شاخص‌ها به شمار می‌رود که باید مورد توجه کانونهای مساجد قرار گیرد.

 

معاون امور هنری و سینمایی ارشاد اسلامی کردستان همچنین شکل گیری خبرگزاری شبستان در ابتدای تاسیس ستاد کانون‌های مساجد را اتفاقی مبارک دانست و گفت: دستاوردهای کانون‌ها را می‌توان از طریق این خبرگزاری بازنشر داد و زمینه ساز ترویج فعالیت‌های مساجد شد که با حضور خبرنگاران خبره فعال است.

 

 

کد خبر 1120798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha