شعر آئینی ابزاری مهم در ترویج فرهنگ عاشورایی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی شعر آیینی را یکی از تاثیرگذارترین ابزاری مهم برای ترویج و اشاعه فرهنگ متعالی عاشورا عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و اعضای انجمن ادبی استاد عابد با حاج مقصودی پوررادی مداح و پیرغلام پیشکسوت بارگاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دیدار کردند.

«سیدقاسم ناظمی» در این دیدار که در آستانه برگزاری آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال شاعر جواهر کلام استاد محمد عابد تبریزی برگزار شد، حاج مقصود پوررادی و استاد عابد را از بزرگان عرصه مداحی و شعر معرفی کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: قدر این بزرگان باید شناخته شده و برای نسل جوان جامعه معرفی شوند تا نسل جدید با تکیه بر این پشتوانه‌های قدرتمند و تکیه‌گاههای عظیم قدم در راه معرفت و شناخت اهل بیت  عصمت و طهارت (ع) بردارند.

ناظمی شعر آیینی را یکی از تاثیرگذارترین ابزار برای ترویج و اشاعه فرهنگ متعالی عاشورا عنوان کرد و گفت: ترویج فرهنگ حسینی جز با زبان هنر ممکن نخواهد بود.

همچنین حاج مقصود پوررادی در سخنانی با اشاره به ابعاد شخصیتی این استاد فقید،‌اظهار داشت:  شعرای بسیاری در دامن فرهنگ عاشورایی رشد یافته و بالنده شده‌اند که استاد عابد یکی از این چهره‌های برجسته،  جریان ساز و تاثیرگذار در حوزه شعر آیینی است.

وی افزود: زمانی که زنده یاد استاد عابد لب به سخن می‌گشود و اشعار خود در رابطه با مدح و مرثیه حضرات معصومین (ع) را قرائت می کرد، درّ  و گهر می‌فشاند و کمتر شاعری در حوزه شعر آیینی سراغ دارم که  همچون استاد عابد مسلط به اشعار بزرگان شعر و ادب فارسی، ترکی و عربی باشد.

این مداح پیشکسوت و پیرغلام بارگاه حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) به پیشینه غنی آذربایجان و تبریز در عرصه شعر آئینی و مداحی اشاره کرد و گفت: شعرای بزرگی در این عرصه ظهور کرده‌اند و  استاد عابد در این میان با اشعاری کم‌نظیر و حماسی  و شخصیتی باوقار و متواضع نام و یاد خود را در صحیفه ادبیات عاشورایی ماندگار کرده است.

گفتنی است، آیین گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد محمد عابد تبریزی با حضور میهمانان کشوری و استانی چهاردهم آذرماه جاری ساعت 18 در محل تالار پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد.

کد خبر 1122473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha