تحصیل بیش از ۳۲۰۰ دانش آموز استثنایی در گلستان/ استودیوی تولید محتوا در هفته معلولان افتتاح می شود

خانعلی گفت: ۳ هزار و ۲۹۶ دانش آموز استثنایی در گلستان خدمات آموزشی را دریافت می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «عباس خانعلی» صبح امروز (شنبه 13 آذر) در نشست خبری که به مناسبت هفته معلولان برگزار شد، با گرامیداشت این هفته، گفت: مهمترین خواسته ما و معلولان اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان است و امیدواریم جامعه ما از معلولیت خارج شود.

 

رئیس اداره استثنایی اداره کل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه شعار هفته معلولان امسال با محوریت فراگیرسازی جامعه آغاز می‌شود، افزود: شعار این هفته «رهبری و مشارکت افراد با ناتوانی در جهانی پایدار در دسترس و فراگیر در پساکرونا» است.

 

وی ادامه داد: حوزه آموزش و پرورش استثنایی گلستان با 368 کادر آموزشی به ایفای نقش در 8 گروه دانش آموزان می پردازد و 576 نیرو در 32 مدرسه اصلی و 47 مدرسه ضمیمه مشغول به کار هستند.

 

وجود ۱۹ مرکز اختلالات یادگیری در گلستان

خانعلی گفت: ۱۲ مرکز اختلالات یادگیری دولتی و ۷ مرکز غیردولتی در استان وجود دارد و ۵۶۴ دانش آموز به صورت تلفیقی و فراگیر تحت پوشش قرار دارند.

 

وی اظهارداشت: ۸۴۲ دانش آموز اختلالات یادگیری و یک هزار و 888 دانش آموز در مراکز ویژه هستند.

 

رئیس اداره استثنایی اداره کل آموزش و پرورش گلستان، مجموع دانش آموزان استثنایی در استان را 3 هزار و 296 دانش آموز برشمرد که خدمات آموزشی را دریافت می کنند.

 

وی با اشاره به زیست بوم کرونا و فعالیت مدارس استثنایی در این ایام، گفت: با وجود آغاز کرونا از همان روزهای ابتدایی، تشکیل کلاس های حضوری در مدارس استثنایی احساس می‌شد که همین مسئله باعث شد که پیگیر برگزاری کلاس های حضوری باشیم.

 

خانعلی افزود: از هفته دوم مهر ماه با مصوبه ستاد کرونای استان، تمامی مدارس استثنایی استان با ملاحظات بهداشتی به صورت حضوری باز شد.

 

۸۵۹ دانش آموز استثنایی واجد شرایط واکسیناسیون هستند

وی گفت: در این ایام، 85 درصد دانش آموزان به صورت حضوری و مابقی به صورت غیر حضوری آموزش را دریافت کردند.

 

رئیس اداره استثنایی اداره کل آموزش و پرورش گلستان با اشاره به تزریق واکسن کرونا، افزود: 95 درصد کارکنان هر دو دز واکسن را دریافت کردند و ۸۵۹ دانش آموز استثنایی در استان واجد شرایط واکسیناسیون هستند که از این تعداد ۲۳۱ نفر دز اول و 200 نفر هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کردند.

 

وی، عدالت آموزشی و کاهش کیفیت یادگیری و یاددهی و بحث روانی را از علل عمده بازگشایی مدارس به صورت حضوری بیان کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون، علاوه بر تمهید مقدمات برگزاری بازگشایی مدارس ۱۴۵ میلیون تومان اقدام بهداشتی در این مدارس توزیع شد و در هفته گذشته نیز ۸۸ هزار ماسک بهداشتی توزیع شد.

 

خانعلی ادامه داد: در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و حوزه استان یکی از بخش های تحولی بسیار مهم آموزش و پرورش استثنایی بحث مشارکت و اطلاع‌رسانی خانواده‌ها به جامعه است.

 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اداره استثنایی اداره کل آموزش و پرورش گلستان، گفت: طرح جام در راستای جمع آوری ایده های مطلوب، قشربندی تخصصی برای معلمان، نظارت همتا، کارگاه مشورتی اولیا و مربیان در شبکه شاد، طرح مدرسه یاری و گنجینه های شاد از اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

 

تشکیل ۱۲ گروه تخصصی در شبکه شاد

رئیس اداره استثنایی اداره کل آموزش و پرورش گلستان خاطرنشان کرد: بیش از ۱۲ گروه تخصصی با حضور معلمان و گروه های آموزشی در شبکه شاد شکل گرفته است.

 

وی با اشاره به برنامه های هفته معلولان در استان، گفت: افتتاح مرکز مشاوره پیوند با ارائه خدمات رایگان به خانواده‌ها و دانش‌آموزان دارای امتیازات ویژه به صورت نیم‌بها، افتتاح استودیوی تولید محتوا در شهرستان گرگان و علی‌آباد با اعتبار ۱۲۰ میلیون تومان، افتتاح نمایشگاه دائمی دست ساخته های دانش آموزان استثنایی در مرکز مکز استثنایی فدک گرگان واقع در ویلاشهر، افتتاح مرکز اختلالات یادگیری در آزادشهر، افتتاح مرکز استثنایی در مراوه‌تپه، مرکز متوسطه حرفه ای و پیش حرفه ای دانش آموزان شرق استان در مرکز کوشای مینودشت از پروژه های قابل افتتاح در این هفته است.

 

خانعلی ادامه داد: در حوزه سرانه و اعتبارات این حوزه در حوزه خدمات حمایتی شامل بیش از ۱۷ قلم خدمات بهداشتی، پزشکی، پروتز، ویلچر واکر، سمعک، خدمات بستری، کاشت حلزون، داروهای مستمر و نسخه های پزشکی دانش آموزان است.

 

وی گفت: در حوزه نسخه های پزشکی 175 میلیون تومان برای 275 دانش آموز پرداخت شد و همچنین 195 میلیون تومان سرانه توانبخشی به دانش آموزان ارائه شده است.

 

هزینه بیش از یک میلیارد تومان برای خرید تبلت دانش آموزان استثنایی

رئیس اداره استثنایی اداره کل آموزش و پرورش گلستان، خریداری ۱۰۰ میلیون تومان تجهیزات توانبخشی، ۵۸ میلیون تومان هزینه اقلام مصرفی کارگاه های دانش آموزان مدارس متوسطه را از دیگر هزینه های صورت گرفته برشمرد.

 

وی با بیان اینکه در ایام کرونا، بیش از یک میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان بابت تبلت دانش‌آموزان استثنایی هزینه شده است، افزود: ۶۲۲ تبلت نیاز دانش‌آموزان در سال گذشته بود که ۲۸ تبلت را نتوانستیم تهیه کنیم، امسال هم ۲۲۹ تبلت نیاز دانش‌آموزان جدید است.

 

خانعلی گفت: امسال اعتباری بالغ بر 280 میلیون میلیون تومان بابت سرانه دانش آموزان مدارس و حدود ۲ میلیارد تومان هزینه ایاب ذهاب دانش آموزان معلول پرداخت شده است.

 

وی سنجش 40 هزار و 404 دانش آموز کلاس اولی و 4 هزار و 405 دانش آموز پیش دبستانی را از دیگر اقدامات این حوزه اعلام کرد.

 

۸۵ درصد دانش آموزان استثنایی عضو شبکه شاد هستند

رئیس اداره استثنایی اداره کل آموزش و پرورش گلستان گفت: ۸۵ درصد دانش‌آموزان استثنایی گلستان عضو شبکه شاد هستند و ۱۵ درصد به صورت غیر حضوری آموزش می بینند، همچنین ۲۳ درصد دانش‌آموزان به صورت مجازی در کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

 

وی با اشاره به فضاهای آموزشی مدارس استثنایی استان،  افزود: در حال حاضر  به کمترین نیاز آموزش فضا در استان رسیده ایم.

 

خانعلی گفت: در حال حاضر دو مشکل عمده وجود دارد که یکی فضای مدرسه اوتیسم است که این فضا سال گذشته توسط خیر کلنگ زنی شد ولی هنوز تحویل داده نشده و یک فضا هم در عطاآباد انبارالوم است.

 

وی یادآور شد: امسال 33 نیروی مدارس استثنایی استان بازنشسته شدند که از این تعداد 12 نفر استمرار فعالیت دادند و مابقی بازنشست شدند.

 

رئیس اداره استثنایی اداره کل آموزش و پرورش گلستان  افزود: وضعیت فعلی استان در حوزه نیروی انسانی خوب سات و کمبود نیرو با دو هزار و 400 ساعت حق التدریسی جبران می شود.

 

وی گفت: سال 1400 و 1401 اوج قله بازنشستگی همکاران خواهد بود.

 

کد خبر 1123112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha