داوطلبان سلامت پیام‌های نظام سلامت را به شکل قابل لمس به اقشار مختلف، منتقل می‌کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: داوطلبان سلامت در قالب سفیران سلامت، سمن‌ها،NGO، تشکل‌های مردمی و خیرین حلقه ارتباطی بین نظام سلامت و سطوح محیطی جامعه هستند که پیام‌های نظام سلامت را به شکل زنده و قابل لمس به اقشار مختلف، منتقل می‌کنند.

فرزین رضاعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کردستان، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ۱۴ آذرماه، روز جهانی داوطلب سلامت به تشریح اهمیت نقش آنان در همه ادوار خصوصاً در بحران کرونا پرداخت و اظهار کرد: سلامتی محور توسعه پایدار و توسعه فرهنگ فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکت مردمی در عرصه سلامت مستلزم ورود تک تک افراد جامعه برای تحقق محوری‌ترین نیاز بشریت همان تامین سلامتی است.

 

وی داوطلبین را مروج سلامتی برشمرد و از آنان به عنوان بازوان توانای حوزه بهداشت و درمان یاد کرد و افزود: داوطلبان سلامت در قالب سفیران سلامت، سمن‌ها، NGO، تشکل‌های مردمی و خیرین حلقه ارتباطی بین نظام سلامت و سطوح محیطی جامعه هستند که پیام‌های نظام سلامت را به شکل زنده  و قابل لمس به اقشار مختلف، منتقل می‌کنند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: بدون شک، سلامتی محور توسعه پایدار و توسعه فرهنگ فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکت مردمی در عرصه سلامت مستلزم ورود تک تک افراد جامعه برای تحقق محوری‌ترین نیاز بشریت همانا تأمین سلامتی است.

 

داوطلبان سلامت یکی از ارکان اصلی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت هستند

 

دکتر رضاعی به نقش داوطلبان سلامت در اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت گریزی زد و بیان کرد: برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت مبتنی بر گسترش مشارکت آگاهانه مردم در عرصه تأمین، حفظ و ارتقای سلامت در تمامی خانه‌های کشور است که داوطلبین سلامت یکی از ارکان اصلی این برنامه محسوب می‌شوند.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: در قالب طرح هر خانه یک پایگاه سلامت برگ زرین دیگری از تاریخ فعالیت‌های داوطلبانه در حال شکل‌گیری است که به عنوان بخشی از بدنه فعال جامعه در انتقال مفاهیم و اهداف نظام سلامت در این همه‌گیری جلوه‌های بی نظیری مملو از عشق و ایثار خلق کردند.

 

وی یکی از وظایف داوطلب سلامت را جلب همکاری و مشارکت افراد محله برای رفع مشکلات مرتبط با سلامتی، ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه به ویژه مادران و تشویق خانوارهای تحت پوشش برای استفاده از تسهیلات بهداشتی موجود و قابل دسترس عنوان کرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: بخش سلامت متعهد است پایداری روندهای مشارکتی در تحقق اهداف نظام سلامت در جامعه را ترغیب و حمایت نماید تا امکان ترویج مفاهیم و رفتارهای سالم در جامعه بیش از پیش فراهم شود که در این میان نقش برجسته داوطلبین سلامت در همه ادوار خصوصا در بحران کرونا انکارناپذیر و ستودنی است.

 

رضاعی داوطلب سلامت را فردی دارای مقبولیت و نفوذ اجتماعی و علاقه‌مند به فعالیت‌های عام المنفعه برشمرد و  افزود: داوطلبان و سفیران سلامت نهادی برخاسته از جنس مردم هستند که بدون هیچ چشم‌داشتی ضمن برقراری ارتباط مناسب با مردم در قالب برنامه ملی خود مراقبتی، با ارتقای سواد سلامت جامعه در حوزه‌های مختلف سطح سلامت مردم را بهبود می‌بخشد.

 

وی با اشاره به خدمات چشمگیر داوطلبین سلامت و حس مسئولیت پذیری آنان در برابر جامعه ضمن قدردانی از فعالین این عرصه افزود: هم‌اکنون در حال حاضر نقش داوطلبین در اجرای طرح شهید سلیمانی بارز است و توفیق این طرح اهمیت مشارکت افراد داوطلب را در اجرای برنامه های بهداشتی نشان می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه قدردان همه داوطلبان عزیزی هستیم که برای ترویج مفاهیم سلامت، توسعه رفتارهای سالم و  توانمندسازی افراد جامعه در راستای حفظ و ارتقاء سلامت خود و اطرافیان به‌ویژه در مقابله با بیماری کرونا تلاش می‌کنند، گفت: هرچند ما نتوانستیم آنچنان که شایسته و برازنده اقدامات گسترده و قابل تحسین این عزیزان است، زحمات آنان را جبران کنیم اما این عمل نیک و خداپسندانه قطعا به عنوان باقیات صالحات نزد خداوند یکتا محفوظ می‌ماند.

 

داوطلبین پیامشان سرود زیبایی سلامت را به ارمغان می‌‌‌آورد

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه داوطلبین سلامت بندگان خاص خداوند هستند که پیامشان سرود زیبایی سلامت را به ارمغان می‌‌‌آورد، سرودی که سرشار از زمزمه‌های سخاوت، عطوفت و مهربانی است، از داوطلبین سلامت استان درخواست کرد در تشویق و ترغیب مردم استان جهت انجام واکسیناسیون کرونا، پیام آوران سلامتی دانشگاه باشند.

 

داوطلبان سلامت مردم را به انجام واکسیناسیون کرونا ترغیب کنند

 

دکتر رضاعی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ هزار نفر در کردستان هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند افزود: هم اکنون اقناع مردم جهت انجام واکسن مهمترین رسالت داوطلبین سلامت و تشکل‌های مردمی است تا پیام‌های کمپین «با واکسیناسیون کرونا با هم بمانیم» به شکل مویرگی در تمام سلول‌های جامعه جریان یابد.

 

وی تشویق مردم به انجام  واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ را رسالتی بزرگ و مسئولیت اجتماعی در راستای نجات جان خود و دیگران عنوان کرد و گفت: پوشش همگانی واکسیناسیون و رسیدن این امر به حد قابل قبول، مستلزم کمک مردم و ورود داوطلبین و رابطین سلامت است و این برنامه بدون همکاری و مشارکت آنان امکانپذیر نیست.

 

کد خبر 1123546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha