کاربردی شدن رساله ها و پایان نامه ها از اهداف ماست/مقاله نویسی ؛ تمرینی برای حل مساله

فکور گفت: هدف ما این است که در موضوع علم، پژوهش ، فناروری ، نوآوری و ایجاد کسب و کار چرخه ای بوجود آید که ثمره اش کاربردی شدن رسانه ها و پایان نامه ها باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر مهدی فکور در نشست خبری سی امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که در سالن شورا در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران بر گزار شد، گفت:دوشنبه 22 آذر سی امین جشنواره پژوهش را در دانشگاه تهران برگزار می کنیم. برای کاربردی شدن پایان نامه ها در دانشگاه تهران بحث بازنگری پژوهش شروع شده است که اینها در خدمت جامعه در بیایند.

 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: هدف ما این است که در موضوع علم، پژوهش، فناوری و نوآوری و ایجاد کسب و کار چرخه ای بوجود آید که ثمره آن کاربردی شدن رسانه ها و پایان نامه ها باشد. دانشگاه باید برای حل مساله جامعه و صنعت ورورد یابد. دانشگاه تهران یک دانشگاه مادر است با تخصص های مختلف در علوم مختلف با هفت کمیسیون . سعی ما در بازنگری ساختار این است که علاوه بر جلو بردن پژوهش ها یک نگاه کلی و کلان داشته باشیم و پروژه هایی تعریف کنیم که کار سیستمی انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه موضوع علوم انسانی در دنیا مورد توجه است، عنوان کرد:علوم انسانی منشا بسیاری از نوآوری ها و تدوین ساختارها ست.در دنیا اجازه نمی دهند که دانشجویی که متعلق به کشورشان نباشد در موضوع اقتصاد و مدیریت ورورد یابد. سیکل علم و پژوهش و فناوری از نیاز شروع می شود و در این زمینه نیازسنجی ما ضعیف بوده است. ما با جامعه ارتباط برقرار نکردیم.باید نکاتی که مدنظر جامعه است را بشناسیم و به عنوان پروژه های کاربردی تعریف کنیم.

 

فکور با بیان اینکه بر اساس نیاز سنجی باید پروژه های کاربردی تعریف شود، افزود: با اتفاقاتی که درون جامعه رخ می دهد باید حرکت کرد. با توجه به شیوع کرونا دانش آموزان و دانشجویان به طور گسترده در فضای مجازی حضور پیدا کردند . آیا این نیاز به دانشگاه ارجاع داده شده است؟ این نیاز باید تعریف و تشریح شود و در اختیار مراکزی که نیاز به اطلاعات دارند قرار گیرد.

 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اظهار داشت: با توجه به اینکه بستر فضای مجازی استفاده می شود چه باید کنیم؟ مساله دوم ایجاد تیم های نیاز سنجی است.این کار در حال حاضر در مقیاس های کوچک انجام می شود.

وی با بیان اینکه فرصت مطالعاتی در دانشگاه تهران خیلی کم شده است، عنوان کرد: تغییرات در قیمت ارز توانمندی دانشجویان و حتی اساتید را کاهش داده است. امکانات و بودجه دانشگاه هم محدود است و ما نیز تا حدی می توانیم کمک کنیم.

 

فکور در پاسخ به این سئوال که چرا پژوهش ها کاربردی نیست، بیان کرد: بهترین حالت این است که نیازی از صنعت شناخته شود ، بودجه ای لحاظ شود و دانشجویان شروع به تحقیق و پژوهش کنند. با این سیستم دانشجو تلاش مضاعف می کند و محصولات نیز کاربردی خواهد شد. علاوه بر این دانشجو یاد می گیرد که باید پاسخگو باشد.

 

این استاد دانشگاه مقاله نویسی را به نوعی تمرین برای حل مساله دانست و افزود: حرکت در مرزهای علم و دانش که نتیجه آن مقالات با کیفیت است باعث می شود در لبه علم باشیم ، با موضوعات روز جهان آشنا شویم و مسائل جامعه را حل کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: بودجه حوزه پژوهش به نحوی از طریق خود این حوزه هم می تواند تامین شود. برای حمایت از رساله و پایان نامه ها نیاز به هزینه کرد هم داریم . بالاخره بودجه در کل کشور مشکلاتی دارد. در حال حاضر ما کارهایمان را انجام می دهیم و حمایت از پایان نامه ها هم می کنیم و قراردادها را هم می بندیم.

 

گفتنی است، سی‌امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه همزمان با سومین روز از هفته پژوهش و فناوری در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

 

 

کد خبر 1125957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha