مرمت هر کیلومتر قنات سالانه ۱۵ هزار متر مکعب آبدهی را افزایش می دهد

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تعداد قنات‌های استان ۶۲۹ رشته است و به ازای هر کیلومتر احیا و مرمت، سالانه ۱۵ هزار متر مکعب به آبدهی قنات‌ها اضافه می شود.

«سید ابراهیم سیدی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: قنات ها از منابع آبی با قدمت تاریخی در استان هستند و از 629 رشته قنات فعال استان چیزی حدود 78 میلیون مترمکعب استحصال آب انجام می شود.

 

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه هر سال برای پایداری این منابع آبی و حفظ دبی اولیه، مرمت و بازسازی و لایروبی قنوات به تناسب اعتبارات انجام می شود، افزود: در دو دهه اخیر مرمت و احیا 629 رشته قنات انجام شده اما با توجه به ماهیت فیزیکی  قنات، هر چند سال نیاز به لایروبی و مرمت و بازسازی دارد.

 

سیدی اظهارکرد: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر و کمبود بارندگی ها، عمده منابع آبی سطحی، چاه، قنات و چشمه ها کاهش قابل توجهی داشته که با اقدامات انجام شده در حوزه قنات ها،  باعث جبران کاهش دبی و در سایر منابع افزایش بهره وری و راندمان و به همین میزان تنش های آبی خشکسالی ها که چند سال است با آن مواجهیم، کمتر بوده است.

 

کد خبر 1127464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha