حضرت زهرا (س) نقش مهمی در تثبیت دین اسلام داشتند

حجت الاسلام ایزدی گفت: اگر حمایت ها و پشتیبانی حضرت زهرا (س) نبود حضرت علی (ع) در جریان تثبیت دین اسلام موفق نمی شد، لذا سیره حضرت زهرا (س) و نقشی که در دین داشتند نقش حمایتی از مسئله امامت بود.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ از منظر حضرت زهرا (س) نزدیک ترین حالات زن به خداوند متعال هنگامى است که خود را از دید نامحرمان دور نماید و در منزل خود به خانه دارى و تربیت فرزند و پذیرایى از همسر خود بپردازد. امام صادق علیه السلام به نقل از حضرت فاطمه (س) دراین باره فرمود: «أَنَّ أَدْنَى مَا تَکُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیْتِهَا، نزدیک ترین حالات یک زن به خداوند متعال زمانى است که در منزل مى ماند. به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) این خبرگزاری با حجت الاسلام «جمال ایزدی» کارشناس دینی و معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفتگویی داشته که در ادامه می خوانید:

 

مهمترین و بارزترین قله های زندگی بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه (س) چه بوده  است؟

مهمترین و بارزترین قله های زندگی حضرت زهرا (س) دختر نمونه بودن برای پدر و مادرش است به گونه ای که پیامبر (ص) نسبت به حضرت زهرا (س) لقب ام ابیها را دادند چراکه حضرت زهرا (س) پشتیبان و حامی پیامبر گرامی اسلام بود و نقش مادری برای حضرت ایفا می کرد. همچنین حضرت زهرا (س) همسر نمونه ای برای حضرت علی (ع) بوده است و رفتار، سیره  و زندگی حضرت این را اثبات می کند.

 

حضرت فاطمه (س) همچنین مادر نمونه ای نیز برای فرزندان خود بودند و ائمه معصومین (ع) و امام زادگانی که در سراسر کشور و خارج از کشور مدفون هستند از نسل حضرت زهرا (س) هستند.

 

نقش حضرت فاطمه (س) را در ارتقای جایگاه زن تبیین فرمایید؟

با ولادت حضرت زهرا (س) جایگاه زن ارتقا پیدا کرده است و سوره کوثر نیز درست در زمانی که جاهلیت اهمیتی برای زن قائل نمی شدند و دختران را زنده بگور می کردند با ولادت حضرت زهرا (س) نازل شد. در این سوره به پیامبر اسلام (ص) بشارت می دهد که خیرکثیر را به تو دادیم « انا اعطیناک الکوثر» در واقع مصداق بارز و اصلی آن در زمان نزول، وجود با برکت حضرت زهرا (س) بوده است . حضرت فاطمه (س) شخصیتی هستند که با اخلاق و رفتارش شخصبت و اهمیت زن را تثبیت کرد.

 

 عفاف حضرت فاطمه(س) یکی از مسائل مهم امروز جامعه ما است که امروز به دلایلی نقش آن در جامعه کمرنگ شده به نظر شما چگونه می توان عفاف و حجاب فاطمی را در جامعه پایدار و ریشه ای کرد؟

در خصوص مسئله عفاف و حجاب باید از خانواده این موضوع شروع شود،  از دیدگاه علم تربیت و روانشناسان سه عامل از عوامل موثر در ساختار شخصیتی هر فردی است، البته عوامل بسیاری در شکل گیری شخصیت انسان نقش دارد اما این سه عامل حالت رکن را دارد ، یکی از آنها عامل وراژت، دومی عامل محیط و سومی عامل اراده یا تربیت است.  

 

نسبت به عامل محیط می توان گفت: محیط های مختلی چون محیط های رفاقت، بیرونی، کار،  آموزش و محیط های فرهنگی و جغرافیایی بر افراد تاثیر گذار هستند اما اولین و بادوام ترین محیط ، محیط خانواده است، محیط خانواده اثرپذیری بیشتری نسبت به محیط های دیگر دارد. اگر ارزشهای دینی چون عفاف و حجاب از محیط خانواده شروع شود و تربیت از آنجا شکل گیرد، می تواند نهادینه، ضابطه مند و پایدار شود.

 

البته عوامل و دلایل بی حجابی چند چیز می تواند باشد در فرهنگ دینی ما یکی از آنها ضعف ایمان است اگر کسی حجاب و عفاف را به عنوان ارزش قبول نداشته باشد و به ارزش آن پی نبرد، نشان دهنده ضعف ایمان او است.

 

  همچنین یکی از دلایل بی حجابی ناآگاهی است. در روایتی امام علی (ع) می فرمایند: «الجهل اصل کل شر» ریشه تمام زشتی ها و بدی ها ناآگاهی و نادانی است. این افراد به دلیل ناآگاهی ارزش عفاف و حجاب را درک نکردند. یکی دیگر از عوامل بدحجابی کمبودها و خلاء هایی است که انسان در زندگی خود احساس می کند. مردان نیز نقش موثری در این موضوع دارند اگر مردان ما غیرت دینی داشته باشند نمی گذارند زنان خود عفاف و حجاب دینی را رعایت نکنند.

 

ولایت مداری و بصیرت یکی از شاخصه های آن حضرت بوده در این خصوص توضیح بفرمایید؟

حضرت فاطمه (س) یک شخصیت چند بعدی بوده اند و یک روانشناس، جامعه شناس و یک دوست شناس، دشمن شناس و جریان شناس به معنای واقعی بوده اند و  اینها موجب می شود انسان بصیرت پیدا کند.

 

دین در نماز و روزه خلاصه نمی شود، نماز و روزه از ارزشهای دین است ولی دین ارزشهای دیگری نیز دارد و اگر  انسان دین اسلام را به طور کامل و جامع بشناسد، یک انسان بصیر می شود . همان گونه که انسان باید دوست شناس باشد، دشمن شناسی هم لازم است و همان گونه که فرد باید عابد باشد در کنار آن باید یک فرد سیاستمدار و انسان بصیر باشد. حضرت فاطمه (س) تمام این شاخصه ها را داشتند و در بین اینها ولایت مداری و بصیرت حضرت شاخص می باشد.

 

 نقش حضرت زهرا (س) در ترویج دین مقدس اسلام را تببین نمایید؟

پیامبر گرامی اسلام (ص) دین اسلام را  تاسیس کردند اما دین اسلام نیازمند تثبیت بود و این تثبیت دین توسط حضرت علی (ع) انجام شد، در جریان تثبیت دین حمایت و پشتیبانی نقش مهمی دارد که این حمایت و پشتیبانی  توسط حضرت زهرا (س) انجام شد و اگر حمایت ها و پشتیبانی حضرت زهرا (س) نبود حضرت علی (ع) در جریان تثبیت دین اسلام موفق نمی شد.

 

لذا سیره حضرت زهرا (س) و نقشی که در دین داشتند نقش حمایتی از مسئله امامت بود نه به عنوان اینکه حضرت علی (ع) همسر حضرت زهرا (س) بود بلکه به این دلیل که امام علی (ع) امام حضرت زهرا (س) بود. حضرت فاطمه (س) این مقام و منزلت را به دلیل همین بصیرت به دست آوردند.

 

کد خبر 1128007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha