یکی از ویژگی مهم حضرت زهرا (س) ولایت مداری است

حجت الاسلام عدالتیان گفت: حضرت زهرا (س) با اینکه خود یکی از حجت های الهی هستند اما چون علی (ع) امام آن بانوی بزرگوار بودند در همه امور شخصی و اجتماعی تابع آن حضرت بودند.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ «یکی از ویژگی مهم حضرت زهرا (س) ولایت مداری است ، ولایت مداری یعنی بر مدار ولی زمان چرخیدن و حجت خدا را در زندگی محور قرار دادن، حضرت زهرا (س) با اینکه خود یکی از حجت های الهی هستند اما چون علی (ع) امام آن بانوی بزرگوار بودند در همه امور شخصی و اجتماعی تابع آن حضرت بودند و حتی وقتی بعضی از کسانی که به حضرت ستم کرده  بودند درخواست ملاقات با آن حضرت کرده بودند و علی (غ) از آن حضرت خواستند که نظر خود را در این مورد بگویند حضرت فاطمه (س) فرمودند: خانه خانه شما است و من که زن آزاده ای هستم  همسر و مطیع شما هستم» متن بالا برشی از سخنان حجت الاسلام «مهدی عدالتیان» کارشناس دینی و رئیس موسسه فرهنگی راه روشن است که در ادامه می خوانید:

 

در خصوص فضائل اخلاقی و عملی حضرت فاطمه (س) توضیح بفرمایید؟

حضرت زهرا (س)جامع همه ارزشها هستند، پیامبر اکرم (ص) در یکی از فرماشات خود می فرمایند: «اگر همه ارزشها و خوبی ها را خداوند میخواست به صورت فردی مجسم و بیافریند آن شخص فاطمه می بود بلکه فاطمه از آن هم عظیم تر و برتر است». و در جای دیگر می فرمایند : «فاطمه (س) جامع همه فضائل و خوبیها است».

 

بنابراین اگر کسی بخواهد از فضائل حضرت زهرا (س) صحبت کند باید همه فضائل را فهرست کرد، از عبودیت و بندگی خداوند، تقوا و پاکی، عفت و شجاعت، سخاوت، حمایت از امام زمان و توجه به محرومین و نیازمندان، توجه به کارگر و کسی که در منزل او کار می کند همه اینها در حضرت در عالیترین سطح آن وجود دارد.

 

به همین جهت حضرت الگویی تمام و کامل برای انسان های مومن هستند، جمله ای از امام زمان (عج) نقل شده که فرمودند: «برای من دختر پیامبر الگوی نیکویی هستند». بنابراین حضرت زهرا (س) چون جامع همه ارزشها هستند الگوی نیکویی هستند و همه ما می توانیم از حضرت در ارزشها الگو بگیریم و حضرت را مقتدای خود قرار دهیم.

 

مهمترین و بارزترین قله‌های کمال زندگی بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) چه بوده است؟

اگر بخواهیم به مهمترین قله های کمال حضرت زهرا (س) اشاره کنیم سه نکته در زندگی حضرت جلوه ویژه ای داشت، حضرت در عبودیت و تسلیم پروردگار بودن و در بندگی و طاعت و ارتباط با خدای متعال بی نظیر بودند و مناجات های ویژه ای داشتند هنگامی که در محراب عبادت قرار می گرفتند خداند به فرشتگان مباهات می فرمود که ببینید حبیبه من فاطمه (س) چگونه غرق در مناجات با من است.

 

حضرت زهرا (س) در بعد عملی و اطاعت از خداوند در عالی ترین درجه طاعت بودند و در فراز و نشیب های زندگی و در امتحانات سخت تسلیم امر خدا بودند و همه اینها حاکی از مقام والای عبودیت در زندگی حضرت است.

 

دومین امتیاز ویژه در زندگی حضرت خیرخواهی برای بندگان خداست، حضرت کثر و خیر کثیر هستند و خداوند به پیامبر بشارت داد: «انا اعطیناک الکوثر» خیر کثیر یعنی برای همه یعنی برای پدر و مادر، همسر، فرزندان و جامعه خیر بودن و این خیر در ابعاد مختلف علمی، انفاق و دستگیری از محرومان و توجه به نیازمندان است و در بعد روشنگری و  آگاهی بخشی حضرت منشا خیرهای بزرگی بودند و این درس بزرگی برای ما است که خیرخواه خانواده، اقوام و جامعه خود و خیرخواه بشریت باشیم.

 

سومین جلوه مهم در زندگی حضرت زهرا (س) حمایت از امام زمان خود است که امروز هم ما می توانیم حامی امام زمانمان باشیم و در تحقق اهداف آن حضرت تلاش کنیم و سعی کنیم امام زمان خود و خواسته های حضرت را بشناسیم و در جهت تحقق  آنچه رضای امام زمانمان است تلاش کنیم.

 

نقش حضرت فاطمه (ع) در ارتقای جایگاه زن چیست؟

نقش حضرت زهرا (س) در ارتقا و رشد جایگاه زن بسیار بسیار مهم و بی نظیر است خصوصا حضرت در زمانی زندگی می کردند که جایگاه زن در جامعه آن روز، اصلا شناخته شده نبود و زنان به عنوان کمترین سطح اجتماعی مطرح بودند و ظلم زیادی به زنان میرفت تا آنجایی که قرآن کریم از زنده بگور کردان دختران در زمان جاهلیت خبر می دهد لذا نقش حضرت زهرا (س) در عظمت بخشیدن به زن و معرفی جایگاه درست زن در خانواده و جامعه بی بدیل است.

 

حضرت زهرا (س) به سه شکل در ارتقا و رشد جایگاه زن در جامعه نقش داشتند یکی شخصیت خود آن حضرت به عنوان دختری نمونه، همسری متعهد و وظیفه شناس و پرنقش و به عنوان زنی که در جامعه نقش موثری دارد از این جهت جایگاه حضرت بسیار مهم بود.

 

از بعد همسر بودن نقش خود را در زندگی با حضرت علی (ع) آنچنان ایفا کردند که حضرت علی (ع) می فرمودند:« من هر گاه به فاطمه نگاه می کنم غم از دلم می رود» و اگر یک خانم در خانواده به گونه ای عمل کند که مایه آرامش همسر باشد این نقش بسیار مهم و سازنده ای است.

 

در نقش مادری حضرت فرزندانی به جامعه تقدبم کردند که هر کدام الگو وحجتی برای جامعه هستند شخصیت هایی که سخن، عمل و سیره آنها نه تنها در زمان خود بلکه در زمان های بعد و تا قیامت برای همه انسان ها درس بزرگ و الگوی کاملی است، تربیت چنین فرزندانی و یاری همسری مانند حضرت علی (ع) و کمک به پدری چون رسول خدا (ص) از نقش های بی بدیل آن حضرت در جامعه به عنوان یک زن است.

 

نقش حضرت زهرا (س) در رشد ارزش زن در جامعه یکی شخصیت خود آن حضرت بود که از هر بعدی کامل بود، دوم روشنگری هایی که برای زمان دیگر داشتند و سخنانی که آن حضرت در مورد زن و نقش زن در جامعه دارند و سوم شناساندن ارزش زن به خود زنان بود، حضرت در بیاناتی زنها را آگاه کردند که آنها می توانند موجودی بسیار کامل، موثر و مفید در جامعه باشند به گونه ای که حاضر نباشند خود را به امور فانی و بی ارزشی مانند ابزار رسیدن دیگران به اهداف خود قرار دهند.

 

این روشنگری های حضرت و الگو بودن حضرت موجب شد نه تنها در زمان خود بلکه در عصر ما هم زنان با اقتدا به آن حضرت ارزش خود را پیدا کنند و جایگاه اصلی خود را در خانواده و جامعه مشخص کنند و خود را به بهای اندکی نفروشند.

 

عفاف فاطمه(ع) یکی از مسائل مهم امروز جامعه ما است که امروز به دلایلی نقش آن در جامعه کمرنگ َشده به نظر شما چگونه می توان عفاف و حجاب فاطمی را در جامعه پایدار و ریشه ای کرد؟

یکی از ابعاد کمال حضرت زهرا (س) و جلوه های الگو بودن آن حضرت عفاف، پاکی و حجاب است آن حضرت در صحنه های مختلف نقش خود را اجرا کردند اما همواره بر عفت، حیا و پوشش خداپسند بانوان تاکید داشتند حتی در سخت ترین شرایط اجتماعی که حضرت به مسجد برای بیان خطبه رفتند تا اعتراضات خود را به بعضی مسائل بیان کنند با پوشش کامل و رعایت عفت و حجاب حضور یافتند.

 

این مسئله به زنان ثابت کرد که رشد و داشتن نقش خوب و موثر در جامعه منافاتی با داشتن عفاف و حجاب و پوشش خداپسند ندارد و زنان می توانند با حفظ این ارزش به عالی ترین درجات اجتماعی و مهمترین نقش های جامعه راه بیایند و نقش آفرینی کنند.

 

سخنان حضرت در این زمینه بسیار گویا است، حضرت فاطمه(س) زن را به عنوان موجودی ارزشمند معرفی کردند که نباید خود را ابزاری برای اهداف دیگران قرار دهد بلکه آنجا که لازم است حضور پیدا کند و آنجا که لازم نیست بی جهت در محیط های مشترک حضور پیدا نکند.

 

امروز هم زنان متعدد ارزشمندی در جامعه ما هستند که عالی ترین رتبه ها را کسب کردند و در مهمترین پست ها نقش آفرینی می کنند ولی عفت، حیا و حجاب فاطمی را حفظ کردند و برای اینکه این مسئله تامین پیدا کند وانسان های بیشتری از این بهره ببرند تبیین و روشنگری و معرفی الگوهای خوب بسیار موثر و سازنده است.

 

ولایت مداری و بصیرت یکی از شاخصه های آن حضرت بوده، در این خصوص توضیح بفرمایید؟

یکی از ویژگی مهم حضرت زهرا (س) ولایت مداری است ، ولایت مداری یعنی بر مدار ولی زمان چرخیدن و حجت خدا را در زندگی محور قرار دادن، حضرت زهرا (س) با اینکه خود یکی از حجت های الهی هستند اما چون علی (ع) امام آن بانوی بزرگوار بودن در همه امور شخصی و اجتماعی تابع آن حضرت بودند.

 

حتی وقتی بعضی از کسانی که به حضرت ستم کرده بودند درخواست ملاقات با آن حضرت کرده بودند و علی (غ) از آن حضرت خواستند که نظر خود را در این مورد بگویند، حضرت فاطمه (س) فرمودند: خانه، خانه شما است و من که زن آزاده ای هستم  همسر و مطیع شما هستم، این مطلب در کتب اهل سنت و شیعه ذکر شده که حضرت تسلیم امر ولی زمان خود بودند.

 

نقش حضرت فاطمه در ترویج دین اسلام به چه صورت بوده است؟

نقش حضرت زهرا (س) در ترویج دین اسلام به سه شکل بود؛ الگو بودن، بیان حقایق و پاسخ به سوالات و شبهات و سوم تربیت فرزندانی که آنها مروج دین خدا باشند و نسل پاکی که تا حضرت مهدی (عج) بیشترین نقش را در ترویج دین پاک داشته ودارند و خواهند داشت.

 

الگو بودن به این معنا است که وقتی یک انسان ارزشمند سعی می کند گفتار، رفتار، روش و منش او خداپسندانه و سالم باشد، خود وجود او، زندگی بین مردم و معاشرت او با دیگران موجب نشر ارزشها است، حضرت زهرا (س) سنت، شیوه و روش ایشان، شیوه فرزند بودن برای پیامبر (ص)، شیوه همسری برای علی (غ)، شیوه مادر بودن برای حسنین و زینبین الگوی کاملی است که با نگاه به آن الگو بشریت می تواند درسهای زیادی بگیرد و ارزشهای اسلامی ترویج شود.

 

دوم روشنگری و پاسخ به سواات و شبهات است که در کلامات نورانی که از حضرت فاطمه(س) به ما رسیده بسیاری از حقایق روشن شده،  در خطبه معروف آن حضرت بسیاری از فلسفه حکمت و احکام الهی تبیین شده است، مسئله ولایت علی (غ) و جایگاه آن حضرت در کلمات نورانی آن حضرت تبیین شده است در یکی از جملات خود می فرمایند: «همانا سعادت، حقیقت سعادت و کمال سعادت برای کسی است که محب علی (ع) در دنیا و آخرت باشد».

 

همچنین بعضی از سوالاتی که زنان از حضرت زهرا (س) داشتند با روشنگری برای آنها و بعد هم برای ما باقی مانده و امروز روشنگر حقایق برای ما هستند و سوم تریت فرنزندان که آن فرزندان بهترین و موثرترین عامل در ترویج اسلام و تبیین حقایق اسلام بودند و جهانی شدن اسلام هم به دست فرزند آن حضرت خواهد بود.

کد خبر 1128309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha