توسعه مدارس پژوهش محور در چارچوب سند تحول بنیادین در دستور کار است

به گفته کریمی، در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به دنبال توسعه مدارس پژوهش محور هستیم تا با این ظرفیت عظیم در آینده کشور سهم ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نخستین همایش ملی عدالت و تحول در آموزش و پرورش و آیین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از معلمان و دانش آموزان پژوهشگر برگزیده استان اظهار کرد: تحولات در بحث پژوهش آموزش و پرورش استان زنجان بسیار امیدبخش است و همواره امیدوارم این موفقیت ها استمرار داشته و شاهد آموزش و پرورشی مطلوب در سطح کشور باشیم.

 

فرهاد کریمی با بیان این که پژوهش نسبت به سرنوشت آموزش و پرورش حساس است، خاطر نشان کرد: در بخش پژوهش آموزش و پرورش، بر خود وظیفه می دانیم تا مسائل و چالش های مهم و اساسی نظام تعلیم و تربیت را شناسایی و تبیین نموده و راه حل ارائه دهیم.

 

وی با بیان اهمیت پیوست پژوهشی در برنامه ها، اظهار داشت: پیوست پژوهشی بسیار مهم بوده و در آموزش و پرورش خود را ملزم کرده‌ایم برنامه ها پیش از اجرا، پژوهش شوند و حتما پیوست پژوهشی داشته باشند.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به دنبال توسعه مدارس پژوهش محور هستیم تا با این ظرفیت عظیم در آینده کشور سهم ایجاد کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، اظهار داشت: تاکیدات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به علم و پژوهش نشان از اهمیت آن دارد، معتقدیم اگر می‌خواهیم در آینده نقش ایفا کنیم و به اهداف متعالی خویش دست یابیم بایستی در مدارس ابتدایی شروع کنیم و پژوهش در دوران ابتدایی جدی گرفته شود.

 

کریمی افزود: همه متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند که سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش منجر به رفاه و توسعه بیشتر و ایجاد سبک های زندگی بهتر در آینده خواهد شد.

 

وی خاطر نشان کرد: پژوهش در قبال کیفیت آموزش و پرورش حساس و مسئول است و اگر هنوز به استانداردهای لازم نرسیده‌ایم قطعاً پژوهش‌محور کار ما نبوده که بایستی بر این محور باشد.

 

کریمی گفت: پژوهش منجر به ارتقای سیستم و بهبود کیفیت آن خواهد شد لذا تمام تلاش خود را برای حل چالش های موجود در بخش پژوهش خواهیم کرد.

 

وی در پایان بیان داشت: در بخش پژوهش بایستی با چشم باز حرکت کنیم، کارگروه های گفتمانی را فعال نگه داشته تا زمینه را برای بهبود و تعالی آموزش و پرورش فراهم کنیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این آیین گفت: ما اگر دنبال تحول در آموزش و پرورش هستیم  باید این کار را  از مراکز و مدارس دوره ابتدایی شروع شود.

 

حسن مظفری افزود: ما اگر می خواهیم فرهنگ تحقیق و پژوهش در سطح مدارس و جامعه تقویت شود به آموزش معلمان و برگزاری دوره آموزشی ، تجهیز کتابخانه ها توجه شود.

 

وی تصریح کرد: همه ارگان ها و دستگاه ها باید در راستای آموزش و تعلیم و تربیت به دانش آموزان سهیم باشند.

 

این مقام مسئول بیان کرد: عدالت در آموزش بحث خیلی مهمی است  به ویژه در این کرونایی این موضوع کاملا آشکار شد و در این زمینه در راستای تحقق عدالت آموزشی نسبت به تهیه و در اختیار قراردادن تجهیزات آموزشی از جمله تبلت و گوشی به دانش آموزان اهتمام داشته ایم.

 

مظفری ادامه داد: اولین بحث در تحول آموزشی توجه به آموزش دانش آموزان دوره ابتدایی و اگر ما پیشرفت و توسعه کشور را  می خواهیم باید در مسیر پژوهش و تحقق گام برداریم و مبنای کار ها بر اساس  تحقیق و پژوهش قرار دهیم.

 

وی ضمن تاکید بر گسترش فرهنگ کتابخوانی گفت: در طول یک سال گذشته، کار های بسیار خوب ی در گروه تحقیق و پژوهش استان و گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در سطح مدارس صورت گرفته است.

مظفری در پایان گفت: ۱۲۳ عنوان مقاله وصول شد که شامل ۸۹ عنوان محورعدالت آموزشی، ۱۷ عنوان در سند تحول و 7 عنوان در بیانیه گام دوم انقلاب بوده است. ۳۰ عنوان از مقالات به صورت ارائه و سخنرانی پذیرش شدند و ۴۳ مقاله در قالب پوسترگفتنی است در این آیین از معلمان و دانش آموزان پژوهشگر برگزیده استانی تقدیر به عمل آمد.

 

کد خبر 1128763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha