ارتباط حوزه و دانشگاه با مردم باعث تعالی و مشکل گشایی در جامعه می شود

آیت الله عابدینی گفت: حوزه و دانشگاه باید با مردم و جامعه ارتباط موثرتری داشته باشند و این حضور باعث واقع بینی، تعالی و مشکل گشایی در فضای علمی این ۲ قشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در مراسم روز وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: شهید آیت ‌الله دکتر مفتح زمینه‌ وحدت حوزه و دانشگاه را در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فراهم کرد و به برکت حضور امثال شهید مطهری و دیگران بود که امروز شاهد دغدغ ه‌ها و نگاه‌ های ارزشمند انقلابی هستیم و این جلسه‌ارزشمند که ارکان حوزه و دانشگاه حضور دارند، عرضه تابلوی زیبای وحدت حوزه و دانشگاه به حساب می‌آید.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: همه می ‌دانیم امام خمینی (ره) بعد از انقلاب اسلامی به صورت رسمی وحدت حوزه و دانشگاه را بنیان گذاشتند؛ اما به خاطر داریم که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم امام (ره) مراقبت جدی داشتند که بین حوزه و دانشگاه اختلافی پیش نیاید.

 

وی تأکید کرد: این درحالی است که در آن زمان ممکن نبود اجتماعات حوزویان و دانشگاهیان برگزار شود اما جریاناتی که در حوزه و دانشگاه بود بسیار باعث امیدواری بود و بیانات امام خمینی (ره) در ختم فرزندشان سند مهم وحدت حوزه و دانشگاه است که در آن امام نصایح ارزشمندی خطاب به هر دو قشر بیان کردند.

 

آیت الله عابدینی عنوان کرد: بعد از آن که امام خمینی (ره) حکم وحدت حوزه و دانشگاه را در سال 1358 صادر کردند، سیل اساتید و دانشجویان روانه‌ مدرسه فیضیه در قم شد و در طول برگزاری دانشجویان در حجره‌های طلاب اسکان داشتند که این باعث شد دوستان خوبی پیدا کنیم و عواطف ‌مان باهم گره بخورد.

 

وی افزود: در سال بعد دانشگاهیان میزبان برگزاری همایش شدند و طلاب از قم عازم دانشگاه تهران شدند و اجتماع بسیار باشکوهی برگزار شد و به یاد دارم در یکی از روزهای همایش دانشجویان و طلاب به نماز جمعه تهران به امامت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی رفتند که اسکان جمعیت حاضر در همایش هم در کوی دانشگاه بود و ما اولین‌ بار صدای آژیر خطر و شلیک گلوله ضد هوایی که نشانه آغاز جنگ تحمیلی بود را در آنجا شنیدیم.

 

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین یادآور شد: بعد از آن همایش باشکوه دیگر ما شاهد صحنه‌های حماسیِ وحدتی نبودیم و کم‌ کم این اجتماعات به صورت تشریفاتی برگزار شد؛ اما فعالیت نهادهای رهبری، اساتید معارف و طلبه‌ هایی که برای تبلیغ به خوابگاه‌ های دانشجویان می‌ رفتند و با دانشجویان رفیق می ‌شدند و بسیاری از موارد در حقیقت عملیاتی شدن وحدت حوزه و دانشگاه بود و ما همه این ها را ارج می‌نهمیم.

 

وی اظهار کرد: همانطور که می‌گوییم اگر بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار باشد، دانشجو واقعیت‌های جامعه و متون درسی را لمس می‌ کند و عطش علمی پیدا می‌کند، معلوم می شود که باید پیوند بین حوزه و دانشگاه را هم گسترش دهیم و این پیوند باعث می‌شود که به رسالت انبیای الهی برای «و یثیروا لهم دفائن العقول» عمل کنیم و گنج‌ عقل‌ های حوزویان و دانشگاهیان در ارتباط و اصطکاک باهم آشکار شود.

 

آیت‌الله عابدینی اعلام کرد: پیوند بین حوزه و دانشگاه موضوعی نیست که تاریخ آن به پایان برسد؛ بلکه باید روز به روز جدی‌تر به آن پرداخته شود و همچنین حوزه و دانشگاه باید با مردم و جامعه ارتباط موثرتری داشته باشند و این حضور باعث واقع بینی، تعالی و مشکل گشایی در فضای علمی این 2 قشر خواهد شد، وقتی که ما نیاز های مردم را شناختیم موقعیتی پیدا می کنیم که راه حل و پاسخ آن نیازها را در دانشگاه ها و حوزه ها دنبال کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: وحدت به خودی خود چیزی ندارد که هدف و مقدس باشد؛ بلکه وحدت وسیله است و خداوند در آیه 103 آل عمران فرموده که هدف این است که ما به خدا برسیم و جامعه ما خدایی شود. حالا اگر همین وسیله وحدت، برای شهادت رساندن امام حسین (ع) در کربلا به کار گرفته شد، آن وحدت مبغوض است و اگر وسیله وحدت، برای به آتش کشیدن پیامبر خدا حضرت ابراهیم (ع) به کارگرفته شد، آنجا وحدت هدف نیست بلکه وسیله است.

 

وی خاطر نشان کرد: نباید تنها به این روز اکتفا کنیم و باید کاری کنیم که ارتباطات حوزوی و دانشگاهی مان با محوریت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) که همان «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ» است، بیشتر شده و محافلی داشته باشیم که به اینگونه جلسات گفتگویی عطش داریم.

 

کد خبر 1128766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha