آتش‌سوزی در بیش از ۵۰ هکتار از جنگل‌های گیلان/ ادامه وزش باد گرم تا فردا

همزمان با وزش باد گرم در گیلان که سرعت آن بین ۴۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده مدیریت بحران از آتش‌سوزی در ۵۰ هکتار از جنگل‌های استان و هواشناسی هم از ادامه وزش باد گرم تا صبح فردا خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، وزش باد گرم که از روز شنبه( 27 آذر) در مناطق جلگه‌ای و ارتفاعات استان گیلان شروع شده، همچنان ادامه دارد و طی این مدت علاوه بر وارد آمدن یکسری خسارات به سربندی واحدها، ساختمان‌ها و شکسته شدن درختان موجب وقوع آتش‌سوزی در بیش از 50 هکتار از جنگل‌های گیلان شد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه بر اساس اطلاعیه‌های هواشناسی هشدارهای لازم به فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و سایر دستگاه‌ها داده شد یادآور شد: متاسفانه همزمان با وزش باد گرم و افزایش دمای هوا شاهد وقوع حریق و آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان بودیم. 

 

«امیر مرادی» با تاکید بر اینکه آتش‌سوزی‌ها در وسعت بیش از 50 هکتار از اراضی ملی، منابع طبیعی و مرتعی استان گیلان به وقوع پیوسته است از روند کنترل و اطفاء حریق توسط دستگاه‌های ذیربط سخن گفت و عنوان کرد: مناطق مختلفی در شهرستان سیاهکل،، رشته رود، خولک شهرستان رودبار، بیجارباغ شهرستان لاهیجان و مناطق خلیلان و چماچاء در شهرستان شفت دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

 

وی پرهیز جدی از روشن کردن هرگونه آتش در جنگل‌ها، مراتع و حاشیه این مناطق را به شکل جدی خواستار شد و ضمن اعلام هشدار به انجام چنین اقداماتی به ویژه در روزهایی که وزش باد گرم حاکم است اظهار داشت: تمام دستگاه‌های ذیربط مدیریت بحران، نیروهای مردمی و بسیج در حال خاموش کردن آتش‌سوزی‌ جنگل‌های گیلان هستند.

 

* افزایش شدت وزش باد گرم از عصر امروز 

«محمد دادرس» نیز در همین زمینه از صدور دو اطلاعیه هشدار سطح نارنجی و زرد توسط هواشناسی استان گیلان خبر داد و عنوان کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده فعالیت جریانات جنوبی در منطقه است بنابراین به تناوب در بعضی مناطق استان گیلان وزش باد گرم به صورت شدید و  گاهی خیلی شدید به ویژه در ارتفاعات و دامنه‌ها تا روز چهارشنبه مورد انتظار است.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان تصریح کرد: از امروز تا فردا چهارشنبه اول دی ماه با توجه به عبور امواج ناپایدار سطوح میانی جو، گاهی افزایش ابر و در برخی نقاط به ویژه در ارتفاعات و دامنه‌های استان گیلان بارش باران و احتمال رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

 

دادرس ابراز داشت: به تدریج از روز چهارشنبه با ورود تدریجی سامانه ناپایدار و ریزش هوای سرد از عرض ‌های شمالی روند کاهش محسوس دما، ابرناکی و مه آلودگی در بعضی ساعات بارندگی و وزش باد و در ارتفاعات و دامنه‌های استان گیلان بارش برف تا شنبه مورد انتظار است.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان همچنین در مورد وزش باد گرم هم اضافه کرد: در حال حاضر شدت وزش باد در مناطق جلگه‌ای استان گیلان بین ۴۰ تا ۷۰ کیلومتر و در دامنه‌ها بیش از ۹۰ کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده بنابراین انجام اقدامات پیشگیری در بخش‌های مختلف مورد تاکید است.

 

دادرس با بیان اینکه وزش باد گرم تا صبح فردا به تناوب در گیلان ادامه دارد از افزایش شدت آن در عصر امروز خبر داد و اظهار داشت: به کلیه بخش‌های کشاورزی، صنعتی، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران هشدارهای لازم در این مورد داده شده است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، طبق اعلام اداره کل منابع طبیعی، مدیریت بحران و سایر دستگاه‌های ذیربط آمار و اطلاعات تکمیلی در مورد آخرین خسارات وزش باد گرم شدید و وقوع آتش‌سوزی در اراضی و جنگل‌های گیلان متعاقبا پس از انجام کارهای کارشناسی و برآوردهای نهایی اعلام می‌شود.

کد خبر 1129282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha