کتاب «مبانی اصول تغییرناپذیر قانون اساسی و حق حاکمیت ملی» منتشر شد

نعمت اللهی از انتشار کتاب «مبانی اصول تغییرناپذیر قانون اساسی و حق حاکمیت ملی» به قلم نویسنده جهرمی خبر داد.

«محسن نعمت اللهی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: کتاب «مبانی اصول تغییرناپذیر قانون اساسی و حق حاکمیت ملی» به قلم «عبدالمجید رحمانیان» نویسنده جهرمی چاپ و روانه بازار نشر شده است.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جهرم افزود: این کتاب که در 428 صفحه منتشر شده به بررسی تطبیقی مبانی تغییرناپذیر اصول قانون اساسی پرداخته است.

 

وی بیان کرد: این کتاب در سه بخش و 6 فصل مباحثی همچون مفاهیم کلی و نظری، مبانی اصول تغییرناپذیر در اسلام و مکاتب حقوقی و تحلیل آن در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه و حاکمیت ملی و اصول تغییرناپذیر قانون اساسی را در فصل های جداگانه مورد بررسی قرار داده است.

 

نعمت اللهی عنوان کرد: کتاب «مبانی اصول تغییرناپذیر قانون اساسی و حق حاکمیت ملی»  به همت انتشارات «ناطور» و در شمارگان 500 نسخه چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «قانون اساسی محصول توافق جمعی و اراده ملی یک کشور است؛ میثاقی همگانی است که به جامعه قوام و پایداری می بخشد و انتظام بخش همه امور و شئون یک کشور بوده و مهم ترین فلسفه وجودی آن، مهار قدرت فرمانروایان و تنظیم روابط متعادل میان آنها و فرمانبران است.

 

شناخت اصول تغییرناپذیر در قوانین اساسی نظام های مردم سالار و مطالعه تطبیقی آنها ما را در جهت شناخت مبانی معرفتی و پیشینه تاریخی و عرفی جوامع رهنمون می سازد.

 

قانون اساسی میثاق همگانی یک ملت است که بر پایه ارزش ها، فرهنگ، سنت، ایدئولوژی، عرف، وضعیت سیاسی و روابط اجتماعی آن ملت شکل گرفته است تا اساسی ترین اصل جامعه سیاسی، یعنی شکل گیری قدرت، انتقال و اجرای آن را تبیین کند.

 

هر کشوری در قانون اساسی خود اصولی ثابت و غیر قابل تغییر در نظر می گیرد تا بنیان های اساسی آن جامعه از تزلزل و از هم گسیختگی در امان بماند.

 

این کتاب به بررسی تطبیقی مبانی این اصول در قوانین اساسی کشورها (به طور موردی در قوانین اساسی ایران و فرانسه) می پردازد، این هدف را دنبال می کند که ویژگی این اصول، محتوا، اعتبار و مبانی آن چیست و چرا باید این اصول بغیربازنگری شکل بگیرد و رابطه این اصول با حق حاکمیت ملی چیست و....»

 

کد خبر 1130326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha