۹ دی روز بیمه شدن انقلاب است/مردم  با حضور خود می توانند انقلاب را در مسیر اصلی خود نگه دارند

کنعانی مقدم با بیان اینکه ۹ دی روز بیمه شدن انقلاب است گفت: ۹ دی درسی برای تمام نسل های آینده ما است که در شرایطی که دشمن با نفوذ در صفوف ملت ایران حضور می یابد، این مردم هستند که با حضور خود می توانند انقلاب را در مسیر اصلی خود نگه دارند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: ملّت ایران در نهم دی ماه سال 1388 با حضور آگاهانه و مقتدرانه و بیعت دوباره با آرمان های امام خمینی(ره) و مقام معظّم رهبری حماسه ای جاودان و به یاد ماندنی را در تاریخ انقلاب آفریدند. نمایش بصیرت و هوشیاری مردم مؤمن، با بصیرت و غیرتمند ایران در این حماسه باشکوه، چنان تجلی یافت که به فرموده مقام معظّم رهبری: «اگر صدها بار هم برای نعمت هوشیاری این ملّت سجده شکر به جای آورده شود، باز هم کم است. حماسه ای که محاسبات دشمن را به هم ریخت؛ محاسباتی که با همکاری و برنامه ریزی عده ای اقلیت در داخل از روی بغض و کینه شکل گرفته بود اما در این روز حماسی یک بار دیگر امّت اسلامی  با بصیرت عمل کرد و دشمنان نظام مأیوس شدند.» در همین رابطه گفتگویی با حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در مورد 9 دی و بازخوانی این رویداد به شرح زیر ارایه می شود.

 

9دی در تاریخ انقلاب اسلامی چگونه تعریف می شود؟

نقاط عطفی در تاریخ انقلاب وجود دارد که در برخی از آنها لفظ ایام الله به کار برده می شود یعنی روزی که تجلی خداوند در جامعه خود را به اشکال مختلف نشان می دهد و 9 دی نیز می توان گفت که جزو چنین روزهایی است که ما با حضور مردم در صحنه، در میدان عمل و حمایت از امنیت و منافع ملی و ولایت و دفاع از انقلاب وارد صحنه شدند و فتنه ها و آشوب ها و ناهنجاری های جامعه را با حضور خود در صحنه خنثی کردند.

 

حضور مردم در 9 دی و ورود عملی آنها به میدان مبارزه چه دستاوردهایی را در پی داشت؟

در این روز مردم با ورود عملی به میدان مبارزه با دشمن توانستند فتنه های آنها را خنثی کنند، در 9 دی نیز عملا شاهد چنین روزی بودیم که با وجود ناآرامی ها و فتنه هایی که شکل گرفته بود پس از انتخابات سال 88 با حضور عینی مردم در صحنه  به پایان رسید.

 

نقش ولایت فقیه در هدایت و راهبری مردم تا چه میزان برای ورود از این گردنه حساس انقلاب موثر بود؟

در 9 دی ملت ایران با بصیرتی که دارند و پیروی از ولایت توانستند در موقعیتی حساس از انقلاب دفاع کنند. 9 دی روز بیمه شدن انقلاب از فتنه گران و آسیب های آنها بود که در تاریخ ایران ثبت شده است و می تواند درسی باشد برای تمام نسل های آینده ما که در شرایطی که دشمن با نفوذ خود در صفوف ملت ایران حضور می یابد، این مردم هستند که با حضور خود می توانند آن را خنثی کنند و انقلاب را در مسیر اصلی خود قرار دهند.

 

برای تشخیص فتنه ها در فضای غبار آلود به چه ابزاری نیاز داریم ؟

برای تشخیص درست در فضای غبارآلود باید به وسایلی مجهز شد که نیازمند آن هستیم تا از فضای غبارآلود پیشگیری کنیم و ابتدا باید پیشگیری کنیم تا دچار فتنه ای نشویم که بخواهیم در مقابل آن بایستیم. آیات قرآن در این زمینه بسیار است، خداوند در آیه 25 سوره انفال می فرماید" وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ و بترسید از بلایی که چون آید تنها مخصوص ستمکاران شما نباشد (بلکه ظالمان و مظلومان همه را فرا گیرد) و بدانید که عقاب خدا بسیار سخت است. " بپرهیزید از فتنه هایی که اگر بیاید حتی خواص را نیز درگیر می کند و خداوند سخت فتنه گران را عقاب می کند و این نشان دهنده آن است که ما باید ابتدا از وقوع حوادث و فتنه ها پیشگیری کنیم، حوادثی که انقلاب را به خطر می اندازد.

 

 افراد در فتنه چگونه محک می خورند؟

نکته مهم در فتنه این است که فتنه وضعیتی را ایجاد می کند که در آن افراد در سطوح مختلف امتحان می شوند. در حقیقت فتنه به معنای امتحان کردن است و این ابتلای مردم به حوادث و امتحان نیازمند آن است باید آنها را برای مواجه با فتنه آماده کند و خودمان باید درس هایی را بیاموزیم تا بصیرت لازم را داشته باشیم و در مقابل فتنه بتوانیم با آرامش عبور کنیم.

 

فتنه به معنای واقعی چگونه تعریف می شود؟ قرآن فتنه را چگونه معرفی می کند؟

خداوند در قرآن فتنه را شدیدتر از قتل معرفی می کند و در آیه 191 سوره بقره می فرماید: "وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ۚ و هر کجا مشرکان را یافتید به قتل رسانید و آنان را از همان وطن که شما را آواره کردند برانید، و فتنه‌گری (آنان) سخت‌تر و فسادش بیشتر از جنگ و کشتار است." یعنی فتنه ممکن است ابتدا جنگ روانی باشد و به لحاظ رفتاری مقابله می کند اما اثر آن از جنایت و قتل نیز بیشتر است؛ پس به این خاطر همه باید در موارد فتنه مهیا و برای مقابله با آن از بصیرت لازم برخوردار باشیم. 

 

در صورت وقوع فتنه ها در ادوار مختلف تاریخ مردم با تکیه بر چه ابزاری می توانند از این فضای غبار آلود عبور کنند؟

اگر فتنه ای اتفاق افتاد تجربه نشان می دهد که وقتی مردم وحدت و انسجام را حفظ کنیم و بصیرت لازم را داشته باشیم و از ولایت امر تبعیت کنیم به هر حال می توانیم نجات پیدا کنیم همان گونه که در موضوع واقعه کربلا در روایات مختلف از پیامبر گرامی اسلام (ص) و  ائمه (ع) نقل شده است که " اِنَّ الٌحُسَین مِصٌباحُ الٌهُدی وَسَفینَهُ النَّجاه» ـ حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است." یعنی اگر ما در کشتی امامت و ولایت بنشنیم این کشتی، کشتی نجات است و در حوادثی مانند فتنه ها نباید از کشتی و ولایت خارج شویم؛ و سوار کشتی دشمنان شویم.

 

کد خبر 1130768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha