کارکرد پنهان و آشکار مساجد در سواد آموزی

هفتم دیماه سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی که نقش و کارکرد مساجد از آغاز این جریان تاکنون در برخی از مناطق پنهان و در زاویه آشکار آن نیز امروز در آموزش کمک درسی مشخص و هویدا است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: نهضت سواد آموزی اقدامی کارگشا بود که با پیروزی انقلاب اسلامی برای ریشه کنی بی سوادی شکل گرفت و ثمره و آن افزایش جمعیت با سواد و ریشه کنی بی سوادی در بخشی از مناطق کشور بوده که شیرینی و حلاوت آن به مردم و جامعه رسیده است.

بی سوادی از جمله چالش های پیش روی پیشرفت و مانع از اجرای بسیاری از سیاست های کلان نظام حاکمیتی است که به برکت انقلاب اسلامی آموزش رایگان و عدالت در این حوزه توسعه یافته و امروز شاهد نتایج موثر آن هستیم.

کارآمدی و توانایی و مجاهدت مربیان و تلاشگران سواد آموزی موضوع دیگری است که باید در این روز و این گزارش خبری از آن یاد کرد چرا که آنان مشقت آموزش و سختی های راه را در مناطق سخت گذر تحمل کرده و برای رشد دانش عمومی همت کرده اند.

برای شکل گیری این جریان، بخش های مختلف همکاری کردند و ظرفیت های زیادی به کار گرفته شد که مساجد از جمله این مراکز بودند و البته نهادهای فرهنگی نقش موثری را ایفا و این همکاری امروز نیز برای ارتقا سطح سواد و رفع اشکال و یا سواد آموزی ادامه دارد.

*مساجد و آموزش و سوادآموزی

 

مساجد کارکردهای زیادی در حوزه مختلف از جمله آموزش و سواد آموزی ایفا کرده اند و در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته از این مراکز برای آموزش و آگاهی بخشی به مردم به صورت تخصصی و عمومی استفاده می شود.

نقش و کارکرد مساجد از آغاز این جریان تاکنون در برخی از مناطق پنهان و در زاویه آشکار آن نیز امروز در آموزش کمک درسی مشخص و هویدا است.

اگر مساجد نبودند، امکان اطلاع رسانی و در برخی از مناطق مکانی برای آموزش وجود نداشت و این موضوع مهم با اختلال و نقص روبرو بود، از این رو باید نقش مساجد را در این امر مهم یاد کرد.

 

کمتر در گزارش های خبری به زوایای نقش و کارکرد مساجد در سواد آموزی و اجرای سیاست های نهضت اشاره کرده اند و پردازش این اصل به نمایش ظرفیت ها و تداوم این همکاری ها منجر خواهد شد.

امروز که ریشه کنی بی سوادی به نقطه و ایستگاه پایانی رسیده بسیاری از متولیان برای تحقق 100 درصدی این موضوع نقش مساجد و نهادهای فرهنگی را در این حوزه مهم برشمردند.

 

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به بی سوادی 2 درصدی در جغرافیای این اصفهان گفت: از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و مساجد و تشکل های فرهنگی فعال در مسجد برای ریشه کنی بی سوادی استفاده شود.

«محمدرضا جانثاری« افزود: با ایجاد پایگاه موقت سوادآموزی در مساجد امکان ارائه خدمات آموزشی وجود دارد و از این ظرفیت برای اطلاع رسانی، آموزش و شناسایی افراد بی سواد استفاده شود.

وی اضافه کرد: ادارات ارباب رجوع بی سواد را شناسایی و برای بهره گیری از این خدمت به نهضت سواد آموزی معرفی کنند.

 

*پراکندگی افراد بی سواد در استان اصفهان

 

یکی از عواملی که مانع از سوادآموزی شده، بی اطلاعی افراد از وجود چنین خدمتی و دستاوردهای فراگیری آموزشی است که باید نسبت به این موضوع آگاهی عمومی ارتقا یابد.

مساجد قطعا بهترین مراکز برای چنین اقدامی هستند که البته کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز در این حوزه تعاملاتی را با وزارت آموزش و پرورش دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه 2 رصد مردم استان اصفهان بی سوادند، گفت: بیش از 97 درصد از جمعیت مورد هدف برای سواد آموزی، باسواد شده اند و به دنبال ریشه کنی بی سوادی هستیم.

 

«محمد اعتدادی« به حضور نیروهای نهضت در مناطق محروم و صعب العبور و کار طاقت فرسای آنان، خاطرنشان کرد: در این امر ادارات و دستگاه های اداری نیز با آموزش و پرورش همکاری داشته و این تعاملات ادامه دارد.

وی اضافه کرد: مساجد در این خصوص همکاری کرده اند و در فرهنگ سازی و آگاهی بخشی برای شرکت در کلاس های نهضت نقش آفرینی داشته اند و در حال حاضر نیز تعامل بین مدارس، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و خانواده ها برای آموزش، کلاس تقویتی و فعالیت های فرهنگی وجود دارد.

*جایگاه فرهنگی و آموزشی مساجد

 

گزارشات و مشاهدات عینی حاکی از نقش آفرینی فرهنگی و آموزشی مساجد در چهار دهه گذشته است و چه همت و اهتمامی که این مراکز دینی و متولیان آن برای آموزش مردم به صورت اختصاصی، عمومی، آگاهی بخشی و ارتقا دانش عمومی ایفا کرده اند.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد در این سال ها با ایجاد پیوند به مدرسه، منزل و مسجد سهم فعالیت خود را دو چندان کرده و زمینه ساز توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری و ارتقای دانش عمومی شده اند.

کد خبر 1131397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha