بهره مندی از ظرفیت معنوی مسجد تا اجرای طرح « شبکه ملی بانوان»

«خدیجه نعمتیان» نائب رئیس شهر گتاب بابل که در نشست شورای عالی استان با حضور چمران رئیس این شورا طرح« ایجاد شبکه ملی بانوان» را ارائه کرده تا بانوان با استفاده از این طرح مطالبه گری کنند. موفقیت های خود را مدیون حضور در فعالیت های مسجدی می داند.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ مشارکت و کارآمدی موثر بانوان در اجتماع با توجه به اینکه نیمی از جمعیت جامعه ما را بانوان تشکیل می دهند، امری انکارناپذیر است و در همین راستا با توجه به مشارکت بالای بانوان در عرصه های مختلف، نیازمند برجسته‌سازی نقش زنان در عرصه های مختلف جامعه و استحکام بنیان خانواده و جامعه هستیم.

 

استفاده از توان بانوان در عرصه های مختلف و فکر و نظر و ایده های آنان در امور مختلف شهری، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی مساله ای است که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد و لذا باید در راستای برجسته‌سازی نقش بانوان در رویکردهای توسعه ای جامعه گام برداشت.

در همین راستا و با توجه به پیشنهاد «خدیجه نعمتیان» نائب رئیس شهر گتاب بابل، در راستای طرح « ایجاد شبکه ملی بانوان» که در نشست شورای عالی استان با حضور چمران رئیس این شورا ارائه شد؛ بر آن شدیم تا گفتگویی را در همین راستا و اهداف این طرح با این بانوی مازندرانی داشته باشیم که ماحصل این گفتگو به صورت پرسش و پاسخ در ذیل می‌آید:

 

* طرح « ایجاد شبکه ملی بانوان» در چه حوزه ای است و مقرر شده که چه مسائلی را در حوزه بانوان پیگیری کند؟

ایجاد و راه اندازی این شبکه در واقع یک مطالبه عمومی است که تلاش داریم تا از فرصت های مختلف در این حوزه استفاده کرده و فرصت به بانوان نخبه و کارآمد جامعه ما داده شود تا با حضور در صحنه کارآمدی خود را به جامعه نشان دهند و در واقع تلاش داریم تا با همکاری بانوان نخبه و فرهیخته و مدیران این قشر در مناطق مختلف کشور طرح شبکه ملی بانوان را اجرایی و عملیاتی و ا زتوان بانوان در عرصه های مختلف استفاده شود.

 

*چشم انداز شما برای این طرح چیست و از توان چه گروه های از بانوان در این طرح بهره مند خواهید شد؟

 چشم انداز بالایی را برای این طرح در نظر داریم و از همه بانوان فعال در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و شبکه نخبگان که توان بالایی در تجزیه و تحلیل امور داشته و صاحب طرح و ایده هستند استفاده خواهیم کرد و محدودیتی در این بخش نداریم و از توان همه بانوان فعال در حوزه های مدیران کل، اعضای شوراهای اسلامی و مسئولان در این شبکه سازی بهره مند خواهیم شد تا همه با هم برای توسعه پایدار گام برداریم.

* مهمترین هدف و هدف غایی و نهایی شما برای طرح این شبکه و اجرایی کردن آن چیست؟

 براین اعتقادم که برای رسیدن به توسعه پایدار و رشد اقتصادی باید از ظرفیت بخش‌های مختلف از جمله بانوان بهره گیری شود و در واقع راه اندازی شبکه ملی بانوان در تحقق اهداف توسعه مؤثر است و با توجه به اینکه نیمی از جامعه ما را بانوان تشکیل می دهند اما اکنون نگاه به بانوان کمرنگ است و با توجه به فعالیت هایی که انجام می دهند باید در عرصه های مختلف دیده شوند و توانمندی های آنان نمودار باشد و این شبکه تلاش دارد تا توانمندی ها و داشته های مختلف بانوان را به جامعه بشناساند.

 

*با توجه به اینکه نهایی شدن و اجرایی شدن طرح « ایجاد شبکه ملی بانوان» نیازمند بررسی های مختلف در سطح عالی و تایید و اجرایی شدن از سوی شورای عالی استانها می باشد؛ تا تایید نهایی و اجرایی شدن آن در سطح کشور شما برای شهر گتاب به عنوان حوزه فعالیتی خود چه برنامه ای در این بخش و این طرح دارید؟

 تلاش ما بر فعال کردن « شبکه ملی بانوان»  در شهر گتاب است و در اول راه به نوعی استارت آن را در شهرمان « گتاب بابل» خواهیم زد و شبکه ملی بانوان با دعوت از بانوان فعال و نخبه این شهر اجرایی می شود تا همه با هم با همفکری و ارائه ایده و نظر برای سازندگی و توسعه بیشتر در شهر گتاب که در بسیاری از موارد از نبود امکانات کافی رنج می برد؛ تلاش شود.

 

*از نبود امکانات در شهر گتاب گفتید؛ لطفا در این باره توضیحات بیشتری ارائه کنید و اینکه چه مشکلاتی گریبان‌گیر این شهر است؟

با وجود اینکه اینکه ۱۵ سال از شهر شدن گتاب می‌گذرد، اما هنوز لنگ برخی از امکانات اولیه شهری همچون جاده مناسب، ورزشگاه، آسفالت و ... هستیم و زیرساخت های شهری مناسبی نداریم و به عنوان نمونه بیش از ۱۰ سال از ساخت ورزشگاه در شهر می‌گذرد؛ اما هنوز زیرساخت‌های مناسبی ندارد و یا اینکه با وجود شهرک صنعتی رجه و ایران خودرو در این شهر و تردد خودروها و تریلی های بزرگ برای این صنایع، در کنار آلودگی های مختلف و آلایندگی ها با توجه به تردد خودروهای سنگین جان مردم در خطر است و آسفالتی که برای منطقه شهری تعریف شده است زیر بار تردد این تریلی ها و خودروهای سنگین از بین رفته است و مسئولان امر پاسخگو نیستند و حتی فاقد ماشین جمع آوری مکانیزه در شهر هستیم و زباله به صورت دستی و با کامیون جمع آوری می‌شود.

 

متاسفانه عوارض شهری از شهروندان گتابی دریافت می شود و هزینه آسفالت و زیر ساخت ها از عوارض شهروندان پرداخت می شود؛ اما مالیات شهرک صنعتی و ایران خودرو را شهر بابل و گلوگاه دریافت می کنند و این اجحاف به مردم است و باید این مساله بررسی و چاره اندیشی شود.

 

* در بخش بانوان با چه مشکلاتی روبرو هستید و در بخش فرهنگی و اجتماعی برای بانوان چه برنامه نویدبخشی دارید؟

در بخش بانوان هم همچون سایر بخش ها از نبود زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی رنج می بریم و به عنوان نمونه یک ورزشگاه مناسب برای بانوان و ورزش آزادانه بانوان در گتاب نداریم تا بانوان ما با پوشش مناسب و به راحتی ورزش کنند که این مهم در دستور کار است و تلاش داریم تا با استفاده از توان متولیان امر در این بخش به بررسی و حل مشکلات بپردازیم.

نهادمقدس خانواده رکن بنیادین اجتماع بشری است و مادر و زن در خانواده ما نقش اساسی و زیربنایی را برعهده دارد  که شرط داشتن جامعه‌ای سالم و پویا حفظ سلامت و پایداری خانواده  و بانوی خانواده است و اگر زن در جامعه از نشاط و سلامت روحخی و روانی برخوردار باشد؛ می توان به نشاط اجتماعی امیدوار بود و لذا باید هویت بخشی به بانوان در دستور کار باشد که طرح «شبکه ملی بانوان» در واقع تلاش دارد تا با استفاده از توان بانوان هویت اجتماعی را در بانوان زنده کند و با افزایش انگیزه در این قشر از ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری کند.

 

*نقش مسجد را تا چه اندازه در هویت بخشی به جامعه و مسیری که خود به عنوان بانوی توانمند در عرصه شورای اسلامی انتخاب کرده اید موثر می دانید؟

بنده از خردسالی با مسجد و برنامه های مسجد مانوس بودم و حضور در برنامه های مختلف مسجدی موجب شد تا در مسیر درستی قرار گرفته و انتخاب مناسبی برای آینده داشته باشم و در واقع بنده به عنوان یک بچه مسجدی، نقش مسجد را در زندگی شخصی و اجتماعی نقش اثرگذاری می دانم که نه تنها در زندگی بنده که می توان در همه زندگی ها نقش آفرین باشد و لذا باید با افزایش انگیزه و جذاب سازی در برنامه های مسجدی، نسل جدید را به حضور در مسجد و حضور در بین بچه مسجدی ها تشویق کرد.

 

استفاده از ظرفیت مهم مسجد در این شرایط فعلی جامعه نه تنها موجب کاهش آسیب های اجتماعی خواهد شد؛ بلکه می توان با ایجاد انگیزه در بین نوجوانان و جوانان و به خصوص قشر بانوان، در کنار تقویت بعد معنوی مساجد به عنوان قرارگاه اجتماعی و فرهنگی در تربیت نسل جدید جامعه و تقویت ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و .. .تلاش کرد.

کد خبر 1131456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha