جلوگیری از عدم تکرار تاریخ از دلایل اهمیت بزرگداشت حماسه نهم دی

حجت‌الاسلام روحانی جلوگیری از عدم تکرار تاریخ را یکی از دلایل اهمیت بزرگداشت حماسه نهم دی ذکر کرد و گفت: دشمن می‌خواهد پاسداشت این روز بزرگ هر سال تکرار نشود در حالیکه این حماسه در تاریخ انقلاب اسلامی برای همیشه ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «تقی روحانی» امروز(جمعه، 10 دی) در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته شهرستان رودسر اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه 193 نهج‌البلاغه در مورد اوصاف متقین حرف‌ها و سخنان گهرباری را فرمودند که خواندن و تدبر در آن را به همه توصیه می‌کنم.

 

امام جمعه شهرستان رودسر با بیان اینکه امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه 193 نهج‌البلاغه صفات متقین را برشمرده‌اند عنوان کرد: زمانی که همام به نزد امیرالمؤمنین علی(ع) آمدند و اصرار داشت حضرت صفات متقین را برایش مفصل بازگو کند امیرالمؤمنین علی(ع) حدود 101 صفت را بیان فرمود و کلام ایشان که به پایان رسید جناب همام از دنیا رفت.

 

روحانی تصریح کرد: در نهج‌البلاغه 45 بار در خطبه‌ها و جملات قصار حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) از تقوا سخن فرموده‌اند که یکی از عباراتی که امیرالمؤمنین علی(ع) در مورد صفت اهل تقوا برشمردند این است که فرمودند؛ انسان باتقوا کسی است که وقتی عبادت می‌کند در عبادتش اهل خشوع است و حضور قلب دارد.

 

وی با بیان اینکه عبادت ما هم باید با خشوع و حضور قلب همراه باشد ابراز داشت: عبادتی که با این دو صفت همراه باشد انسان‌ساز است و فرد را در مقابل گناه و معصیت محفوظ می‌دارد و بیمه می‌کند.

 

امام جمعه شهرستان رودسر در ادامه یکی از نشانه‌های تقوا را طبق خطبه‌های نهج‌البلاغه پرهیز از اسراف ذکر کرد و گفت: فردی که اهل اسراف و بریز و بپاش نیست در تمام مراحل زندگی خود در خوراک و پوشاک و سایر ابعاد دقت می‌کند تا دور ریز نداشته باشد و اسراف نکند زیرا اسراف تجاوز از حد الهی است.

 

روحانی یکی از دلایل سلب نعمت را اسراف دانست و با تاکید بر اینکه این سلب نعمت فقط مختص مسلمانان نیست و افرادی که اهل دین نیستند را هم شامل می‌شود اظهار داشت: قهر الهی ناگهانی است و همه ما باید مراقب باشیم به ویژه مسئولان دولتی در ادارات و نهادهای دولتی که باید بسیار مراقبت کنند تا اسراف نهادینه نشود.

 

وی مراعات و پرهیز از اسراف در حاکمیت دین و جامعه اسلامی را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه اگر همه ما اسراف را ترک کنیم بخش عمده‌ای از مشکل مالی کشور حل می‌شود اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب در باب پرهیز از اسراف توصیه‌های فراوانی داشتند به ویژه در دولت قبلی که دولتی اشرافی و تجمل‌گرا به تمام معنا بود همیشه توصیه می‌فرمودند که تجمل‌گرا نباشند.

 

امام جمعه شهرستان رودسر در خطبه دوم ضمن تشکر از یکایک برادران و خواهران این خطه که در روز تشییع پیکر مطهر شهید رضا صادق محبوب حضور پیدا کردند یادآور شد: در این روز هم در شهر رودسر و هم در زادگاه شهید حماسه‌ای خلق شد و مردم و عاشقان شهدا از هر کوی و برزن خود را به مراسم رساندند.

 

روحانی حماسه بزرگ نهم دی و حضور پرشور مردم برای کنار زدن فتنه‌گران و اثبات ولایتمداری‌شان را مورد اشاره قرار داد و گفت: دشمن و معاندین می‌خواهند پاسداشت این روز بزرگ هر سال تکرار نشود در حالیکه این حماسه در تاریخ انقلاب اسلامی برای همیشه ثبت شده است و به لطف خداوند متعال برای همیشه حفظ می‌شود.

 

وی با اذعان به اینکه کل هفته به نام هفته بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شده است اظهار داشت: نامه تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف رهبر کمونیست‌ها در دی ماه صورت گرفت. در این نامه امام می‌خواست چشم‌های گورباچف را به سوی حقایق باز کند که البته بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گورباچف ضمن ابراز پشیمانی به درست بودن همه آن مطالب اعتراف کرد.

 

امام جمعه شهرستان رودسر با تاکید بر اینکه در طول تاریخ اسلام سران فتنه آزارهای فراوانی را متوجه اسلام، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نمودند عنوان کرد: بصیرت 9 دی و 19 دی ملت ایران اسلامی در بصیرت مثال زدنی یاران خاص امیرالمؤمنین علی(ع) در صدر اسلام و یاران امام حسین(ع) در کربلا ریشه دارد.

 

روحانی جلوگیری از عدم تکرار تاریخ را یکی از دلایل اهمیت بزرگداشت حماسه نهم دی خواند و ابراز داشت: امام باقر(ع) فرمودند ما مسلمان دینداری می‌خواهیم که دینش با بینش دین همراه باشد، بنابراین باید تفکر دینی داشته باشیم تا وقتی در صحنه‌های خطرناکی قرار گرفتیم بتوانیم حق را از باطل تشخیص داده و راه درست را انتخاب کنیم.

 

امام جمعه شهرستان رودسر شهید حاج قاسم سلیمانی را فردی که ذوب در ولایت بود خواند و با بیان اینکه او جهان را متوجه امت اسلامی کرد یادآور شد: در تاریخ ثابت شده هر کجا امت اسلامی بی بصیرت شدند اسلام ناب محمدی(ص) لطمه خورد و به عقب برگشت.

 

روحانی افزود: وقتی شیخ‌های عمامه به سر خصوصا خواص و لیدرهایشان بصیرت نداشته باشند هیچ ارزشی برای جهان اسلام ندارند و همه دیدیم که در سال 88 اینها به بهانه تقلب در انتخابات هشت ماه تمام با انقلاب و اسلام چه کردند و چگونه حاکمیت را به چالش کشاندند و همین کارها باعث شد خسارت عظیمی در همه ابعاد متوجه کشورمان شود.

 

وی با تاکید بر اینکه این نظام مقدس و انقلاب با خون شهدا آبیاری شده و دشمنان بسیار زیادی داشته و دارد اظهار داشت: بنا و قصد فتنه گران این بود که مقابل ولایت فقیه بایستند و قد علم کنند در حالیکه آمریکا، اسرائیل غاصبه کودک کش و اروپایی‌ها هم برایشان کف زدند و جنگ احزاب به راه انداختند.

 

امام جمعه شهرستان رودسر با تاکید بر اینکه نهم دی ماه 88 باید در تاریخ انقلاب اسلامی به نام انقلاب سوم تلقی شود افزود: در 19 دی سال 56 فتنه گران با نوشتن مقاله خواستند مرجعیت و ولایت را هدف قرار دهند اما تبر ابراهیمی بت بزرگ یعنی آمریکا را در آن زمان هدف قرار داد و دومین طبر ابراهیمی هم در فتنه سال 88 بر فرق فتنه‌گران فرود آمد بنابراین اگر فتنه‌گران فتنه دیگری برپا کنند طبر ابراهیمی اینبار ریشه آنها را خواهد کند.

 

روحانی وحشت استکبار جهانی از اقتدار نظام جمهوری اسلامی و رزمایش عظیم پیامبر اکرم(ص) را متذکر شد و خاطرنشان کرد: باید مراقب باشین و بدانیم جبهه دشمن فصلی نیست بلکه همیشگی است و علاج آن هم تقویت قدرتمان در حوزه نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

کد خبر 1132829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha