گزارش شبستان از نخستین مجمع عمومی اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت

نخستین مجمع عمومی اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت با حضور بیش از ۱۸۰ نماینده از استان ها در سالن توحید و در جوار حرم مطهر امام راحل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نخستین مجمع عمومی اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت با حضور بیش از 180 نماینده از استان ها در سالن توحید و در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد.

 

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط عماد ناصری مدیرعامل اتحادیه قرآنی هرمزگان، نمایندگان استانی با آرمان های امام راحل تجدید میثاق کردند. در ادامه هیئت رییسه سنی مجمع عمومی اتحادیه کشوری تشکل ها و موسسات قرآن و عترت با حضور سید مرتضی نیکزاد مدیر بنیاد قرآنی روشندلان اصفهان و رضایی از زنجان تشکیل شد و عزیزی به عنوان رییس جلسه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین کوششی به عنوان نایب رییس، عباسی به عنوان منشی و سید مهدی پورموسوی و زارع به عنوان ناظر جلسه به روش قیام و قعود انتخاب شدند.

 

 

 

«رحیم قربانی» در این مجمع با ارایه گزارشی از عملکرد اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت گفت: انقلاب اسلامی ایران انقلابی مردمی است و موسسات قرآنی در راستای توصیه آموزه های قرآنی در بخش مردمی فعالیت می کنند.

 

نایب رییس هیئت مدیره اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی جز موارد اندک عملکرد خاصی نداشته است و اخیرا هم موضوع تحول مطرح شده است و قرار است همان ساختار گذشته را با عنوان قرارگاه قرآنی داشته باشند.

 

وی با اشاره به تشکیل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت خاطرنشان کرد: پس از ادغام و تشکیل اتحادیه تشکل های قرآنی برای یکدست شدن و تامین سلایق مختلف به اعضا به یک همفکری و وحدت رویه رسیدیم.

 

قربانی با اشاره به رسالت اتحادیه کشوری تشکل های قرآنی گفت: امیدواریم پس از استقرار کامل هیئت مدیره جدید فعالیت های رو به جلویی از اتحادیه تشکل های قرآنی شاهد باشیم و بتوانیم با روحیه جهادی این اقدامات را اجرایی کنیم.

 

 

 

در ادامه مراسم، «محمد انجم شعاع» با اشاره به ادغام موسسات و تشکل های قرآن و عترت افزود: 20 جلسه پس از ادغام تشکل های قرآنی برگزار شد و به یک همدلی در این مدت رسیدیم.

 

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت تصریح کرد: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هر کاری به مردم محول شده شاهد پیشرفت در آن بوده ایم، تاکید کرد: اتحادیه تشکل های قرآنی 24 آذر سال گذشته به ثبت حقوقی رسید البته پیش از آن به صورت غیر رسمی فعالیت خود را آغاز کرده بود.

 

وی افزود: در آغاز فعالیت نامه ای خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال کردیم و در آن بخشی از مشکلات پیش روی اتحادیه را مطرح نمودیم که به دنبال آن و با مکاتباتی که از دفتر ایشان با سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شد، تفاهم نامه هایی با این دو مجموعه منعقد کردیم.

 

انجم شعاع با اشاره به مکاتبات انجام شده با ریاست جمهوری گفت: همچنین مکاتباتی نیز با روسای کمیسیون اقتصادی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس انجام داده ایم. همچنین با رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه و اختصاص ردیف بودجه به بخش قرآنی مردمی و تشکیل صندوق حمایتی مکاتباتی داشته ایم.

 

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت افزود: مذاکراتی با معاون حقوقی سازمان مالیاتی کشور برای حذف مالیات از موسسات قرآنی نیز انجام داده ایم.

 

وی در خصوص تخصیص بودجه پانصد میلیون تومانی به پنج موسسه دارای شعبه در عرصه حفظ قرآن گفت: این اعتبار بنا بر شرایط اعلام شده کمیته تخصیص شورای توسعه فرهنگ قرآنی به آنها اختصاص یافت.

 

 

 

همچنین در ادامه، «محمد پیلان نژاد» با بیان اینکه تلاش شده است تا مصوبات بر اساس اساسنامه قانونی باشد، گفت: در صورتی که مصوباتی خارج از اساسنامه انجام شده تذکر کتبی یا شفاهی داده شده است.

 

رییس هیئت بازرسی اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت افزود: هیئت مدیره اتحادیه کشوری 150 مصوبه داشته است و تراز مالی سال گذشته این اتحادیه در اختیار نمایندگان حاضر در جلسه قرار گرفته است.

 

وی بیان کرد: گردش مالی سال جاری تا پایان آذر ماه را آماده کرده ایم و بهتر بود که این گزارش نیز در اختیار افراد حاضر در مجمع قرار می گرفت.

 

وی در خصوص روند ادغام اتحادیه ها نیز گفت: سه اتحادیه قرآنی در سطح کشور فعالیت می کردند که روند انحلال و تسویه حساب را طی می کنند و طبق قانون تا مرداد 1401 فرصت دارند تا فرآیند انحلال را به اتمام برسانند.

 

پیلان نژاد تصریح کرد: گردش مالی اتحادیه کشوری قرآن و عترت در پایگاه اینترنتی و به صورت کاملا شفاف بارگزاری شده است و قابل دسترسی برای همه است.

 

امیر حجت مرادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری قرآن و عترت نیز در این جلسه برنامه های کلان اتحادیه قرآنی در افق 1402 را قرائت کرد.

 

بر اساس این گزارش، در این جلسه نمایندگان استان ها نیز مواردی را مطرح کردند که از آن جمله می توان به درخواست ارایه گزارش تخصیص اعتبار به موسسات شفاف با قید نام موسسه، صیانت از پیشکسوتان و چهره های قرآنی کشور، اختصاص فضایی برای اسکان در جوار حرم حضرت امام رضا (ع) با هزینه کم برای موسساتی که در قالب کاروان به مشهد مقدس سفر می کنند، افزایش هم اندیشی مدیران عامل اتحادیه ها برای هماهنگی بهتر برنامه های مجامع عمومی کشور از جمله مباحثی بود که مطرح شد.

 

در ادامه، تراز مالی سال 1399، کلان برنامه های اتحادیه تشکل های قرآنی با اصلاح بند 5 آن و افزودن هدف گذاری هر شهرستان حداقل یک موسسه تراز انقلاب از جمله مواردی بود که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

 

در پایان، رییس هیئت بازرسی اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت گزارشی از تراز مالی این اتحادیه ارایه کرد و پس از تصویب تراز مالی بیانیه پایانی نخستین مجمع اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت قرائت شد.

کد خبر 1133025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha