اکثر ۱۲۵ متهم اصلی پرونده ترور سردار شهید سلیمانی در بدنه‌ دولت آمریکا هستند

غریب آبادی با بیان اینکه اکثریت ۱۲۵ مظنون و متهم اصلی پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بدنه‌ دولت آمریکا هستند، گفت: پرونده جنایت ترور سردار حاج قاسم سلیمانی در بُعد کیفری در حال رسیدگی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، کاظم غریب آبادی، معاون بین الملل قوه قضائیه شب گذشته (یکشنبه 12 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه اکثریت ۱۲۵ مظنون و متهم اصلی پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بدنه‌ دولت آمریکا هستند، گفت: در کنار این تعداد مظنون و متهم، برخی کشور‌های دیگر هم اقدامات لجستیکی انجام دادند، گفت: در این ارتباط؛ هدف جمهوری اسلامی ایران این است که در همکاری با دولت عراق به عنوان کشور محل وقوع جرم، تمامی عاملان، آمران و مسببان این جنایت تروریستی شناسایی شوند و به پیشگاه عدالت آورده شوند.

 

غریب آبادی با اشاره به اینکه در رأس عاملان و آمران این جنایت تروریستی؛ رئیس جمهور اسبق آمریکا قرار دارد، گفت: ترامپ کسی است که اذعان می‌کند دست به چنین اقدام تروریستی زده و این را برای خود افتخار می‌داند. اقرار او در محاکم بین المللی به عنوان یک سند قابلِ استناد محسوب می‌شود. پرونده جنایت ترور سردار حاج قاسم سلیمانی در بُعد کیفری در حال رسیدگی است و به زودی این پرونده تکمیل خواهد شد.

 

معاون بین الملل قوه قضائیه در خصوص برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی در ایران و جایی غیر از محل وقوع جرم، افزود: رسیدگی به این پرونده؛ یک حق خواهی و عدالت خواهی جهان است، البته عراق هم به عنوان کشور محل وقوع جرم بی شک دیدگاهی صالحانه نسبت به رسیدگی به این جنایت دارد؛ به این علت، دولت عراق پرونده‌ای را در این باره تشکیل داده که ما هم همکاری‌هایی با عراق داریم، اما شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان پرچمدار مبارزه با تروریسم تبعه‌ی جمهوری اسلامی ایران است و ما هم طبق قانون مجازات اسلامی در امر رسیدگی به این پرونده، صالح هستیم و رسیدگی خواهیم کرد به پرونده‌ای که مربوط به جرایم وارده نسبت به اتباع کشورمان، این اقدام یک مبنای قانونی دارد و همین طور این قانون؛ مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است. این قانون، پیگیری‌های حقوقی و اقدامات متقابل را برای ایران ممکن و یک حق می‌داند.

 

غریب آبادی با اشاره به اقدام پیش دستانه‌ آمریکایی‌ها در پرونده ترور سردار سلیمانی افزود: این اقدام آمریکایی‌ها اصلاً مبنایی ندارد، زیرا طبق ماده‌ی ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، باید اقدامی مسلحانه یا تجاوز مسلحانه‌ای شکل گرفته باشد تا در مقابل؛ یک دفاع مشروع انجام پذیرد، حتی احتمال یک اقدام مسلحانه هم نمی‌تواند بهانه‌ای برای دفاع مشروع قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه در این موضوع باید متذکر شد که سردار قاسم سلیمانی در یک عملیات غیرنظامی و غیررسمی به سر می‌برد و حامل پیامی برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای به مقامات عراق بود، گفت: این ترور می‌تواند مصداقی از جنایت علیه بشریت هم قرار گیرد. هیچ شرکت، ارگان، کشور، فرد و جریانی که در جریان این ترور دخیل بوده نباید از رسیدگی‌ها به این پرونده مصون بماند.

 

غریب آبادی با بیان اینکه ما ملتی هستیم که پس از انقلاب اسلامی در معرض فشار‌ها و تهدیدات نظام سلطه قرار گرفتیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد مستقل روی پای خود بایستد و در مقابل نظام سلطه و استکبار هم ایستادگی نماید، این موضوع مبنای تمامی فشار‌هایی است که ایران تحمل می‌کند.

 

معاون بین الملل قوه قضائیه تصریح کرد: تکلیف ما این است که تسلیم نظام سلطه و ناعادلانه نشویم و بکوشیم تا کشور‌هایی که همدست عاملان و آمران تحریم‌های ایران هستند و همدست اقدامات تروریستی علیه ایران هستند را مشمول انواع فشار‌ها ازجمله فشار‌های سیاسی از جانب افکار عمومی قرار دهیم.

کد خبر 1133736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha