پشتوانه مالی معجزه ای برای پژوهش های حوزویان است

حجت الاسلام ربانی بیرجندی با بیان اینکه اگر پشتوانه مالی باشد پژوهش معجزه می کند؛ گفت: برخی علما پژوهش آنها به گونه ای بوده است که مورد استفاده حتی غربی ها قرار گرفته، این پژوهش ها پرمغز است، به گونه ای که نام کتاب بیشتر از مولف شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام والمسلمين «محمد حسن ربانی بیرجندی» امروز دوشنبه (۱۳ دی) در مراسم تجلیل از برگزیدگان فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان، ضمن تسلیت ایام دهه فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: نویسندگان دو دسته هستند،دسته اول دانشمند، ملا و استاد دیده هستند و ملازم استاد بودند و دسته دوم افرادی که استاد ندیدند و صرفا تحقیقی را انجام داده اند و به اینها می توان پژوهشگر گفت.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت پژوهش افزود: بزرگان ما هنگام پژوهش چله نشینی داشتند. لذا ما باید ببینیم در چه ظرفی هستیم و چه هزینه هایی داریم، اگر کسی اراده و قدرت داشته باشد می تواند کارهای زیادی انجام دهد البته به شرطها و شروطها.

 

وی تصریح کرد: برخی علما پژوهش آنها به گونه ای بوده است که اکنون مورد استفاده حتی غربی ها قرار گرفته است، این پژوهش ها پرمغز است و به گونه ای است که نام کتاب بیشتر از مولف شناخته شده است و مثلا می گوییم صاحب کتاب «الحجر» و اسم نویسنده را نمی گوییم و این نشاندهنده اهمیت اثر است.

 

حجت الاسلام والمسلمين ربانی بیرجندی با بیان اینکه اگر پشتوانه مالی باشد پژوهش معجزه می کند؛ افزود: در پژوهش، اگر فرد به صورت انفرادی کار پژوهشی انجام دهد، با کمترین امکانات نیز موفق می شود  اما اگر به صورت گروهی کار پژوهش انجام شود نیازمند پشتوانه است به گونه ای که گاهی بزرگان ما سه کتاب برای سه گروه می نوشتند.

 

وی بیان کرد: در گذشته ادبا، شعرا، محدثین و محققین از دل حوزه ها پرورش پیدا می کردند اما الان این گونه نیست به این دلیل که اکنون دو نوع تحصیلکرده داریم، عده ای که فقط برای گرفتن مدرک درس می خوانند و عده ای که به دنبال پژوهش هستند لذا اگر می خواهیم دانشمندان برجسته ای باشیم باید از استادهای برجسته بهره ببریم و ملازم باشیم.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان تشویق برای ارائه آثار پژوهشی را در مسئله رشد پژوهش بسیار موثر دانست و افزود: برای رسیدن به پژوهشی عالی باید طلاب با استادهای برجسته حوزه علمیه مصاحبت داشته باشند و چله نشینی در کتابخانه ها داشته باشند، همان گونه که در گذشته گاهی کتاب به قدری عالی بوده که کتاب بر مولف برتری پیدا می کرده است.

کد خبر 1134061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha