احیای برنامه‌های مغفول مانده و بومی سازی طرح‌ها، اولویت شورای سیاست گذاری حوزه سلامت است

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان گفت: توجه به برنامه‌های مغفول مانده و بومی سازی فرایند اجرای طرح‌ها در اولویت شورای سیاست گذاری حوزه سلامت و بهداشت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، افشین خوشگوار معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان در سومین نشست شورای سیاست‌گذاری حوزه سلامت و بهداشت با اشاره به خروجی مبتنی بر خرد جمعی و تفکرگروهی این شورا و ضرورت استمرار و تداوم جلسات آن به صورت منظم، اظهار کرد: در حوزه سلامت و بهداشت آموزش و پرورش، ظرفیت‌های مغفول مانده و بالقوه‌ای وجود دارند که به دلایل مختلف در جهت تحقق اهداف برنامه‌ها به خوبی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند و چنین شورایی باید راهکارهای بهره گیری از این ظرفیت‌ها را شناسایی و معرفی کند.

 

 وی افزود: یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در این حوزه انجمن اولیا و مربیان است، تشکلی سازمان یافته که تا کانون خانواده‌ها اثرگذاری و اثربخشی دارد و باید با یک برنامه‌ریزی و چارچوب مشخص، طرح‌ها و برنامه‌های این بخش را به گونه‌ای از مسیر انجمن اولیا مربیان تشریح کنیم که به عنوان یک بازوی توانمند در کنار ما فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن اهمیت سلامت و بهداشت فردی و گروهی در میان خانواده‌ها بر عهده گیرند.

 

معاون تربیت بدنی و سلامت با اشاره به جمعیت قابل توجه دانش‌آموزان روستایی در استان و اهمیت نقش بهورزان خانه‌های بهداشت روستایی گفت: براساس روال تعریف شده اداری، نظارت و رصد اجرای برنامه‌های حوزه سلامت و بهداشت در مدارس روستایی بر عهده بهورزان خانه‌های بهداشت روستایی است که در این زمینه لازم است با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی دوره‌های بازآموزشی و توجیهی برای این قشر برگزار شود و زمینه تعامل مدیران مدارس روستایی با بهورزان شکل گیرد.

 

خوش‌گوار از تدوین طرح ابتکاری رابطین سلامت در سطح استان به عنوان راهکاری در راستای تامین کمبود نیروی مراقب سلامت نام برد و گفت: با وجود گذشت حدود دو سال از تدوین و ابلاغ این طرح و نیز احصای رابطین سلامت مدارس، اما احساس می‌شود در عمل آن گونه که انتظار می‌رفت نتوانسته‌ایم چنین ظرفیتی را برای توسعه اهداف و برنامه های بهداشت و سلامت به کار گیریم. بدون شک آموزش و نیز همراه کردن رابطین سلامت با برنامه‌ها و طرح‌ها، اولویت هایی است که باید در این سطح مورد توجه قرار گیرد.

 

معاون تربیت بدنی و سلامت، مدیریت فضای مجازی و هدایت مباحث و مطالب آن به سمت تجربه گردانی را از دیگر نیازهای این حوزه عنوان کرد و گفت: در جمع توانمند مراقبین سلامت، همکاران برجسته‌ای حضور دارند که توانمندی و وجاهت مدیریت بسترهای مجازی برای اثربخشی فعالیت‌ها را دارا هستند.

 

لزوم فراهم کردن زیرساخت های فرهنگی فعالیت های حوزه سلامت

 

نادر منصوری رئیس اداره سلامت نیز با تشریح ماهیت تعریف طرح رابطین سلامت مدارس گفت: ظرفیت رابطین سلامت بر یک فعالیت داوطلبانه استوار است که دلسوزی، تعهد، روحیه مشارکت پذیری و علاقه مند به امور خیریه از شاخصه‌های آنها است.

 

وی با اشاره به لزوم فراهم کردن زیرساخت های فرهنگی فعالیت های حوزه سلامت افزود: اعضای شورای سیاست گذاری سلامت هرکدام به مثابه مدرس دوره های آموزشی رابطین سلامت بایستی نقش ایفا کنند و با توجه به تقویم زمان بندی در دی ماه، بایستی آموزش و آگاه سازی رابطین سلامت معرفی شده در هر شهرستان به انجام برسد.

 

منصوری با اشاره به اینکه طرح رابطین سلامت، طرح ابتکاری استان کردستان بوده است تا خلأ و کمبود مراقبین سلامت در مدارس را تا حدی جبران نماید،گفت: شناسایی افراد توانمند و باعلاقه برای فعالیت داوطلبانه در حوزه سلامت به همراه آموزش و تغذیه اطلاعات به اضافه ایجاد انگیزه از جمله نکات ضروری برای پویا ماندن طرح است.

 

وی یادآور شد: سفیران‌سلامت، نماد شاخص حوزه سلامت در مدارس هستند که باید تلاش کنیم با استفاده از شیوه های نوین آموزش همسالان همراه با آمیزه‌ای از آموزش‌های عملی و مجازی در مدارس به تحولی بزرگ در آموزش سلامت در مدارس دست یابیم.

 

در این جلسه اعضای شورا دیدگاه‌ها و نظرات خود را در رابطه با دستورکارهای جلسه مطرح کردند.

 

کد خبر 1134317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha