لزوم ایجاد فیلترهای زیاد تر برای انتخاب اعضای شوراها/امیرعبداللهیان عازم عمان شد

امیرعبداللهیان عازم عمان شد، بودجه سال آینده نسبت به سال جاری نکات مثبت قابل توجهی دارد، هیچ نظارتی بر عملکرد شوراها وجود ندارد، بودجه فعلی شورای عالی استان ها کم است برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، امیرعبداللهیان عازم عمان شد، بودجه سال آینده نسبت به سال جاری نکات مثبت قابل توجهی دارد، هیچ نظارتی بر عملکرد شوراها وجود ندارد، بودجه فعلی شورای عالی استان ها کم است از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۰ دی است.

امیرعبداللهیان عازم عمان شد

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه برای دیدار و گفتگو با مقامات عمانی تهران را به مقصد مسقط ترک کرد. محور اصلی گفت‌وگوها در این سفر،  بررسی راه های گسترش مناسبات فیمابین در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و همچنین رایزنی در خصوص مسائل مهم منطقه خواهد بود .

وزیر امور خارجه کشورمان را در این سفر هیئتی سیاسی از وزارت امور خارجه همراهی می‌کند.

 

بودجه سال آینده نسبت به سال جاری نکات مثبت قابل توجهی دارد

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ شب گذشته (یکشنبه 19 دی) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درباره کسری واقعی بودجه ۱۴۰۱ گفت: بودجه سال آینده نسبت به سال جاری نکات مثبت قابل توجهی دارد. اما در جا‌هایی با استقراض همراه است.

 

وی افزود: این لایحه شامل ۳ بخش است؛ بخش اول ۶۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد، بخش دوم ۴۰۸ هزار میلیارد تومان فروش نفت، بخش سوم ۲۹۱ هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق توسعه، فروش شرکت‌ها و ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار است.

 

حاجی‌بابایی با اشاره به وجود ۱۴ موضوع کلیدی در بودجه سال آینده گفت: دولت باید برنامه‌های دقیق خود را در این موضوعات برای مجلس تشریح کند و ثابت کند که برای اقتصاد کشور مفید خواهند بود

 

باید فیلترهای زیادی را برای انتخاب اعضای شوراها در نظر بگیریم

مهدی جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور شب گذشته (یکشنبه 19 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ضرورت های شورای اسلامی شهر و روستا پاسخگویی، شفافیت، قانون مداری و اثربخشی و کارآیی و عدالت محوری است، افزود: نظارت شورایی باید ارتباط مستقیم با شوراها داشته باشد. در صورتی که نظارت ها کارآمد نبود هیأت های حل اختلاف شهرستان، استان و کشور ورود پیدا می کند.

 

جمالی نژاد با بیان اینکه هیأت های تصویب مصوبه های شوراهای اسلامی کشور با تخلفات در همان ابتدا به عنوان یک گلوگاه برخورد می کنند، خاطر نشان کرد: شورای عالی استان ها می تواند ارائه طرح های قانونی را داشته باشد ولی الآن این موضوع خیلی کم اتفاق می افتد.

 

وی با بیان اینکه باید بسیاری از قوانین اصلاح شود و فیلترهای زیادی را برای انتخاب اعضای شوراها باید در نظر بگیریم ولی اگر از ظرفیت های موجود هم خوب استفاده کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، گفت: دستاوردها و نتایج شکل گیری شوراها بسیار زیاد بوده است و باید این نهاد را تقویت کنیم.

 

هیچ نظارتی بر عملکرد شوراها وجود ندارد/ تاکید بر لزوم اصلاح قانون نظارت بر عملکرد شوراها

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی شب گذشته (یکشنبه 19 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه طبق قانون فعلی فقط بر انتخابات شوراها نظارت وجود دارد و بر عملکرد شورا نظارتی نیست، گفت: 5 اصل قانون اساسی به موضوع شورا پرداخته است و یکی از اصول اشاره می کند که مجلس قوانین مرتبط را تهیه می کند.

 

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی قانون انتخابات و وظایف شورای اسلامی و شهرداری ها و دهیاری ها را تنظیم و مصوب کرد و به تایید شورای نگهبان رسید، افزود: این قانون، دو نقش دارد یکی بخش نظارت بر انتخابات که بر عهده مجلس و بخش رسیدگی به شکایات و حل اختلافات که بر عهده قوه مجریه گذاشته است.

 

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه شورا از نظر قانون گذاری با مجلس ارتباط دارد و از لحاظ اجرایی با دولت، گفت: شورای نگهبان علاوه بر نظارت بر انتخابات، بر عملکرد نمایندگان مجلس هم نظارت دارد. در سطح 1413 شهر و بیش از 38 هزار روستا، شورا داریم.

 

جوکار با اشاره به اینکه پس از برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگان شورا، نظارتی بر عملکرد آنان وجود ندارد چه از سوی دولت و چه مجلس، گفت: هیئت های حل اختلاف داریم که به تخلفات در سطح ملی، استانی و شهرستانی رسیدگی می کنند اما بر عملکرد، نظارتی وجود ندارد. در اصلاح قانون که در دستور کار داریم، نظارت پیشین برای انتخابات و تعیین صلاحیت ها، در نظر گرفتیم و یک نظارت پسین در نظر گرفتیم که بر اساس آن هیئت های نظارت در سطح مرکز استان و شهرستان بر عملکرد شوراها نظارت خواهند داشت.

 

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با بیان اینکه باید اصلاح قانون شوراها انجام شود تا نظارت عالی بر عملکرد شوراها داشته باشیم، افزود: 3 بند قانونی را به موضوع شفافیت اضافه کردیم و در صورتی که تصویب شود موضوع بودجه، هزینه ها و درآمدهای همه شهرداری ها و شوراهای شهر در پایگاه اطلاع رسانی به اطلاع مردم خواهد رسید البته در حال حاضر این اتفاق نمی افتد

 

بودجه فعلی شورای عالی استان ها کم است/ باید توزیع قدرت انجام شود

پرویز سروری، رئیس شورای عالی استان ها شب گذشته (یکشنبه 19 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه موضوع شورای عالی استان ها، ظرافت های خاصی دارد، گفت: اصل 101 قانون اساسی، جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در برنامه عمرانی و رفاهی استان ها و نظارت بر اجرای هماهنگی آن ها را به عنوان علت تشکیل شورای عالی استان ها عنوان می کند.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس اصل 102 قانون اساسی شورای عالی استان ها می تواند در کنار دولت به طور مستقیم به مجلس، لایحه و طرح بفرستد، ادامه داد: با توجه به این نگاه قانون گذار، اما ابزار، امکانات و زمینه های مناسب برای شورای عالی استان ها برای نظارت بر دستگاه ها را به وجود نياوردیم.

 

سروری با بیان اینکه ارتباطاتی که در بعد تعاملی شورای عالی استان ها با دولت، مجلس و قوه قضاییه شکل می گیرد می تواند زمینه های نظارت قدرتمند شورای عالی استان ها را فراهم کند، افزود: نظارت به ابزاری نیاز دارد که این ابزار در اختیار شورای عالی استان ها نیست. بودجه شورای عالی استان ها برای امسال 38 میلیارد بوده که از این مقدار تا کنون حدود 19 میلیارد، محقق شده است.

 

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه شورای عالی استان ها، یک شورای ملی است، ادامه داد: مسئولان نظام قائل به این هستند که باید توزیع قدرت انجام شود، توزیع قدرت در عین شدت قدرت؛ و تنها جایی که می تواند این مسئله را به وجود بیاورد، شوراها هستند.

 

وی با اشاره به اینکه ترکیب شورای عالی استان ها بی نظیر است، افزود: نمایندگانی از روستاها، شهرها، شهرستان ها، استان ها، اقلیت و قومیت ها در شورای عالی استان ها حضور دارند. قانون گذار می خواهد قدرت در مجموعه شورا توزیع شود اما این اتفاق تاکنون نیفتاده شاید علت آن این است که شوراها دیر متولد شدند.

 

 

کد خبر 1135721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha