افزایش شانس دستیابی به راه حل در مذاکرات وین/سفر امیرعبداللهیان به عمان و قطر در راستای تحکیم سیاست همسایگی

زمین خواری بیشتر متوجه املاک دولتی است، افزایش شانس دستیابی به راه حل در مذاکرات وین، سفر به عمان و قطر در راستای تحکیم سیاست همسایگی دولت سیزدهم، ورود مجدد آمریکا در میان ۱+۴ منوط بر برداشتن تحریم ها برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، زمین خواری بیشتر متوجه املاک دولتی است، افزایش شانس دستیابی به راه حل در مذاکرات وین، سفر به عمان و قطر در راستای تحکیم سیاست همسایگی دولت سیزدهم، ورود مجدد آمریکا در میان ۱+۴ منوط بر برداشتن تحریم ها از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۲۱ دی است.

شانس دستیابی به راه حل در مذاکرات وین افزایش یافته است

روز دوشنبه سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از مذاکرات روسیه و آمریکا گفت: مذاکرات وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حال تسهیل است و شانس دستیابی به راه حل افزایش یافته است.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مذاکرات وین سرعت گرفته است. معتقدیم که شانس دستیابی به راه حل در چارچوب دورهای قبل شامل شش دوری که تا ۲۰ ژوئن برگزار شد، افزایش یافته و این مثبت است. همه طرف های مذاکره برای حل مشکلات باقی مانده آمادگی خود را نشان دادند. وی اشاره کرد که برای رسیدن به هدف نهایی، یعنی احیای توافق هسته‌ای ایران به شکل اولیه، طرح‌های مختلفی امکان‌پذیر است.

این دیپلمات ارشد خاطرنشان کرد: احتمالا رویکرد گام به گام مبتنی بر عمل متقابل برای رسیدن به هدف اصلی استفاده می شود. وی گفت: من می خواهم تأکید کنم که قرار نیست گام های میانی احتمالی جایگزین توافق اساسی شود، که باید به طور کامل بازیابی شود. طرف روسی در این راستا پیش می رود و در عین حال به ایرانی ها، آمریکایی ها و اروپایی ها کمک های سیاسی و دیپلماتیک می کند. این دیپلمات همچنین گفت: نیازی به تعیین ضرب الاجل برای دستیابی به تصمیم نهایی در مورد توافق هسته ای ایران نمی بیند.

در سوم ژانویه، هشتمین دور مذاکرات وین با هدف احیای برجام به شکل اولیه، پس از تعطیلات سال نو از سر گرفته شد. پس از نشست کمیسیون مشترک و کشورهای گروه ۵ (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه)، طرفین توافق کردند که کار روی پیش نویس این توافق را تسهیل کرده و آن را تا اوایل فوریه ۲۰۲۲ تکمیل کنند.

 

اقناع مشروط پزشکیان از توضیحات وزیر بهداشت و درمان

در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 21 دی ماه) مجلس شورای اسلامی سوال مسعود پزشکیان از بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان درخصوص عدم پایبندی به قانون برنامه و تعهد حین اخذ رای در بکارگیری نیروهای انسانی برای مدیریت دانشگاه‌های منتخب مطرح شد که در نهایت این نماینده پس از استماع توضیحات وزیر مربوطه، از پاسخ های وی به صورت مشروط قانع شد.

 

گفتنی است زهرا شیخی مبارکه سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در تشریح سوال پزشکیان از وزیر بهداشت گفت: جناب آقای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قبل از رأی اعتماد در کمیسیون تخصصی و صحن علنی تعهد کلامی دادند که در دانشگاهها و مدیریت های آن بر مبنای قانون برنامه عمل خواهند کرد و بحث تمام وقتی و تلاش در سیستم‌های دولتی تحت مدیریت خود را توسط افرادی که معتقد به قانون و عامل به آن هستند و منافعی در خصوصی نداشته باشند اعمال خواهند نمود. متاسفانه با انتخاب روسای دانشگاه تهران که فعال در خصوصی و سهامدار در آن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و مسئول بازرسی و ... که همگی خلاف تعهد و خلاف بیّن قانون می باشد و قابل قبول نیست.

 

زمین خواری بیشتر متوجه املاک دولتی است

مهدی اقبال، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شب گذشته (دوشنبه 20 دی) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما زمین خواری را بیشتر متوجه املاک دولتی دانست و گفت: اگرچه اشخاص حقیقی هم ممکن است از این پدیده آسیب ببینند.

 

وی با بیان اینکه در خصوص زمین خواری باید نظارت دستگاه های متولی زمین و املاک ازجمله وزارت راه و شهرسازی، دقیق تر شود، گفت: اگر در این امر اقدام پیشگیرانه داشته باشیم بهتر است و باید اسناد مالکیت را به صورت رسمی برای املاک صادر کنیم.

 

اقبال با اشاره به اینکه تاکنون طبق سیاست گذاری های صورت گرفته در سازمان ثبت اسناد، بالغ بر 125 میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی ثبت شده است، گفت: چنانچه املاک دارای سند رسمی باشد و این املاک دارای سند رسمی؛ کاداستری هم باشد دیگر مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت.

 

وی مشکل عمده اسناد ملکی را سندهای دفترچه ای عنوان کرد و افزود: سندهای منگوله دار یا دفترچه ای در طرح کاداستر قرار نگرفته است.

 

اقبال با بیان اینکه در حال حاضر در تمامی دفاتر ثبتی کشور تمامی دفاتر املاک موجود اسکن و به صورت الکترونیکی بایگانی شده است، ادامه داد: از  400/2/1 طبق تبصره ذیل ماده 35 آئین نامه ثبت اسناد و املاک، دفاتر مکلف شدند تا تمامی اسناد قانونی موجود در دفاترشان را اسکن کنند. دستورالعمل اجرایی این آئین نامه را بلافاصله تنظیم کردیم و به امضای ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رساندیم.

 

آسیب شناسی موضوع زمین خواری نیازمند صراحت است

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: آسیب شناسی موضوع زمین خواری نیازمند صراحت است. حدود 50 درصد از کل پرونده های ورودی به قوه قضائیه برابر با پرونده های ورودی کشور یک میلیارد نفری هندوستان است، علت آن هم بر می گردد به ثبت اسناد و املاک کشور و به نظر می رسد رؤسای قوه قضائیه توجه ویژه به ثبت در خصوص پیشگیری پرونده ها ندارند.

 

وی افزود: انتظار می رود در جلسات سران قوا مشکلی از مردم حل شود. یکی از این مشکلات می تواند مشکل ثبت اسناد و املاک باشد.

 

ابوترابی اسکن 60 درصد از دفاتر موجود در دفترخانه های رسمی را در مقابل تمام استان های کشور آن هم در مدت شش ماه فاجعه عنوان کرد و گفت: اگر با همین سرعت کار انجام شود، 10 سال آینده هم پروژه اسکن مدارک تمام نمی شود.

 

ابوترابی با بیان اینکه مجلس این قول را به مردم می دهد که اگر ظرف مدت یک سال تا اردیبهشت سال آینده تمام دفاتر دفترخانه ها اسکن نشود، گفت: مجلس از بُعد نظارتی برخورد قانونی خود را طبق اصل 90 قانون اساسی با متخلفان انجام دهد.

 

وی در خصوص موضوع کاداستر هم گفت: تا پایان سال 98 پروژه کاداستر باید اتفاق می افتاد اما در حال حاضر فقط در چهار درصد شهرهای کمتر از 25 هزار نفر کشور این پروژه انجام گرفته و از ابتدای امسال هم فقط یک درصد از پروژه کاداستر پیش رفته و انجام شده است. در این راستا نباید بودجه را بهانه کرد زیرا برای اجرای این پروژه زیرساخت های لازم و کافی وجود داشته است.

 

سفر به عمان و قطر در راستای تحکیم سیاست همسایگی دولت سیزدهم است

حسین امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران در دوحه پایتخت قطر با تشریح جزئیات سفر روز دوشنبه خود به عمان، افزود: در این سفر درخصوص برخی موضوعات دو جانبه هم با جناب نخست وزیر و هم با همتای خودم گفت وگو کردم.

او ادامه داد: در مورد همکاری های سیاسی دوجانبه و رایزنی درخصوص برخی موضوعات مشترک گفت وگوهایی صورت گرفت.

وی اظهار داشت، در حوزه اقتصادی، موضوع از سرگیری حرکت لنج‌های دو کشور با توجه به مهار کرونا مورد توجه ما بود و طرف عمانی نیز قول داد که این مساله را پیگیری کند تا در آینده نزدیک شاهد از سرگیری حرکت لنج های دو کشور برای تبادل کالا باشیم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: درخصوص سرمایه گذاری مشترک در حوزه های مختلف از جمله سرمایه گذاری در بندر چابهار جمهوری اسلامی ایران نیز با هم گفت وگو کردیم.

وی تصریح کرد، یکی از مشکلاتی که برای اتباع دو کشور در انجام امور تجاری و فعالیت های مردمی وجود دارد از سرگیری پروازهای ایران ایر و عمان ایر بود که این موضوع با جناب نخست وزیر مطرح و توافق شد که اقدامات لازم در این باره از سر گرفته شود.

امیرعبداللهیان گفت: در مورد مسائل منطقه ای از جمله تحولات در یمن، افغانستان و مساله فلسطین هم با یکدیگر گفت وگو کردیم و در سطح بین المللی نیز با توجه به مذاکرات هسته‌ای و مذاکره برای لغو تحریم‌ها در وین، گفت وگوی مفصلی با نخست وزیر و همتای خودم داشتم.

وی افزود: همانطور که می دانید در گذشته عمانی ها برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات در قالب برجام هم در سطح چند جانبه و هم در ارتباط با برخی از طرف های غربی ایفای نقش می کردند و عمانی ها همچنان برای اینکه این مذاکرات به نتیجه خوب و پایداری برسد از نیات صادقانه برخوردارند و تلاش های دیپلماتیک خودشان را برای کمک به میز مذاکرات در دستیابی به یک توافق خوب ادامه می‌دهند.

امیرعبداللهیان در ادامه درباره اهداف سفر خود به قطر نیز گفت: من در قطر ابتدا با جناب آقای امیر و سپس با همتای خودم گفت وگو خواهم داشت و به طور طبیعی در این کشور هم برخی موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه ما است.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه فرصت هایی در قطر وجود دارد تصریح کرد، در گذشته درباره بازی های جام جهانی گفت وگوهایی انجام شده است و ما در خصوص اینکه از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی و امکاناتی که جمهوری اسلامی ایران دارد و قطر می‌تواند از آن استفاده کند، گفت وگو خواهیم کرد.

 

ورود مجدد آمریکا در میان ۱+۴ منوط بر برداشتن تحریم ها است

پس از تلاشهای فراوان تیم مذاکره کننده ایران در دولت  یازدهم و دوازدهم در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ شمسی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد و این شیوه رفتاری امریکا، عدم اعتماد ایران به غرب و امریکا را ثابت کرد اما تنها پس از گذشت مدتی کوتاه پس از روی کار آمدن دولت و رییس جمهور جدید آمریکا جو بایدن برای ورود مجدد به مذاکره اظهار تمایل کرد اما این ورود باید از سوی کشورهای عضو گروه مذاکره کننده( چین روسیه ، فرانسه ، آلمان و ایران مورد توافق قرار داشته باشد که در این میان جمهوری اسلامی با توجه به نقض پیمان از سوی آمریکایی ها باید تضمین لازم مبنی بر تکرار خروج مجدد امریکا از برجام را داشته باشد در همین رابطه گفتگویی با حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی  و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در مورد روند جدید مذاکرات به شرح زیر ارایه می شود.

 

روند مذاکرات در دولت جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟

روند مذاکرات در دولت جدید بر اساس مطالعه مذاکرات قبلی و پیش نویس ها و متون پیاده شده قبلی و شناسایی نقاط قوت و ضعف مذاکرات قبلی و تجربه ای است که در گذشته از نحوه تعامل و برخورد با 5+1 داشته ایم و بر این اساس روند مذاکرات تنظیم شده است.

 

در مذاکرات جدید چگونه می توان نقاط ضعف گذشته را جبران کرد؟

برای اینکه نقاط ضعف گذشته جبران شود اولا تیم کارشناسی در کنار مذاکره کنندگان از رشته های متخصص، حقوق و مسایل بین الملل در کنار مذاکره کنندگان قرار گرفت تا با مشورت گیری از این تیم کارشناسی بتوانیم مذاکرات را قوی تر، با برنامه و بر اساس حفظ منافع ملی دنبال کنیم تا دیگر اشتباهات گذشته تکرار نشود.

 

موقعیت ایران در مذاکرات جدید چگونه است؟

جمهوری اسلامی موقعیت خود را در مذاکرات به گونه ای تقویت کرده است که با فعالیت های میدانی در عرصه پیشرفت فعالیت های هسته ای توانسته است دست برتر را در مذاکرات داشته باشد و نکته دوم این است که هرگونه وابستگی مشکلات اقتصادی کشور به برجام را توانست قطع کند و در افکار عمومی و در ذهن طرف مقابل که تصور نکند که با تحریم و این گونه مسایل می تواند فشار سیاسی بر ایران را برای تغییر موضع در مذاکرات وارد کند.

 

ارزیابی جمهوری اسلامی از مذاکرات قبلی چیست؟

در نهایت سندی در جمهوری اسلامی ارایه شد که نشان دهنده آن بود که مذاکرات قبلی را قبول ندارد و اشکالات متعددی بر آن وارد می داند و بنابراین مسیر جدیدی را باید غربی ها در مذاکره در پیش بگیرند و توقع نداشته باشند که ایران هرچه آنها گفته اند را به راحتی می پذیرد. با این سیاست جمهوری اسلامی از موضع تهاجم و انفعال تیم مذاکره کننده خارج شد و کاملا مصمم برای مذاکره و حل و فصل مسئله و مهم تر از همه محدود کردن موضوع مذاکره به رفع تحریم ها و پرداختن به موضوع هسته ای و فعالیت های هسته ای ایران ادامه مسیر داد و این امر در مذاکرات دنبال شد.

 

تصور غربی ها از تیم مذاکره کننده ایران چیست؟

ابتدا غربی ها تصور می کردند که تیم مذاکره کننده ایران می خواهد ادامه زیرساخت های قبلی را طی کند اما متوجه شدند که آن زیرساخت ها، زیرساخت هایی نیستند که بتوان ساختمان بزرگ تر را بر روی آن بنا کرد، به همین دلیل مجبور شدند کوتاه بیایند و از دیدگاه خود و خواسته های قبلی خود، کناره گیری کنند و جمهوری اسلامی توانست بخشی از خواسته های خود را به آنها بقبولاند و روند مذاکرات به نظر می رسد اگرچه روند سختی است و قرار است غربی ها این شرایط جدید را بپذیرند و خود را با آن وفق دهند اما از علایم و آثار این مذاکرات اکنون مشاهده می شود که غربی ها از مواضع قبلی خود قدری عقب نشینی کردند و پافشاری ایران در رفع تحریم ها و نگه داشتن آمریکا پشت درب مذاکرات موجب تشنگی بسیار وافر آمریکا برای مذاکره مستقیم شده است.

 

امروز می بینیم از طریق عراق، عمان و حتی روسیه و چین نیز واسطه می فرستند تا آمریکایی ها بتوانند مذاکرات مستقیمی را با تیم ایرانی دنبال کنند و اختیاراتی که تیم مذاکره کننده غربی ها در طی این مدت داشته است، حاکی از آن است که بدون اجازه آمریکا اصلا نمی توانند تصمیم بگیرند و موضعی را اتخاذ کنند و به طور مرتب مجبورند هر جلسه ای که برگزار می شود نتیجه را به اتاق آمریکایی ها داده و با آنها در میان گذاشته و از آمریکایی ها اجازه بگیرند.

 

 

کد خبر 1136105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha