ساخت سر پناه سامان می گیرد/ مشارکت ۴۰ هزار گلستانی در طرح جهش تولید مسکن

خبرگزاری بیش از ۴۰ هزار نفر از اهالی گلستان با ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن امیدوارند بتوانند در دولت سیزدهم صاحب سرپناه شوند.

خبرگزاری شبستان- گرگان، تقریبا دو ماه تا سال نو فرصت باقی مانده و برخی خانواده ها از هم اکنون به فکر نونواری اثاثیه و دکوراسیون خانه وحتی البسه نوروزی هستند، اما مولود خانم  دغدغه بزرگتری در ذهن دارد. آخر فروردین مهلت اجاره خانه اش به پایان می رسد و صاحبخانه به وی گفته که باید منزلش را در زمان مقرر خالی کند.

 

مولود خانم چند روزی است که بعدازظهرها که از کار در شرکت فارغ می شود راهی بنگاه ها و مشاورین املاک گرگان می شود تا شاید بتواند بر اساس پول پیش و اجاره مدنظرش برای خود و همسر از کارافتاده اش سرپناهی اجاره کند.

 

مولود خانم همه ساله و پس از اتمام مهلت اجاره، مجبور بود که به علت افزایش قیمت کرایه خانه، منزل کوچکتری اختیار کند اما گرانی های امسال برایش غیر قابل تصور است گویا امسال علاوه بر اینکه باید سرپناهی کوچکتر تهیه کند، گویا باید در محلات حاشیه شهر به دنبال خانه باشد، زیرا با 50 میلیون تومان پول پیش و 2 میلیون اجاره، واحدی برای سکونت در شهرک های اقماری گرگان هم یافت نخواهد شد و مولود خانم باید در محلات کم برخوردار و حاشیه شهر خانه ای کرایه کند.

 

وی که مجبور است هفته ای دو نوبت شوهرش را برای دیالیز به بیمارستان مرکز شهر ببرد، هزینه رفت و آمد برایش خیلی مهم است، باید محله ای را انتخاب کند که علاوه بر اینکه قیمت اجاره خانه پایین باشد، اتوبوس و تاکسی در دسترس باشد.

 

مولود خانم چند هفته ای است که در طرح جهش مسکن ثبت کرده است و امیدوارم است با پولی که از فروش زمین خود در روستا بدست آورده است بالاخره بتواند صاحب خانه شود و از سرگردانی و اسباب کشی خلاص شود.

 

مولود خانم  امیدوار است در این دولت  دوران سر زدن به بنگاه های املاک به پایان برسد و بتواند در یکی دو سال آینده صاحب سرپناه شود.

 

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم در خصوص آخرین آمار ثبت نامی ها در طرح جهش تولید مسکن اظهارکرد: با ۱۶ هزار و ۴۴۱ نفر در گرگان، دو هزار و ۳۵۲ نفر در آزادشهر، دو هزار و ۸۷۱ نفر در آق قلا، دو هزار و ۳۷۵ نفر در بندرترکمن، ۶۶۲ نفر در بندرگز، ۱۵۶ نفر در جلین، دو هزار و ۴۰ نفر در علی آبادکتول، هزار و ۷۴۶ نفر در گمیش تپه، دو هزار و ۳۶۰ نفر در مراوه تپه، چهار هزار و ۶۵۴ نفر در مینودشت، هزار و ۲۷۴ نفر در کردکوی، هزار و ۳۵۳ نفر در خان ببین، هزار و ۴۶۹ نفر در فاضل آباد ثبت نام کرده اند.

 

حسین محبوبی گفت: در مجموع ۴۲ هزار و ۹۹ گلستانی در سامانه ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۹۳۳ نفر واجد شرایط شناخته شدند که با ارزیابی و پالایش شمار متقاضیان واجد شرایط بیشتر خواهد شد.

 

عضو انجمن انبوه سازان کشورهم معتقد است: اگر می‌خواهیم طرح جهش تولید مسکن را با کیفیت انجام دهیم باید به تک تک جزئیات آن توجه کرده و اگر در این زمینه دقت نشود ممکن است فاجعه ایجاد کند.

 

سید محمد مرتضوی افزود: برای موفقیت در چنین طرح هایی باید سال‌های اولیه را با شتاب کمتری حرکت کرده و به تدریج به هدف یک میلیون واحد در سال برسیم.

 

وی بیان کرد: الزامی نیست که طرح جهش تولید مسکن در چهار سال اجرا شود، بلکه کسری های مسکن را می‌توانیم طی ۱۰ سال برطرف کنیم، همان طور که در طرح جامع مسکن هم دوره ها طولانی تر در نظر گرفته شده است.

 

مرتضوی افزود: مدیران ارشد قوه مجریه در این طرح باید قیمت ها را واقعی اعلام کنند، با استفاده از آن چیزی که در بازار مصالح در جریان است زیرا قیمت فولاد، سیمان و غیره مشخص بوده و نیاز به کشف ندارد و دستمزدها و نرخ سود بانکی هم امری مشخص بوده در نتیجه قیمت تمام شده به راحتی قابل احصا است.

 

رئیس انجمن انبوه سازان گلستان گفت: اگر تصور می کنیم که صنعتی‌سازی به طور مستقیم هزینه تولید مسکن را کاهش می دهد در شرایط امروز چنین معادله ای برقرار نیست و ما نمی‌توانیم با صراحت و با اعداد و ارقام ثابت کنیم که چنین ارتباطی وجود دارد.

 

وی تصریح کرد: صنعتی سازی سرعت ساخت را افزایش داده و باعث می شود از تورمی که ناشی از افزایش قیمت ها و دستمزدها سالانه هستیم، عبور می کنیم.

 

مرتضوی ادامه داد: کاهش زمان سبب می شود ما از تورم پیش بینی نشده عبور کنیم مخصوصاً در شرایط فعلی که معادلات اقتصادی پیچیده شده و نمی توان قیمت مسکن را پیش بینی کرد.

 

محمدحسن احمدی یکی از فعالان بازار مسکن در گفتگو شبستان گفت: افزایش قیمت مصالح و به تبع آن قیمت تمام شده مسکن سبب شده تا بخش زیادی از اقشار مختلف جامعه  توان خرید مسکن را از دست بدهند.

 

وی افزود:  پس از اعلام شرایط طرح جهش مسکن جنب و جوش های مردم در بازار مسکن افزایش یافته است و مردم علاقه مند به حضور و ثبت نام در این طرح بودند.

 

احمدی افزود: شرایط فعلی موجب شده تا مقدمات  برای حضور مردم  در بازار فراهم شود و ما امروز احساس می کنیم کسانی که قشر مصرفی هستند تمایل به حضور در بازار دارند و این مسئله بسیار مهم است.

 

وی گفت: طرح جهش مسکن بهترین فرصت برای کسانی است  که به دنبال خرید سرپناه هستند و انشالله با همراهی همه مجموعه های دولتی و خیرین این طرح به نتیجه خواهد رسید.

 

استاندار گلستان هم اجرای طرح جهش تولید مسکن را حائز اهمیت دانست و گفت: اگر چنان چه فعالان بازار مسکن استان الگوهای مناسبی در طرح جهش تولید مسکن دارد می تواند با ارائه آن به مدیران ملی به موفقیت این طرح کمک کند.

 

علی محمد زنگانه بیان کرد: همراهی خیرین مسکن ساز در این پروژه در پیشرفت آن موثر است و دولت با همه توان برای موفقیت آن تلاش می کند.

 

وی بیان کرد: هرچه گفتگو بین دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران افزایش یابد اختلاف سلیقه ها کمتر و مشکلات سریع تر مرتفع خواهند شد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، براساس اصل ۳۱ قانون اساسی همه مردم ایران حق برخورداری از مسکن مناسب را دارند و دولت مکلف است در راستای تحقق این اصل قانون اساسی به منظور تامین مسکن برای اقشار مختلف جامعه به ویژه اقشار ضعیف و کارگران تمهیدات لازم را بیاندیشد.

 

از مدت‌ها قبل قوانین متعددی مانند تعاونی های مسکن، مسکن مهر، مسکن اجتماعی و بالاخره طرح جهش تولید مسکن برای تامین مسکن دیده شده است که با وجودهمه ثمرات موجود، ولی  این طرح ها نتوانتسندکمبود  و خلا های مسکن را جبران کنند.

 

اینک مردم امیدوارند در دولت سیزدهم آرزوی خانه دار شدن آنها به واقعیت تبدیل شود.

 

کد خبر 1136513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha