افزایش ۸۷ درصدی کشف کالای قاچاق در آذربایجان شرقی

سرهنگ دهقانی گفت: شاهد افزایش ۸۷ درصدی کشف کالاهای قاچاق طی ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم که ارزش مالی کالاهای کشف شده نیز ۲۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، سرهنگ «قاسم دهقانی» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به این‌که پلیس امنیت اقتصادی در سال ۱۳۹۸ بنا به دستور صریح رهبر معظم انقلاب آغاز به فعالیت کرد، اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در حوزه‌ی پلیس امنیت اقتصادی مطرح است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که بیش از ۸۰ درصد قاچاق کالا و ارز از طریق مبادی رسمی کشور انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: به هر میزان که در حوزه‌ی پیشگیری از قاچاق هزینه کنیم، شاهد نتایج موثر آن در جامعه خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که در زمینه پیشگیری و مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه موفق عمل کرده ایم، تصریح کرد: در گذشته یکی از دغدغه‌های ما بحث قاچاق موبایل بود اما بدون اینکه هزینه‌ی بسیاری در این حوزه صرف شود با آغاز رجیستری گوشی‌های همراه از طریق اداره‌ی مخابرات تقریباً قاچاق این حوزه به صفر رسید. 

دهقانی با بیان این‌که در زمینه‌ی کشف کالاهای قاچاق طی ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۷ درصد افزایش داشتیم که ارزش مالی کالاهای کشف شده نیز ۲۰۰ میلیارد تومان است. یک هزار و ۳۶۰ فقره پرونده در حوزه‌ی قاچاق کالا نیز تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت.

وی با بیان این‌که ۷۶۷ دستگاه خودرو قاچاق نیز کشف و ضبط شده است؛ افزود: طی ۹ ماه سال جاری ۳۹۴ فقره پرونده‌ بالای ۱۰۰ میلیون تومان، ۴۴ فقره پرونده‌ی بالای ۵۰۰ میلیون تومان و هفت باند فعال مجرمین در حوزه‌ی قاچاق کالا و ارز دستگیر شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که در سال جاری شاهد افزایش قاچاق در زمینه‌ی تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و دارو بودیم، تصریح کرد: در زمینه دستگاه‌های رمز ارز متاسفانه اطلاع‌رسانی کاملی انجام نشده است، تا به امروز هیچ دستگاه رمز ارز باندی وارد کشور نشده است و تمامی دستگاه‌های موجود به صورت غیرقانونی ‌و قاچاق وارد شده‌اند.

دهقانی خاطرنشان کرد: برای تمام کسانی که به صورت غیرقانونی در این زمینه فعالیت دارند؛ دو پرونده در این زمینه ایجاد می‌شود؛ پرونده‌ی قاچاق و سرقت برق چراکه ۹۹.۵ درصد این دستگاه‌ها از برق قانونی استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: بر اساس این ضوابط افراد در هر مکانی اجازه‌ی استفاده از این دستگاه‌ها را ندارند و طبق تصمیم سازمان صمت، شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد برای استفاده از این دستگاه‌ها در نظر گرفته شد تا خطری برای برق شهری نداشته باشد همچنین این افراد باید عوارض گمرکی خود را نیز پرداخت کنند تا بدون هیچ دغدغه‌ای اقدامات خود را انجام دهند. 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که طی ۹ ماه سال جاری ۴ هزار و ۸۶۳ دستگاه استخراج رمز ارز در استان کشف شده است، افزود: آذربایجان شرقی استانی قاچاق‌خیز نیست اما در مسیر قاچاق قرار دارد، از این رو یکی از نگرانی‌های ما استفاده از ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد است. 

کد خبر 1137125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha