کسب دو نشان ملی صنایع دستی توسط هنرمندان ملایری

جلیلی گفت: هنرمندان صنایع دستی ملایری موفق شدند ۲ نشان ملی برای نقش قالی جوزان با رنگ گیاهی و تراش سنگ دریافت کنند.

«ابراهیم جلیلی»در گفت و گو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان ملایر شناسایی شده که بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه جلسه داوری مهر اصالت ملی در روز 20 دی ماه با حضور کارشناسان صنایع دستی و با شرکت استان های غرب کشور در کرمانشاه برگزار شد افزود: در این راستا از شهرستان ملایر نقش قالی جوزان با رنگ گیاهی و کار اسماعیل حسینی نسب و همچنین تراش سنگ با طرح کریم خان کار حسین عسگری موفق به دریافت مهر اصالت ملی صنایع دستی شدند.

وی گفت: در فرش نقش جوزان ، حسینی نسب از رنگ های گیاهی که در شهر ملایر رنگرزی شده استفاده شده است.

 وی با بیان اینکه  نقشه فرش جوزان ملایر به همراه نقشه نهاوند و نقشه مهربان دارای نشان جغرافیایی هستند  و نقشه فرش جوزان ملایر در میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است افزود:  این فرش به علت استفاده از مواد اولیه درجه یک، کار سنتی و ظرافت بافت و اصالت طرح توانست نشان ملی صنایع دستی را دریافت کند..

جلیلی بیان کرد: در قسمت تراش سنگ، انگشتر ساخته شده توسط آقای عسگری توجه داوران را به خود جلب کرد در نگین این انگشتر از سردیس کریم خان استفاده شده است که به نوعی نماد ملایر بوده این سردیس از جنس سنگ کوارتز است  که از معادن شهرستان ملایر استخراج شده  و دارای رکاب نقره با طرح انگور است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر تصریح کرد:  این اثر به علت ظرافت و استفاده از نماد های بومی و همچنین کیفیت بالای ساخت توانست نشان ملی صنایع دستی را دریافت کند.

 

کد خبر 1137202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha