برگزاری نشست ستاد نماز جمعه یاسوج و آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد

نخستین نشست ستاد نماز جمعه یاسوج و آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد به منظور بررسی راهکارهای لازم در زمینه اجرای برنامه های فرهنگی و تاثیرگذار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، برای نخستین بار نشست مشترک رئیس و برخی از اعضای ستاد نماز جمعه یاسوج با مسئولان فرهنگی و آموزشی شهر یاسوج (آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد) با حضور رئیس، معاون و کارشناسان آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد.

 

«کورش دلشاد» در این نشست به ارزش نماز و تقویت روحیه نماز خوانی اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی ترین وظیفه حاکمان اسلامی، حکمرانی مطلوب جامعه و برپایی نماز بوده که در آیات و روایات بسیاری برآن تاکیده شده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد به اهمیت نماز اشاره کرد و افزود: کلمه «صلوه» اهمیت بسیاری داشته و با معانی مختلف در آیات قرآن (حدود 68 مرتبه) بیان شده و این نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه نماز باید به موقع و در وقت معین اقامه شود، اظهار کرد: امام جعفر صادق (ع) در روایتی برای نماز بیش از چهار هزار حد ذکر کرده اند.

 

دلشاد یکی از دغدغه ها و منویات اصلی مقام معظم رهبری را تقویت فرهنگ اقامه نماز و برپایی آن در جامعه اسلامی دانست و به راهکارهای برپایی نماز اشاره کرد و گفت: هماهنگی و تعامل دستگاه های فرهنگی در راستای برپایی این فریضه مهم الهی یک ضرورت است که باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: بهترین راه تربیت اسلامی، توجه به نماز و اقامه آن است، ضمن اینکه نماز باعث شکوفا کردن فطرت درونی انسان می شود.

 

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش در زمینه شکوفا کردن فطرت درونی دانش آموزان با ترویج و نهادینه کردن فرهنگ نماز و تقویت روحیه عبادت و بندگی نقش بی بدیلی داشته و دارد.

 

دلشاد یادآور شد: در سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش توجه به امر نماز مورد تاکید قرار گرفته و با توجه به تشکیل ستاد همکاری مشترک حوزه و آموزش و پرورش، این مهم در دستور کار قرار دارد.

 

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد به دیگر راهکارها در زمینه برپایی نماز اشاره کرد و گفت: حضور روحانیون توانمند و مجرب، به روز، تقویت روحیه اقامه نماز بین اولیای دانش آموزان، برگزاری جشن های تکلیف، استفاده از ظرفیت برنامه شاد و ... در این زمینه موثر است.

 

حجت الاسلام «امیر مردانی» هم در این نشست، آسیب های اجتماعی موجود در جامعه را محصول جهل و نادانی و عدم توجه توجه به مسئله مهم علم و دانش دانست.

رئیس ستاد نماز جمعه یاسوج در ادامه، ضمن تاکید بر اینکه نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر محسوب می شود، گفت: بزرگ ترین اجتماع در هر شهر، برپایی نماز جمعه و حضور باشکوه مومنین و نمازگزاران در این آئین معنوی و سیاسی است.

 

وی ضمن اذعان به اینکه تاکنون به درستی نتوانستیم در راستای جذب نوجوانان و جوانان به این پایگاه معنوی فعالیت کنیم، افزود: در این راستا برنامه های مختلفی در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با همکاری و همراهی سایر نهادهای فرهنگی و انقلابی از جمله آموزش و پرورش بتوانیم در این راستا گام برداریم.

 

مردانی حضور طلاب متخصص و آموزش دیده در مدارس را یک ضرورت دانست و گفت: نشست های آموزش و پرورش با ستاد نماز جمعه جهت دست یابی به نتایج مطلوب و عملی باید به صورت مستمر و کارشناسی شده برگزار شود، تا شاهد نتایج تاثیرگذار فرهنگی آن در جامعه باشیم.

 

«غلامحسین قاسمی» نیز در این نشست، گفت: آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی بوده که فعالیت های آن از مهد کودک آغاز و پایه آن نیز آموزش در همه زمینه ها است.

 

معاون فرهنگی ستاد نماز جمعه یاسوج به بحث کرونا و آسیب های اجتماعی موجود اشاره کرد و افزود: بخشی از خشونت های امروز جامعه محصول استفاده نامطلوب از فضای مجازی است.

وی گفت: یکی از اولویت های اصلی دستگاه های فرهنگی ورود به این حوزه (فضای مجازی) و ارائه راهکارهای عملی در این زمینه است.

 

قاسمی با اشاره به تشکیل گروه فعالان فرهنگی، گفت: احساس می شود جامعه بهره مندی لازم را از حوزه فرهنگ و فعالیت های مطلوب فرهنگی ندارد و باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.

 

گفتنی است در این نشست که برای نخستین بار در تاریخ ستاد نماز جمعه به همت آموزش و پرورش و این ستاد تشکیل شد، مباحثی از جمله راهکارهای تشویق جوانان و نوجوانان به نماز، شرکت آنها در نماز جمعه، برگزاری مطلوب نماز جمعه، راهکارهای اثرگذاری برنامه های فرهنگی بین ستاد نماز جمعه و آموزش و پرورش و .... مطرح و مقرر شد این نشست ها به صورت مستمر با پیگیری کارشناسان برگزار شود.

 

 

 

 

کد خبر 1137309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha