رسانه ملی ظرفیتی موثر برای مشارکت مردم در بخش‌های مختلف کشاورزی است

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان گفت: رسانه ملی ظرفیتی موثر برای جلب اعتماد و مشارکت مردم در بخش‌های مختلف کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، جعفر عبدالملکی مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان در جلسه قرارگاه استانی امنیت غذایی استان با اعلام آمادگی همکاری و استفاده از ظرفیت رسانه ملی در استان کردستان گفت: توجه و حفظ محیط زیست مشارکت همه دستگاهها را می‌طلبد.

 

 

وی افزود: با استفاده از ظرفیت رسانه ملی می‌توان در بحث آموزش و تقویت اقتصاد روستا‌ها اقدامات خوبی انجام داد.

 

 

عبدالملکی گفت: صدای مرکز کردستان ۵۴ درصد مخاطب خانگی دارد و آمادگی کامل برای پخش هرگونه برنامه در آموزش، ترویج و جلب اعتماد و مشارکت مردم در بخش‌های مختلف کشاورزی را داریم.

 

 

معرفی پروژه‌های اشتغال‌زایی حوزه کشاورزی مهاجرت معکوس از شهر به روستا را بدنبال دارد

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این جلسه گفت: معرفی پروژه‌های اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی موجب مهاجرت معکوس از شهر به روستا می‌شود.

 

 

 محمد فرید سپری اعلام کرد: جهاد کشاورزی برای تقویت اقتصاد پایدار در روستا‌ها، از مشاغل زود بازده از قبیل نوغانداری حمایت می‌کند، چرا که مشکلات حاشیه نشینی و مهاجرت به حداقل خواهد رسید.

 

 

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان در بخش کشاورزی، بر لزوم پرورش کرم ابریشم و ایجاد باغات توت تاکید کرد و افزود: علاوه بر آموزش، اراضی ملی نیز در اختیار کسانی که در این زمینه فعالیت کنند قرار داده می شود.

 

 

سپری با توجه به اهمیت تامین امنیت غذایی و حفظ امنیت در جامعه عنوان کرد: اگر به وسیله ایجاد شغل‌هایی همچون پرورش کرم ابریشم بتوانیم اقتصاد پایدار در روستاها ایجاد کنیم مشکلات حاشیه‌نشینی و مهاجرت از روستاها هم به حداقل می‌رسد.

 

 

تغذیه پرورش کرم ابریشم نیازمند تولید نهالستان‌های توت اصلاح شده است

 

 

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه گفت: مشکل اصلی این عرصه کمبود نهالستان‌های توت اصلاح شده است که تنها منبع تغذیه پرورش کرم ابریشم به شمار می‌رود.

 

 

وی افزود: پرورش کرم ابریشم از شغل‌هایی است که در کنار فعالیت دامداری، باغداری و زراعت، می‌تواند توسط هر یک از اعضای خانواده به عنوان شغل دوم  انجام پذیرد.

 

 

حسامی اظهار داشت: صنعت نوغانداری هزینه‌بر نیست و می‌تواند در طول 45 روز علاوه بر بازگشت سرمایه، به ازای پرورش هر 20 جعبه تخم نوغان بالغ بر 50 میلیون تومان سود عاید خانوار نماید.

 

 

وی تعداد نهال توت مورد نیاز به ازای هر هکتار را 4 هزار تا 11 هزار اصل نهال با توجه به فاصله طولی نهال ها ذکر کرد و افزود: واحد نوغانداری بر اساس جعبه تخم نوغان است و در هر جعبه 26 هزار تا 27 هزار تخم نوغان وجود دارد که درصورت عدم وجود تلفات، از هر تخم نوغان دو گرم پیله و از هرجعبه 50 کیلوگرم پیله‌تر ابریشم تولید می‌شود.

 

 

حسامی به تنها منبع تغذیه کرم ابریشم که برگ درخت توت  است اشاره و اظهار کرد:  ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم برگ درخت توت نیاز پرورشی هر جعبه کرم ابریشم در طول دوره تولید را تامین می‌نماید.

 

 

مدیر امور طیور، زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی کردستان میانگین کشوری تولید پیله‌تر را به ازای هر جعبه تخم نوغان 35 کیلوگرم عنوان کرد که معمولا   60 درصد این پیله تر، رطوبت بوده که بعد از خشک شدن 40 درصد از وزن پیله باقی می‌ماند.

 

 

وی مقدار پیله تولیدی 20 جعبه تخم نوغان را به طور متوسط ۷۰۰ کیلو گرم برشمرد و خرید  تضمینی محصول توسط مرکز توسعه نوغانداری کشور را از مزایای این شغل عنوان کرد.

 

 

مدیر امور طیور، زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: امسال هر کیلو پیله‌تر 130 هزار تومان و پیله خشک 325 هزار تومان بفروش رفته است.

 

 

حسامی میزان درآمد در هر هکتار(20جعبه) را 91 میلیون تومان و میزان هزینه‌ها را 41 میلیون تومان اعلام کرد که 50 میلیون تومان درآمد خالص در یک دوره 45 روزه را عاید نوغاندار می‌نماید.

 

 

مدیر امور طیور، زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم افزود: از سال96 نوغانداری در کردستان به عنوان یک شغل ترویج  پیدا کرده که برگزاری دوره‌های آموزشی و توزیع 17 هزار اصله نهال توت اصلاح شده و توزیع 53 جعبه تخم نوغان با میانگین تولید هر جعبه 20 کیلو پیله‌تر ابریشم از مهمترین اقدامات جهاد کشاورزی در این زمینه است.

 

 

وی مشکل اصلی این عرصه را کمبود نهالستان‌های توت اصلاح شده عنوان کرد که تنها منبع تغذیه پرورش کرم ابریشم است.

 

 

مدیر امور طیور، زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم اظهار داشت: اکنون 269 هکتار توت با هدف تولید میوه توت بصورت غیر متراکم در استان داریم که برای پرورش کرم ابریشم باید از نهال‌های توت اصلاح شده کن موجی استفاده کرد.

 


حسامی افزود: اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد زمان مناسب برای پرورش کرم ابریشم است و زمین‌های پایاب سدها و همچنین شهرستان‌های شرق استان هم مستعد ایجاد  توتستان مخصوص توسعه نوغانداری هستند.

کد خبر 1137393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha