ارایه بسته پیشنهادی وزارت صمت در زمینه رفع موانع تولید/ زندان را باید به کارگاه تولیدی کرامت‌محور تبدیل کرد

بازدید دادستان تهران از دادسرای جرایم اقتصادی، زندان را باید به کارگاه تولیدی کرامت‌محور تبدیل کرد، ارایه بسته پیشنهادی وزارت صمت در زمینه رفع موانع تولید، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای عازم وین شد برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، بازدید دادستان تهران از دادسرای جرایم اقتصادی، زندان را باید به کارگاه تولیدی کرامت‌محور تبدیل کرد، ارایه بسته پیشنهادی وزارت صمت در زمینه رفع موانع تولید، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای عازم وین شد از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۷ دی است.

زندان را باید به کارگاه تولیدی کرامت‌محور تبدیل کرد

جمعی از کارآفرینان کشور در نشستی با حضور دکتر غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و با محوریت توسعه حوزه اشتغال و اشتغال‌زایی در زندان‌ها به گفتگو و تبادل‌نظر نشستند.

در این نشست محمدی با تأکید بر اینکه در زندان‌های کشور مکلف به امور اجرایی مددجویان ساکن در زندان‌ها هستیم، گفت: اغلب مددجویان کشور به واقع نیازمند مشاوره‌های فکری و حتی کمک‌های مادی هستند که باید در هردو جهت به آنان کمک کرد.‌

*با اشتغال کاری کنید که زندانیان به حیات طیبه‌‍شان دست یابند

وی تصریح کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که نباید از همسایه خود غافل شویم و بالتبع یکی از این همسایه‌ها نیز زندان و زندانیان است. پس لازم است با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی مثل اقدامات کارآفرینی و یا کمک‌های خیرین و نیز همکاری سایر دستگاه‌ها کاری کنیم که این افراد بتوانند به حیات طیبه خودشان دسترسی پیدا کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها توضیح داد: در حوزه معنوی موظف به تربیت روح و فکر مددجویان هستیم و از حیث مادی نیز باید سراغ کمک‌های مادی در فرآیند روند اصلاحی و تربیتی برویم. ضمن اینکه مهمترین وظیفه سازمان زندان‌ها و هدف مجازات مطابق با علم کیفرشناسی امر اصلاح و تربیت است.

محمدی ادامه داد: موضوع اصلاح و تربیت، فهم و ادراک مشترک همه جوامع درخصوص نگهداری زندانیان است؛ بنابراین همین بحث اشتغال زندانیان اعم از مولد و نشسته می‌تواند بهترین بستری باشد که درخدمت اصلاح و تربیت مددجویان بکار گرفته شوند. این می‌تواند مسیری برای ورود کارآفرینان به این امر خیر باشند.

*کارآفرینان بازاری برای فروش تولیدات مددجویان فراهم کنند

وی تقویت آمار اشتغال در زندان‌ها را لازم دانست و گفت: مددجویان زندان‌ها عمدتا در بحث فروش اجناس تولیدی‌شان در زندان است که به مشکل می‌خورند. امیدوارم کارآفرینان در شرایط اقتصادی کشور، بازاری را هم برای فروش تولیدات مددجویان ما برقرار سازند. ما در هردو بخش مشکلاتی را پیش رو می‌بینیم.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه آمار بازگشت مجدد افرادی که در زندان تحت حرفه‌آموزی قرار می‌گیرند، از نرخ پایینی برخوردار است، تأکید داشت: باور داریم هروقت زندانی بتواند حرفه و شغلی یاد بگیرد و بعد از خروج از زندان نیز تحت حمایت‌های سازمانی قرار گیرد، بازگشت مجدد آنان به زندان‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بازسازگاری زندانیان زمانی محقق می‌شود که ضمن تحمل کیفر، حرفه‌ای هم بیاموزند و بعد از خروج ضمن اقدامات مراقبتی به بازار کار وارد شوند. بنابراین لازم است ریشه بیکاری در زندان‌ها را بخشکانیم یا به حداقل ممکن برسانیم.

*کارآفرینان توسعه اشتغال در زندان را توفیق بدانند

محمدی اینگونه نیز خطاب به کارآفرینان مشتاق به کار در زندان‌ها گفت: ما نیاز به راه‌های کاربردی برای عملیاتی کردن اشتغال مولد و توسعه اشتغال نشسته و البته بازاریابی و فروش محصولات آنان داریم پس باید قدم مثبتی در این راه برداشت. براین اساس هم توسعه اشتغال در زندان‌ها قطعا توفیق و کسب خیری برای شما خواهد بود و بدانید در مسیر خیر قدم گذاشته‌اید.

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به روایات دینی در دستگیری از این‌چنین نیازمندانی گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند اگر یک مسلمان گره‌ای از کار کسی باز کند ثوابش ده‌ها برابر بیشتر از خواندن زیارت عاشورا زیر قبه امام حسین(ع) است؛ پس بدانید ورود شما و گره‌گشایی از این مددجویان به دستان شما چه ثواب و خیری برایتان رقم خواهد زد.

 

بازدید دادستان تهران از دادسرای جرایم اقتصادی

به منظور نظارت مستمر و هدفمند بر نحوه خدمت رسانی به مردم،  علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران ۲۶ دی ۱۴۰۰ در بازدید سرزده از دادسرای تخصصی جرایم اقتصادی «ناحیه ۳۲»، ضمن بازرسی از تعدادی از شعب، توصیه‌های لازم را برای تعیین تکلیف فوری پرونده‌های معوق و صدور تصمیم نهایی در خصوص هر مورد ارائه کرد.

علی صالحی با حضور در بخش‌های مختلف دادسرای ناحیه ۳۲ تهران، ضمن اطلاع از روند فعالیت‌های انجام شده، با قضات و کارکنان اداری این مجتمع نیز به گفتگو پرداخت و در جریان مسائل و مطالبات آنان قرار گرفت.

وی در ادامه با برخی از مراجعین دادسرای ناحیه ۳۲ دیدار و گفتگو کرد و پس از استماع مطالبات مردم، دستورات لازم را به منظور رسیدگی به درخواست‌های مطرح شده صادر کرد.

همچنین در این بازدید، رضا نجفی سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۲، گزارشی از عملکرد، دستاوردها و برنامه‌های های این دادسرا ارائه کرد.

 

سخنگوی دولت: منتظر خبرهای خوب باشید

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «تغییر به نفع مردم محور جلسه امروز رییس‌جمهور و تیم اقتصادی دولت با مدیران عامل کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی است؛ منتظر خبرهای خوب باشید».

 

ارایه بسته پیشنهادی وزارت صمت در زمینه رفع موانع تولید

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی شامل پیشنهادهای مدون۲۸ ماده‌ای برای رفع موانع تولید ارائه کرد. محورهای اصلی این پیشنهاد‌ها که حاصل هم اندیشی و تعامل با ذی‌نفعان و دست اندرکاران بخش تولید است در پنج حوزه تامین مالی، مالیات، تامین اجتماعی، زیر ساخت‌های تولید و کسب و کار تدوین شده که در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

آیت الله سید ابراهیم رئیسی یکشنبه شب در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر اهمیت رصد مستمر تمام ابعاد اقتصاد کلان همراه با تحلیل وضع موجود تاکید و خواستار اتخاذ سیاست‌های متناسب همراه با برنامه‌ریزی و اجرای هماهنگ و سریع در بخش‌های مختلف شد.


رئیس جمهور با تاکید بر اهتمام جدی دولت برای تحقق عملی دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه مانع زدایی از تولید و پشتیبانی‌ها، اظهارداشت: بسته پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه باید به سرعت تصویب و اجرایی شود.


در این جلسه همچنین گزارشی از روند افزایش فروش و صادرات نفت در دولت سیزدهم ارائه شد.

 

مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای عازم وین شد

علی باقری کنی رییس هیات مذاکره کننده ایرانی که از روز جمعه به تهران بازگشته بود، بامداد امروز دوشنبه برای ادامه گفت و گوها با نمایندگان گروه ۱+۴ عازم وین شد.

 

مذاکره کننده ارشد کشورمان در دو روز اقامت در تهران در قالب یک برنامه سنگین و فشرده با همه مقامات ذیربط بالادستی، فنی و تخصصی نشست‌های هماهنگی و مشورتی داشت.

 

از صبح امروز در وین مجددا نشست‌های رسمی و کارگروه‌های مختلف مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و تیم همراه با نمایندگان ۱+۴ و هماهنگ کننده اتحادیه آغاز می‌شود.

 

 بر اساس توافق انجام‌شده در هشتمین دور مذاکرات هسته ای، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی روز جمعه گذشته برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌های خود برگشته بودند. مذاکرات کارشناسی در این ایام هم کماکان ادامه داشت و جلسات کارگروه رفع تحریم و ترتیبات اجرایی(کارگروه سوم) با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در این مدت در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

 

آخرین بار، جلسه هیات های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی روز جمعه با حضور انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌گوها در وین برگزار شد.

 

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی داشته است.

کد خبر 1137796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha